کد خبر: ۷۲۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
سيدحسين افضلي

سخنگوي کميسيون عمران مجلس

بي شک امروزه با کمبود ناوگان حمل و نقل هوايي رو به رو هستيم و به طور حتم تأمين کمبودها و خريد هواپيما جهت تکميل ناوگان حمل و نقل هوايي در شرايط کنوني بسيار ضروري است.بر اساس گزارش‌ها در شرايط کنوني حدود 22 هزار صندلي هواپيما در کشور وجود دارد که در برخي از ايام سال، مسافر مورد نياز براي اين ميزان صندلي وجود ندارد.شرايط ناوگان حمل و نقل هوايي به گونه‌اي است که پيش از خريد هواپيماهاي جديد بايد نيازسنجي صورت بگيرد تا مشخص شود که آيا خريد تعدادي زيادي هواپيما در ... وضعيت کنوني کشور ضرورتي دارد. از سوي ديگر حجم بالاي فرسودگي ناوگان حمل و نقل هوايي نيز بر معضل افزوده و در شرايط کنوني بخشي از ناوگان فرسوده بايد جايگزين شوند، منتهي مسئله اصلي اين است که آيا هواپيماهاي جديد ايمني و استاندارد کافي براي فعاليت را دارند؟ هواپيماهاي جديد تا چه مدت مي‌توانند در ناوگان هوايي کشور فعاليت داشته باشند. در شرايط کنوني وزارت راه و شهرسازي به دنبال خريد هواپيماهاي دست دوم است، حال اين موضوع بايد مورد توجه قرار گيرد که عمر هواپيماهاي خريداري شده نبايد بالا باشد، زيرا اين مسئله در آينده هزينه بسياري را براي تأمين قطعات و تجهيزات ايجاد مي‌کند. در اين رابطه شوراي اقتصاد درباره خريد 28 فروند هواپيما مصوبه داشت که وزارت راه و شهرسازي زمزمه خريد هواپيماهاي دست دوم را مطرح کرد. حال اين موضوع بايد مورد توجه قرار گيرد که عمر هواپيماهاي خريداري شده نبايد بالا باشد، زيرا اين مسئله در آينده هزينه بسياري را براي تأمين قطعات و تجهيزات ايجاد مي‌کند. بي شم خريد هواپيماهاي جديد با عمر متوسط يا بالا هيچ توجيه اقتصادي و کارشناسي ندارد و اولويت وزارت راه و شهرسازي در گام نخست خريد هواپيماهاي جديد و نو و در گام بعدي خريد هواپيماهاي دست دوم با عمر پايين باشد. بنابر اين بايد نظارت دقيقي بر روي قراردادهاي خريد هواپيماهاي جديد صورت گيرد و در اين عرصه مجلس شوراي اسلامي‌نيز بسيار دغدغه مند و حساس خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار