کد خبر: ۷۲۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
دلال‌ها به دنبال خریدن هواپیمای ممنوعه بوئینگ هستند؟!
بعد از ممنوعیت پرواز بوئینگ 737 مکس در صفحه ۳۸ آگهی های روزنامه همشهری در تاریخ ۲۵ اسفند یک آگهی بسیار عجیب و جالب منتشر شد. آگهی دهنده اعلام کرده که بهترین خریدار Max 737 مرجوعی، کارکرده، اسقاطی است و برای خرید و فروش تنها به ارایه یک ایمیل آدرس اکتفا کرده و هیچ شماره تلفنی در زیر این آگهی به چشم نمی خورد.
انتشار یک آگهی عجیب در روزنامه ها و فضای مجازی

در چند روز اخیر و به دنبال سقوط هواپیمای اتیوپی، نام بوئینگ مدل ۷۳۷ مکس در بسیاری از اخبار و رسانه ها شنیده می شود. 

به گزارش خبرآنلاین، سقوط هواپیمای بوئینگ مدل ۷۳۷ مکس در اتیوپی را باید دومین حادثه برای این نوع هواپیما در یک سال اخیر به شمار آورد زیرا چند ماه پیش نیز یک فروند از نوع هواپیما در اندونزی منجر به کشته شدن ۱۸۹ نفر شد که واکنش های فراوانی به دنبال داشت. 

هفته گذشته و باردیگر یک فروند بوئینگ مدل ۷۳۷ مکس سقوط کرد و تمام ۱۵۷ سرنشین آن جان باختند. 

نکته عجیب این است که هواپیمای سقوط کرده به تازگی خریداری شده و در اختیار شرکت هواپیمایی اتیوپی قرار گرفته بود. 

این حادثه تلخ منجر به کاهش چشمگیر ارزش سهام شرکت بوئینگ شد و همچنین سبب شد تا بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی جهان در کشورهای اتیوپی، چین، استرالیا، کرۀ جنوبی، اندونزی، سنگاپور، مالزی، عمان، تایلند، مغولستان، آفریقای جنوبی، مراکش، مکزیک، برزیل، آرژانتین و منطقه کارائیب اعلام کردند که استفاده از این هواپیماها را به‌طور موقت متوقف کنند.

همچنین کشورهای آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز پرواز این نوع از هواپیما را ممنوع اعلام کردند و پس از آن؛ اتحادیه اروپا هم به طور کامل پرواز هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس را برای اطمینان ایمنی مسافران در حریم هوایی خود منع کرد.

ایران نیز همسو با سایر کشورها نسبت به این حادثه واکنس نشان داد و به گفته رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس بر فرار آسمان ایران ممنوع اعلام شد.

این در حالی است که در صفحه ۳۸ آگهی های روزنامه همشهری در تاریخ ۲۵ اسفند یک آگهی بسیار جالب وجود داشت. 

آگهی دهنده اعلام کرده که بهترین خریدار Max 737  مرجوعی، کارکرده، اسقاطی است و برای خرید و فروش تنها به ارایه یک ایمیل آدرس اکتفا کرده و هیچ شماره تلفنی در زیر این آگهی به چشم نمی خورد. 

انتشار یک آگهی عجیب در روزنامه ها و فضای مجازی

 دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره درج چنین آگهی به خبرآنلاین گفت:‌این آگهی بیشتر شبیه مزاح و شوخی است زیرا اصلا ایران دارای بوئینگ ۷۳۷ مکس  نیست. 

مقصود اسعدی سامانی گفت: بعد از برجام با شرکت بوئینگ بابت خرید بوئینگ ۷۳۷ مکس تفاهم نامه امضا شد اما با توجه به خروج ترامپ از برجام این تفاهم نامه عملا از بین رفت و خرید بوئینگ ۷۳۷ مکس منتفی شد. 

وی درباره امکان خرید و فروش بوئینگ ۷۳۷ مکس در بازار و تمایل برخی از افراد به خرید این نوع هواپیما در بازار غیررسمی ایران توضیح داد: چنین چیزی نمی توان امکان پذیر باشد زیرا بوئینگ ۷۳۷ مکس هواپیمای جدید محسوب می شود و اصلا وارد خطوط هواپیمایی ایران نشده است. 

اسدی سامانی تصریح کرد: این آگهی مزاح است و در واقعیت امکان ندارد. 

وی درباره خرید و فروش قطعات هواپیما در برخی گاراژهای جنوب تهران و … گفت:‌ زمانی که هواپیماها اسقاط می شوند، اوراق‌چی ها ممکن است برای خرید آنها اقدام کنند و معمولا فلزات قطعات هواپیماها را آب کرده و دوباره به صنایع مرتبط می فروشند . 

وی ادامه داد:‌البته اوراق‌چی ها ممکن است بدنه هواپیماهای اسقاطی را نیز خریداری کنند و به منظور استفاده از فضای آن برای رستوران و … به خریداران عرضه می کنند. 

وی تاکید کرد:‌اما اینکه کسی بخواهد بوئینگ ۷۳۷ مکس خریداری کند آن هم از نوع مرجوعی، کارکرده و اسقاط در بازار ایران غیرعادی است. 

خرید و فروش بوئینگ ۷۳۷ مکس ممکن نیست 

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این باره به خبرآنلاین گفت: همان طور که قبلا اعلام کردیم پس از حوادث اخیر، عبور بوئینگ ۷۳۷ مکس از حریم هوایی ایران ممنوع اعلام شده است. 

رضا جعفرزاده تصریح کرد: در مورد خرید و فروش  بوئینگ ۷۳۷ مکس اطلاعی ندارم اما این نوع خرید و فروش ها متداول و ممکن نیست. 

وی تاکید کرد: درج چینین آگهی ای و همچنین خرید و فروش هواپیما از این طریق اصلا متدوال و معمول نیست و معمولا شرکت های هواپیمایی برای خرید هواپیما با کمپانی های بزرگ مذاکره کرده و با رعایت الزامات مورد نظر سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به خرید هواپیما اقدام می کنند. 

وی گفت: چنین آگهی ای از نظر سازمان هواپیمایی کشوری اعتبار ندارد. 

تا پیش از این خرید و فروش قطعات و حتی بدنه برخی هواپیماهای اسقاطی در ایران معمول بود اما اینکه کسی خریدار بوئینگ ۷۳۷ مکس باشد، عجیب و غریب است و به نظر می رسد تمایل دلالان برای خرید و فروش برخی کالاهای غیرمعمول این بار به خرید و فروش هواپیما منجر شود. 

باتوجه به اظهارات مسوولان هواپیمایی کشوری به نظر می رسد این آگهی بیشتر به طنز و شوخی نزدیک باشد تا واقعیت! البته نمی‌توان از تمایل برخی دلالان برای خرید کالاها و قطعات خاص غافل بود زیرا چندی پیش در دنیای مجازی عکس‌هایی از خرید و فروش قطعات و حتی موتور هواپیما در برخی گاراژها دست به دست می‌شد. در مورد این آگهی نیز ممکن است برخی دلالان حتی برای خرید هواپیماهای جدید و اسقاطی به صورت کامل تمایل داشته باشند و با درجه چنین آگهی‌های به خواسته خود برسند!

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار