کد خبر: ۷۲۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
اگر از کارشناسان اقتصادی درباره پیش‌بینی بازارهای مالی در سال ۹۸ بپرسید اکثریت آن‌ها سال ۹۸ را سال سختی برای اقتصاد کشور می‌دانند.
پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی سال ۹۸

اگر از کارشناسان اقتصادی درباره پیش‌بینی بازارهای مالی در سال ۹۸ بپرسید اکثریت آن‌ها سال ۹۸ را سال سختی برای اقتصاد کشور می‌دانند.

وحید شقاقی، استادیار دانشگاه علوم اقتصادی تهران در گزارشی بر این موضوع تأکید کرده است: در ماه‌های آینده و سال ۹۸، رکود اقتصادی، کاهش فروش بنگاه‌های تولیدی، افزایش موجودی انبار، تعدیل بنگاه‌ها و تعطیلی و نیمه فعال شدن آن‌ها، افزایش هزینه‌های تولید، کاهش درآمدهای مالیاتی و ارزی و ... همه به تدریج اثرات خود را در اقتصاد نشان خواهد داد، لذا در این شرایط کار دولت بسیار مهم است تا تدابیر و سیاست‌های درست را برای مدیریت شرایط پیش رو اتخاذ کند.

اما در این شرایط آیا باید دست روی دست گذاشت و منتظر بود تا دولت کاری برای بهبود شرایط انجام دهد؟

مسلماً خیر. در این شرایط که با نگهداشت پول ارزش سرمایه شما هر روز کاسته می‌شود بهتر است سرمایه ‌گذاری را به عنوان راه چاره در نظر داشته باشید. اما اینکه کدام بازار مالی برای سرمایه گذاری در سال ۹۸ مناسب‌تر است خود سؤالیست که نیازمند بررسی موشکافانه است.

هرچند فضای سرمایه گذاری خصوصاً در ایران کاملاً قابل پیش‌بینی نیست اما ما در این مقاله سعی داریم چشم‌انداز مختصری از بازارهای مالی در سال ۹۸ پیش روی شما بگذاریم.

 به طور کلی سرمایه گذاری به دو صورت انجام می‌شود: سرمایه گذاری پر ریسک یا سرمایه گذاری کم‌ریسک.

سرمایه گذاری پر ریسک

برای آنکه سرمایه شما علاوه بر حفظ ارزش، سودآور نیز باشد گزینه‌های ریسکی سرمایه گذاری را می توانید با درایت و تدبیر انتخاب کنید. در ادامه چند مورد از سرمایه گذاری های ریسکی را بررسی می‌کنیم.

خرید ارز: به دلیل مشکلات در صادرات نفت امسال نرخ دلار در قانون بودجه سال ۹۸ لحاظ نشده است و همین موضوع بیانگر نوسانات زیاد این بازار است.دیدگاه‌های متناقض زیادی درباره آینده قیمتی بازار ارز وجود دارد، اما گروهی از فعالان ارزی اعتقاد دارند، زمانی که مشخص نیست قیمت دلار به سوی سطوح بالاتر یا پایین تر حرکت خواهد کرد، خرید و فروش ارز ریسک زیادی به همراه دارد.

خرید طلا: قیمت طلا متأثر از اتفاقات داخلی و بین المللی است. بنابراین اگر دولت سیاست‌های اقتصادی کارآمدی در پیش نگیرد و اثرات تحریم‌ها بر دلار همچنان ادامه داشته باشد، باید در انتظار افزایش قیمت طلا باشیم، هرچند متولیان حوزه طلا اعلام کرده‌اند پیش‌بینی قیمت دیگر امکان‌پذیر نیست و این مؤید ریسک بالای این روش سرمایه گذاری است.

خرید مسکن: مسکن برای سرمایه گذاری با مبالغ بالا گزینه مناسبی است اما در نظر بگیرید که احتمال قرار گرفتن مسکن در رکودی دو ساله وجود دارد. حسام عقبایی نایب رئیس مشاوران املاک تهران در گزارشی از اقتصاد نیوز به تاریخ ۱۷ دی ماه می‌گوید: احتمال افزایش قیمت در شش ماه اول ۹۸ را نداریم، زیرا مسکن کشش افزایش قیمت را ندارد. سرمایه گذاری در شرایط رکودی کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد.

بازار بورس: براساس گزارشی از روزنامه همشهری سال آینده سالی خواهد بود که وضعیت سودآوری سهام شرکت‌های بورس بهتر از امسال خواهد بود. در این گزارش آمده است به مردم عزیز توصیه می‌کنیم از بازار دلار و سکه جدا شوند؛ زیرا این بازارها دیگر مطلوبیتی برای سرمایه گذاری ندارند و در انتهای روند افزایشی قرار دارند و بازار سهام در ابتدای یک روند صعودی قوی است. اما فراموش نکنید اگر تخصص لازم برای سرمایه گذاری در بازار بورس را ندارید از آن پرهیز کنید.

سرمایه گذاری کم‌ریسک

اگر از جمله افرادی هستید که قدرت ریسک بالایی ندارید بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه گذاری، اوراق مشارک و سایر اوراق با درآمد ثابت می‌توانند گزینه‌های خوبی برای سرمایه گذاری باشند. اما در نظر داشته باشید میزان سودی که از سرمایه‌گذاری به دست می‌آید با میزان ریسک رابطه مستقیم دارد. به هر حال، در سال ۹۸ این بازارها کما فی سابق کم‌ریسک و با سود مشخص هستند و فقط احتمال می‌رود سود حاصل از سرمایه گذاری در اوراقی مانند اخزا به ۲۸% تا ۲۹% برسد.

یک سرمایه گذاری بی دردسر

در دنیا سرمایه گذاری همگام با رشد تکنولوژی به اشکال مختلفی درآمده است. وام‌دهی فردبه‌فرد (Peer To Peer Lending) یکی از این اشکال متنوع سرمایه گذاری در کشورهای توسعه‌یافته است که اساس شکل‌گیری سایت‌های بزرگی نظیر پراسپر (Prosper) و لِندینگ کلاب (Lending Club) است. در ایران نیز برخی سایت ها  با استفاده از این روش و تطابق آن با ساختارهای شرعی و قانونی کشور توانسته اند با ایجاد پلتفرمی برای فروش اقساطی زمینه‌ای مناسب برای سرمایه گذاری ایجاد کند.

ساز و کار این پلتفرم به این صورت است که افراد درخواست خرید اقساطی خود را در سایت ثبت می‌کنند، شما نیز به عنوان سرمایه‌گذار با تأمین وجه برای خرید وسایل مورد درخواست مشتریان اقدام به سرمایه گذاری می‌کنید. سود حاصل از فروش اقساطی، سود سرمایه گذاری شماست. در واقع، این سایت واسطی میان سرمایه‌گذاران و خریداران اقساطی است.

از آنجاییکه فروش اقساطی یکی از انواع عقود اسلامی است، سرمایه گذاری شما کاملاً شرعی بوده و به این دلیل که ماهانه سود و بخشی از اصل سرمایه شما همزمان پرداخت می‌شود بازدهی قابل‌توجهی دارد.

از طرفی به دلیل اعتبارسنجی هوشمند افراد برای خرید اقساطی که براساس الگوریتم‌های پیش‌بینی و روش‌های رتبه‌بندی اعتبار (Credit Scoring) صورت می‌گیرد، همچنین ضمانت این سایت ها درمورد پرداخت ماهانه اقساط به شما ریسک سرمایه گذاری‌تان کاملاً مدیریت می‌شود.

در این شرایط عدم اطمینان در مورد بازارهای مالی در سال ۹۸، پیشنهاد می‌شود گزینه‌ای را انتخاب کنید که علاوه بر ریسک پایین، بازدهی مناسبی داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار