کد خبر: ۷۳۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
جهانگیری در جریان بازدید از سد دز:
معاون اول رییس جمهوری از مردم استان‌های سیل زده و همچنین همه کشور خواست که به درخواست‌ها و هشدارهای مسئولان توجه کنند و بدانند همه این هشدارها با انگیزه و هدف حفظ سلامت آنها است.
مردم هشدارها را جدی بگیرند
معاون اول رییس جمهوری از مردم استان‌های سیل زده و همچنین همه کشور خواست که به درخواست‌ها و هشدارهای مسئولان توجه کنند و بدانند همه این هشدارها با انگیزه و هدف حفظ سلامت آنها است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری که در پی ورود سامانه جدید بارشی به کشور به استان‌های غربی و جنوب غربی سفر کرده است، در جریان بازدید از مجموعه سد دز در استان خوزستان با اشاره به وضعیت بارش و طغیان رودخانه‌ها در استان لرستان، اظهار کرد: از لحظه ورودم به خرم آباد در روز گذشته با رگبارهای شدید مواجه شدیم در آن زمان در برخی مناطق رودخانه خرم‌رود هنوز سطح آب با سطح  خیابان فاصله یک متری داشت ولی به دلیل تداوم بارش‌ها صبح امروز در برخی نقاط آب وارد شهر شده بود.

وی افزود: در تماسی که با فرمانداران استان لرستان برقرار کردم آنها با توجه به این‌که بارندگی در شهرهایشان ادامه داشت به نوعی نگرانی داشتند به همین دلیل هم در تماس تلفنی با وزیر کشور دستوراتی به او دادم و هم به وزیر راه و شهرسازی گفتم که در خرم‌آباد بمانند که هم به استاندار کمک کند و هم از استان‌های همجوار از جمله اصفهان و مرکزی کمک‌های مورد نیاز را تامین کنند.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این‌که مجموعه مدیریت استان لرستان آمادگی کاملی برای مدیریت بحران داشت و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده بود، خاطر نشان کرد: از مردم عزیز استان لرستان و همه کشور می‌خواهم که به درخواست‌ها و هشدارهای مسئولان توجه کنند و بدانند همه این هشدارها با انگیزه و هدف حفظ سلامت مردم است، چرا که سلامت مردم برای ما مهم است.

جهانگیری با اشاره به لغو سفر خود به ایلام به دلیل عدم امکان پرواز هوایی از خرم‌آباد به ایلام، گفت: در مسیر خرم‌آباد تا خوزستان حرکت سیلاب‌های خروشان به سمت خوزستان کاملا قابل مشاهده بود.

وی تاکید کرد: سد دز یکی از مهم‌ترین سدهای کشور و استان خوزستان است و الان به دلیل پایداری سد مسئولان و متخصصان سد هیچ دغدغه و نگرانی درباره وضعیت آن ندارند، چرا که از جمله سدهای مستحکمی است که قادر است سیل‌های بزرگی را بدون این‌که کمترین آسیبی به سد برسد عبور دهد. آنچه که الان مهم است، این است که ورودی سد دز بیش از 5000 مترمکعب است و پیش‌بینی می‌شود در ساعات آینده این ورودی افزایش یابد. این در حالی است که در شرایط فعلی خروجی سد 1800 مترمکعب است.

معاون اول رییس جمهور با بیان این‌که سد دز در دوره‌های مختلف خروجی‌هایی بیشتر از خروجی امروز داشته است، افزود: استاندار و مسئولان ستاد مدیریت بحران استان مهم‌ترین تدبیرشان این است که سیلاب خروشانی که به پشت سد دز می‌رسد به نحوی از سد خارج می‌شود که اولا در سد آرام می‌گیرد و به سد آسیبی وارد نشود و قابل انتقال به حدی باشد که حداقل خسارت به بخش‌های پایین‌دستی از جمله دزفول، اندیشمک و سایر شهرهایی که در مسیر رودخانه قرار دارد وارد شود.

جهانگیری با تاکید بر این‌که «استاندار و مجموعه مدیریت استان خوزستان بر شرایط مسلط هستند»، اظهار کرد: شرایطی که در سدهای خوزستان وجود دارد یک نعمت بزرگی برای کشور و استان خوزستان محسوب می‌شود این سد هم توانسته سیلاب‌های بزرگ چند هزار مترمکعبی را کنترل و آرا کند و هم حجم بالای آبی را ذخیره کند تا ان‌شاالله در زمانی که کشور و استان برای کارهای توسعه‌ای به آن نیاز دارد مورد استفاده قرار بگیرد.

وی گفت: صمیمانه از مردم عزیز و خونگرم استان خوزستان که در همه مسائل کشور پیشتاز و پیش قدم بودند خواهش می‌کنم به هشدارها توجه کنند. تاکنون خوشبختانه هیچ حادثه تلخ و نگران‌ کننده‌ای در استان اتفاق نیفتاده است و درباره مسائل مادی نیز در جلسه امشب مدیریت بحران استان صحبت‌هایی مطرح خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور گفت: با اطمینان می‌گویم که خسارت مادی که احتمالا به بخش‌های مختلف به ویژه بخش کشاورزی وارد می‌شود را جبران خواهیم کرد، چرا که خسارت مادی جبران خواهد شد ولی آنچه که جبران آن امکان‌پذیر نیست مسائل انسانی است که ان‌شاالله نباید اتفاق بیفتد.

جهانگیری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره امکان تخصیص بودجه از سوی دولت برای محکم‌تر شدن سیل‌بندهای استان خوزستان، خاطر نشان کرد: به دلیل احتمال وقوع سیل در استان خوزستان اواسط اسفندماه سال گذشته به درخواست وزیر نیرو و استاندار، جلسه‌ای در تهران برگزار کردم و در آن برای همه دستگاه‌ها تکالیفی مشخص شد تا انجام دهند و آمادگی پیدا کنند.

وی با بیان این‌که «تاکنون استاندار خوزستان با مدیریت خود توانسته کار را پیش ببرد»، افزود: اعلام شرایط بحرانی در استان خوزستان از این منظر است که در حال حاضر سد بزرگی مثل دز که دو میلیارد و 700 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد تنها 200 میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارد بنابراین شرایط به گونه‌ای است که به سمت اضطراری و فوق‌العاده پیش می‌رویم.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: حضور من در استان خوزستان به دلیل شرایطی بود که آقای استاندار اعلام کرد و من آمده‌ام تا در کنار مردم و مدیریت استان خوزستان باشم.

جهانگیری با بیان این‌که «حتما دولت ایران دولت ضعیفی نیست بلکه ما دولتی قدرتمند و ثروتمندی هستیم»، اظهار کرد: خدای متعال میلیاردها دلار منابع طبیعی اعم از نفت و گاز در استان خوزستان قرار داده است و کشوری که این همه ثروت دارد در مقابل چنین حادثه‌ای دست خود را بلند نمی‌کند و نمی‌گوید که من مشکل دارم. ممکن است به دلیل نقدینگی و تبدیل این منابع به پول و حل مشکل مردم مقداری زمان طی شود، اما دولت برای محکم‌کردن سیل‌بندها هیچ محدودیت منابع ندارد.

وی با اشاره به مصوبات اخیر هیات وزیران درباره جبران مالی خسارات ناشی از سیل گفت: حتما در جلسه یکشنبه هفته آینده به هر میزانی که لازم باشد برای جبران خسارات و همچنین انجام اقدامات برای پیشگیری از وقوع حوادثی نظیر آنچه که اتفاق افتاده تصمیم‌گیری و کمک خواهیم کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار