کد خبر: ۷۲۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران روز دوشنبه میزبان وزیر تعاون کار و امور اجتماعی بود. در این نشست که با حضور تعدادی از خبرنگاران و اعضای انجمن برگزار شد مسائلی از جمله وضعیت خطیر این روزهای مطبوعات، بیمه خبرنگاران، بحران نهاده‌های مطبوعاتی و حمایت‌های لازم از روزنامه نگاران در شرایط کنونی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ایجاد شعبه ویژه روزنامه‌نگاران در تامین اجتماعی را بررسی می‌کنیمبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در ابتدای این جلسه دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با اشاره به پیش بینی‌های اقتصادی سال آینده گفت: همکاران من درحوزه مطبوعات در سال آینده به دلیل وضعیت وخیم و غیرقابل قبول قیمت نهادهای مطبوعاتی احتمالا با بیکاری روبرو خواهد شد. در حال حاضر حتی روزنامه‌هایی بزرگ و قدیمی نیز با مشکلات پرداخت حقوق وتعدیل نیرو مواجه هستند و به نظر می‌رسد که این بحران بطور جدی فضای رسانه‌ای کشور را با چالش روبرو کرده است. بنابراین به عنوان یک خواسته از وزیر رفاه می‌خواهیم تا با هماهنگی انجمن برای حمایت‌های بیمه‌ای از روزنامه‌نگاران شعبه‌ای را به منظور رسیدگی به امور بیکاری روزنامه‌نگاران اختصاص دهند تا از این وضعیت عبور کنند.
شهریار شمس مستوفی با اشاره به وضعیت بیمه خبرنگاران گفت: بسیاری از روزنامه‌نگاران در روزنامه‌های کوچک فاقد بیمه درمان مطلوب هستند و حتی برخی از همکاران من بیمه پایه نیز ندارند. ما در تلاش هستیم تا برای بیمه همکاران شاغل در روزنامه‌ها، راهکاری پیدا کنیم و در این زمینه نیازمند همکاری سازمان‌های بیمه گر هستیم. وی در ادامه گفت: در دوره ای همکاران از طریق صندوق هنر بیمه می‌شدند اما در حال حاضر این امر با مشکلات جدی روبرو است.
شمس در ادامه به فعالیت های انجمن در زمینه حمایت‌های کوتاه مدت و میان مدت از اعضا و محدودیت هایی که در این راه وجود دارد اشاره کرد و مسائلی از جمله درخواست وام هایی برای روزنامه نگاران نیز مطرح شد.
 
دغدغه روزنامه نگاران،از کاغذ تا بیمه
پس از صحبت‌های دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، خبرنگاران و حاضران در جلسه به طرح مسائل و مشکلات خود با وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی پرداختند. ولی الله خلیلی از روزنامه همشهری با اشاره به وضعیت کاغذ و همچنین سابقه حضور شریعتمداری در وزارت صمت گفت: مسئله کاغذ سبب آسیب به روزنامه‌ها شده است، هرچند دادن یارانه به مدیران مطبوعات مشکلی از روزنامه‌نگاری حل نمی کند و در حال حاضر بدنه روزنامه‌نگاری کشور ضعیف شده است که این ضعف بیشترین آسیبش را به کل سیستم وارد میکند. خلیلی در ادامه گفت: برای دوستانی که بیکار شده اند، بیمه روزنامه‌نگاری رد نمی‌شود و آنها برای بازنشستگی به مشکل برخواهند خورد.
پس از صحبت‌های خبرنگار همشهری، کریمی از روزنامه سازندگی با اشاره به روزنامه نگاری آنلاین گفت: بخشی از روزنامه‌نگاران در رسانه‌های آنلاین فعال هستند که مشکلات این گروه در برخی حوزه ها بیش از دیگر همکارانشان است. وی افزود: همچنین سال آینده با تعطیلی احتمالی برخی از نشریات، روزنامه نگاران آن‌ها نیز به سمت حوزه آنلاین خواهند رفت بنابراین پیشنهاد می‌شود تا امکانی فراهم گردد که روزنامه نگاران آنلاین نیز همچون سایر حوزه‌ها دارای بیمه شود.
در این جلسه همچنین برخی از حاضرین به سابقه بیمه از طریق صندوق هنر وزارت ارشاد اشاره کردند، بیمه ای که البته دیگر عضو جدیدی نمی گیرد. البته در این باره مسعود هوشمند رضوی به معایب این بیمه اشاره کرد و گفت: صندوق اعتباری هنر زیر مجموعه بیمه حِرَف و مشاغل آزاد تعریف می‌شد و اشکالش این بود که افراد عضو در آن مشمول قانون کار تلقی نمی‌شدند و مدیران مسئول نیز از بیمه کردن افراد شانه خالی می کردند.
پژمان موسوی عضو هیات مدیره انجمن نیز در این جلسه گفت: ما روزنامه نگاران زبان همه اقشار هستیم اما نوبت به خودمان که می‌رسد معمولا ساکت هستیم و جالب اینجاست که وقتی خودمان درباره مسائل صنف خودمان صحبت نمی‌‌کنیم، دیگر کسی هم نیست که دغدغه‌های ما را مطرح کند اما الان وضع به گونه‌ای شده است که دیگر ضرورت دارد مسایل صنف خودمان را مطرح کنیم.
در انتهای این بخش سعید ارکان زاده یزدی نیز با بیان اینکه حداقل 6 ماه اول سال آینده با بحران بزرگی روبرو خواهیم بود گفت: پیشنهاد می‌شود که وزارت رفاه و انجمن صنفی راجع به موضوع روزنامه نگاران کمیته بحران تشکیل دهند و این مشکلات در همین وضعیت فعلی فریز شوند تا گشایش حاصل شود.
 
نیاز به انجمن در سطح ملی
پس از پایان صحبت اعضا، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: خدارا شاکریم که تشکلی وجود دارد تا روزنامه‌نگاران جمع شوند و مسائلشان حداقل در سطح تهران، به عنوان مرکز کشور مطرح شود. در مشاغل دیگر نیز واحدهای تولید کالا، واحدهای توزیع و واحدهای خدماتی پسین و پیشین با مشکل مواجه هستند. با نگاه‌های مطرح شده باید گفت کارگران و کارفرمایان این‌ها نیز بیکار می‌شوند اما باید همه هنرمان این باشد که به چنین سمتی نرویم.
شریعتمداری افزود: فشار بر روی دولت و نظام برای اینکه امکان استفاده از منابع ارزی خود را پیدا نکند بسیار زیاد است، این‌ها به عنوان واقعیت‌های غیر قابل انکار وجود دارد. تحریم‌ها توسعه پیدا کرده و اگر روزی دولتی را تهدید می‌کردند الان بنگاه‌های خارجی را تهدید می‌کنند و آن‌ها دیگر امکان همکاری با ما را ندارند. تصور تحریم کنندگان این است که می توانند نارضایتی عمومی ایجاد کنند تا به هدفشان برسند. در مقابل اما باید همه امکانات را بسیج کنیم که چنین نشود در مورد اشتغال نیز چنین کردیم. ممکن است شغلی که ایجاد می‌کنیم همچون صنایع و پتروشیمی پایدار نباشد اما می‌تواند به صورت یک واحد انفرادی کاری را انجام دهد. ما به این واحدها وام می‌دهیم تا تولید کنند و سپس امکانی همچون نمایشگاه برای عرضه تولیدشان ایجاد می‌کنیم. وقتی برای مشکلات آن‌ها توانسته ایم راه حل پیدا کنیم برای حوزه مطبوعات نیز می‌توانیم.
شریعتمداری در ادامه و با اشاره به وضعیت مطبوعات گفت: در شرایط فعلی، کشور به مجموعه‌ای از مطبوعات قوی احتیاج دارد تا در صحنه حاضر شوند. مردم نیز با وجود فضای مجازی وقتی که از خانه بیرون می‌آیند حتی اگر پول خرید روزنامه نداشته باشند اما تیترهای آن را می‌خوانند لذا نقش روزنامه و مطبوعات قابل جایگزین نیست و نمی‌توان گفت روزی مطبوعات کنار می‌روند و فضای مجازی کاملا جایگزین خواهد شد. ما مکلف هستیم مطبوعات را زنده نگهداریم و روزنامه‌نگاری را تقویت کنیم.
شریعتمداری افزود: در گام نخست نباید بگذاریم مطبوعات تعطیل و افراد بیکار شوند که بخواهیم شعبه مخصوص بیکاری برایشان ایجاد کنیم. روزنامه باید روی پای خود بایستد به عنوان بنگاه اقتصادی فعالیت کند و حق بیمه کارکنان خود را نیز رد کند اما اگر نتوانست باید پولی را در بودجه بگذاریم تا دولت به عنوان یارانه بدهد. برای بنگاه‌های دیگر نیز همین نگاه است و درصدد هستیم حتی اگر تولید به 30 درصد رسید کارگاه اما تعطیل نشود. در مورد روزنامه‌ها نیز چنین نگاهی داریم و اگر وزارت ارشاد سابق بر این کمکی می‌کرده، این کمک باید مضاعف شود. در همین‌ باره سازمان نظام روزنامه نگاری در دستور کار دولت است.
شریعتمداری سپس به فکر جمعی برای حل مشکلات مطبوعات اشاره کرد و افزود: اولین مسئله مربوط به تامین کاغذ مطبوعات است یعنی اگر با ارز 4200 توزیع می‌شود باید با اندک فاصله ای به مطبوعات برسد تا آن ها مجبور به تهیه کاغذ گران نشوند در این زمینه وزارت ارشاد، صمت و بانک مرکزی بایدبا هم توافق کنند. دوم آنکه منابعی برای یارانه کاغذ به ارشاد بدهند و سوم آنکه دولت منابعی را به صندوق بیمه هنرمندان و روزنامه نگاران اختصاص بدهد. شریعتمداری در ادامه گفت: اگر بر فرض محال شرایط به بیکاری رسید ایجاد شعب خاصی به منظور تامین اجتماعی و بیمه روزنامه نگاران مورد پیگیری قرار داده خواهد شد. اما این مطلوب نظر من نیست.
شریعتمدای در ادامه به جلساتی با وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر گرفتاری دولت این است که مجموعه روزنامه نگاران ما دارای تشکل ملی نیستند تا مسائل روزنامه‌نگاران را در سطح کشور حل کنند. این یک ضعف است که در حوزه ملی تشکل روزنامه نگاری نداریم. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران برای مسائل سیاسی تشکیل نشده بود زیرا از نظر سیاسی افراد با هم کانال دارند، باید این مسئله را حل کرد تا انجمن به صورت ملی ایجاد و یا احیا شود. به هر صورت به تشکیل انجمن در سطح ملی نیاز داریم.
شریعتمداری در ادامه به ضرورت احیای طرح‌هایی همچون صندوق هنرمندان اشاره کرد و گفت: بهتر است این صندوق همچنان بپذیرد که روزنامه‌نگاران عضو شوند. دولت نیز یارانه های خود را پرداخت کند، اگر هم کم دارد ما به عنوان تامین اجتماعی بپذیریم و از این طریق دولت نیز بتواند بدهی‌های خود را با تاخیر پرداخت کند تا روزنامه نگاران از عضویت در آن صندوق حذف نشوند و سپس برای بیمه تکمیلی آن‌ها گام های مناسب تری برداریم.

نام:
ایمیل:
* نظر: