کد خبر: ۷۲۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
خودروها قیمت‌های کاغذی دارند، وقتی فاصله قیمت کاغذی با قیمت واقعی زیاد می‌شود، خرید و فروش قفل شده و دیگر کسی در این بازار سرمایه‌گذاری نمی کند.
قیمت‌ها در بازار خودرو ساعت به ساعت می‌ریزد

در حالی که تفاوت شدید قیمت‌ها در بازار و قیمت تحویل کارخانه هر دستگاه خودرو طی ماه‌های گذشته بسیاری را به این نتیجه رسانده بود که بازار خودرو محلی امن برای سرمایه گذاری است، امروز با افزایش تحویل خودروها از یک سو و تداوم فروش فوری خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ از سوی دیگر، قیمت‌ها در بازار خودرو رو به کاهش می گذارد.

 یکی از فعالان بازار خودرو در خصوص وضعیت کنونی گفت: خودروها قیمت‌های کاغذی دارند، وقتی فاصله قیمت کاغذی با قیمت واقعی زیاد می‌شود، خرید و فروش قفل شده و دیگر کسی در این بازار سرمایه‌گذاری نمی کند، اصلا فقط خودروی صفر کیلومتر محل سرمایه‌گذاری است، آن هم وقتی از کمپانی تحویل بگیری نه خودرویی که در دست کسی برای فروش است.

 وی گفت: همین حالا پراید تا ۵۲ میلیون تومان هم قیمت خورد اما خرید و فروش چندانی صورت نگرفت چرا که بازار پراید ۵۲ میلیونی را به رسمیت نشناخت، همین حالا هم که قیمتش کاهش داشته است، باز هم کسی نمی خرد.

 وی گفت: آنها که پراید برای عرضه دارند، پرایدهای صفر کیلومتر را با قیمت‌های ۳۶ میلیون و ... گرفته اند و حالا تمایل دارند با قیمت ۵۰ میلیون و ۵۲ میلیون بفروشند اما مشتری نیست.

 این فعال بازار توضیح داد: خودرو چه استفاده بشود و چه نشود، به خاطر اینکه مدل دارد، با گذشت یک سال از تاریخ مدلش، با افت قیمت روبرو می شود، حالا هم با افزایش عرضه و فروش فوری ها یا کسانی که به پول نیاز دارند باید تن به افت قیمت بدهند یا خودرویشان را نگه دارند و بعد از سال، با افت یک ساله قیمت خودرو را به فروش برسانند.  وی گفت: از این منظر بازار خودرو بازار چندان خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست چرا که رکود بازار قابلیت نقد شوندگی را کاهش می‌دهد.

 بازار راکد است

 سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران نیز در این خصوص می‌گوید بازار شب عید راکد است و قیمت‌ها نیز به دلیل تحویل خودروها می‌ریزد اما نکته اینجاست که با تحویل خودروهایی که از نیمه اسفند ثبت نام شده است، در فرودین ماه و اوایل اردیبهشت، حتما با تکانه تازه قیمتی روبرو خواهیم بود.

 او تاکید کرد هیجانات بازار فروکش کرده و به نظر می رسد سرمایه‌گذاران با شرایط تازه ای روبرو شوند.

 سرمایه‌ها قفل شد

 حالا برخی از فعالان بازار به قفل شدن سرمایه‌ها در بازار خودرو اشاره می‌کنند و می‌گویند با رکود شدید حاکم بر بازار خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر وضعیت، پیچیده شده است. خودروهای صفر کیلومتر که با انگیزه کسب سود از کمپانی‌ها خریداری شده است، روی دست افراد مانده است.

برخی از قفل شدن سرمایه ها در این بازار به عنوان وضعیتی پیچیده یاد می کنند و می‌گویند این اتفاق سبب می شود به زودی فروشندگان بازار تغییر رفتار بدهند و این تغییر رفتار می‌تواند به تعدیل بازار خودرو کمک کند.

 بررسی‌ها نشان می دهد قیمت انواع سمند، تنها در یک روز کاهشی در حدود یک تا دو میلیون تومان را تجربه کرده است. قیمت سمند EF دوگانه سوز از ۸۴ میلیون تومان به ۸۲ میلیون تومان رسیده و سمند سورن توربو که پیش تر ۱۰۵ میلیون تومان معامله می شد، ۱۰۳ میلیون خرید و فروش می شود . بی وای دی S۶ کاهش ۱۰ میلیونی قیمت را تجربه کرده و قیمت آن از ۲۵۰ میلیون تومان به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. در عین حال قیمت انواع پژو کاهشی بین یک تا دو میلیون تومان را تجربه کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار