نگاهی رویدادهای سال گذشته از لنز دوربین عکاسان خبری
سال گذشته هم عکاسان خبری مطابق رسالت خبری شان به پوشش اخبار ریز و درشتی پرداختند که بعضی از آنها آنقدر مهم شد که در حافظه مردم کل آن رویداد با همان عکس‌ها به یاد آورده می‌شود.
۳۰ عکس خبری که سال ۹۷ را روایت می‌کند
به گزارش مهر عکاسان خبری رسالت متفاوتی از سایر خبرنگاران ندارند، اما چون در حرفه آنها ابزار انتقال پیام، دوربین است و عکس‌ها حامل پیام شأن هستند آنها تنها با گرفتن یک عکس خوب شانس آن را دارند که پیام شأن را منتقل کنند و به نوعی امتیاز آن شکل از ویرایش محتوا که یک روزنامه نگار مکتوب از آن برخوردار است را ندارند. چرا که آنها برای ویرایش عکس‌های شأن اول باید عکس خوبی تهیه کرده باشند.

عکاسان خبری وظیفه دارند لحظه‌های مهم را شکار کنند و کار آنها به حدی اهمیت دارد که گاهی بعد از وقوع یک رویداد، مردم آن رویداد را فقط با پیام تصویری که آنها ثبت کرده‌اند به یاد می‌آورند. همین اهمیت هم باعث می‌شود که خبرگزاری‌ها و آژانس‌های خبری همواره برای رویدادهای با اهمیت به عکاسان مستقر در تحریریه‌ها یا عکاسان تحت قراردادشان مأموریت دهند تا آنها را پوشش خبری دهند.

در ایران هم هرچند فعالیت عکاسی خبری به گستردگی کشوری اروپایی و آمریکا نیست، اما فعالان در این حرفه در رقابتی تنگاتنگ با سایر همکاران داخلی شأن برای بهتر پوشش دادن رویدادها در تلاش هستند. سال گذشته هم در میان عکس‌های خبری که توسط رسانه‌ها مخابره شد، نمونه‌های خوبی وجود دارد که نگاهی به آنها، یادآور مجدد از همه آن چیزی است که در طی این سال رخ داد.

درگذشت یک فیلسوف معاصر

روز دوم تعطیلات نوروز سال ۹۷ در حالی شروع شده بود که در ساعت‌های ابتدایی آن خبر رسید داریوش شایگان از فیلسوفان دوره معاصر درگذشت. خبر فوت او به سرعت در فضای رسانه‌ای پیچید و مراسم خاکسپاری وی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

برگزاری نمایشگاه کتاب

دهه دوم اردیبهشت ماه سال گذشته طبق روال تمام کشور منتظر برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور در قالب سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بود، رویدادی که در این سال مصلی بزرگ تهران میزبان آن بود.

روز گرم قدس

روزهای نسبتاً گرم خرداد در حالی سپری می‌شد که با ماه مبارک رمضان مصادف شده بود و آخرین جمعه این ماه به نام روز قدس، میعادگاه انقلابیونی بود قصد داشتند فریاد خشم شأن را درباره ظلم به مردم شریف فلسطین را در خیابان‌ها سر دهند. در بعضی شهرهای خوزستان مردم روزه دار در حالی به خیابان‌ها آمدند که دمای هوا به ۵۰ درجه سانتیگراد رسید.

طعم تلخ خداحافظی با جام جهانی

‏بازیکنان تیم ملی فوتبال که برای صعود به جام جهانی تلاش زیادی کرده بودند، در آخرین دیدار مقابل تیم پرتغال با نتیجه یک- یک خیلی زود طعم خداحافظی با جام جهانی را تجربه کردند.

شادی مردم از بازی غیرتمندانه تیم ملی

با وجود خروج تیم ملی ایران از مسابقات جام جهانی، مردم از عملکردشان راضی بودند و به واسطه بازی غیرتمندانه آنها شامگاه ۵ تیر به خیابان‌ها آمدند و به شادی پرداختند.

خداحافظی با آقای بازیگر

اواخر مرداد زمانی بود که سینمای ایران عزت الله انتظامی یکی از بازیگران مطرح خود را از دست داد و قطعه هنرمندان بهشت زهرا میزبان او شد. مراسم تدفین انتظامی یکی از پرشمارترین مراسم‌های خاکسپاری بود که در آن هنرمندان عرصه بازیگری، کارگردانی، تئاتر، نمایش و… حضور داشتند.

وداع وزنه بردار با وزنه

در هفته اول شهریورماه بهداد سلیمی، وزنه بردار فوق سنگین در بازی‌های آسیایی در حالی که مدال طلایی را به نام خود ثبت کرد، برای همیشه از مسابقات وزنه برداری خداحافظی کرد و آخرین حضورش در کنار وزنه سوژه رسانه‌های داخلی و خارجی شد.

«همه جا کربلا....»

سال ۹۷ هم به روال همیشه مراسم عزاداری امام حسین با شکوه هرچه تمام در گوشه گوشه ایران پهناور برگزار شد و دانشگاه‌های کشور یکی از میزبان‌های اصلی برگزاری مراسم عزاداری بودند که دانشجویان متولی برگزاری عزاداری و سینه زنی در آن بودند.

دستگیری سلطان سکه

فصل تابستان سال گذشته در حالی به اتمام می‌رسید که خبر دستگیری وحید مظلومین ملقب به سلطان سکه بیش از هرچیز افکار عمومی را درگیر کرده بود. اولین جلسه دادگاه او در ابتدای شهریور تشکیل شد و در نهایت بعد از طی کردن تشریفات دادرسی اواخر آبان به اتفاق یک همدستش به دار مجازات آویخته شد و بقیه متهمان پروند او که مجرم شناخته شدند روانه زندان شدند.

محاکمه سایر سلاطین

در چند ماه بعد هم محاکمه متهمان اقتصادی دیگر دنبال شد که بعضی از آنها بعدتر توسط دادگاه مجرم شناخته شدند.

اهواز گلوله خورد، ایران خون گریست

مردم ایران در حالی آخرین روز تابستان را سپری می‌کردند که به ناگاه از اهواز خبر رسید یک حمله تروریستی ناجوانمردانه به محل رژه نیروهای ارتش باعث کشته شدن چندین نفر از نیروهای نظامی به همراه افراد بی دفاع همچون کودکان شده است.

بازهم هوای عاشقی

با ورود به ماه آبان یکبار دیگر حال و هوای کشور رنگ بوی عزای سرور و سالار شهیدان را می‌گرفت. این بار هم به مناسبت مراسم اربعین حسینی (ع) طبق روال چند سال اخیر کاروان‌ها و دسته‌های بزرگ و کوچک راهی کربلا شده بودند و رسانه‌های داخلی برای انعکاس گسترده این واقعه خبرنگاران و عکاسان خود را به آنجا فرستادند.

خبری درباره کشف قاچاق کتاب

در همین مقطع خبری مهم در خصوص کشف انبارهای قاچاق کتاب و انتشار تصاویر آن به کمک خبرنگاران تا چند روز مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت.

گام‌هایی برای تولید جنگنده

در همین روزهای کوتاه پاییزی، ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال برداشتن گام‌های بلندی بود و خط تولید انبوه اولین جنگنده تمام ایرانی موسوم به «کوثر» را بر می‌داشت و در نهایت روز ۱۲ آبان توسط امیر سرتیپ موسوی، فرمانده کل ارتش و امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اصفهان افتتاح شد خبری که در ماه‌های بعد هم مورد توجه رسانه‌های داخلی قرار گرفت.

پیامی به تحریم کننده‌های ایران

فردای آن روز طبق یک سنت که عمری نزدیک به چهل سال پیدا کرده است، جوانان انقلابی از گروه‌های مختلف دانش آموزی و دانشجویی به همراه اقشار دیگر مردم راهپیمایی روز ۱۳ آبان را برگزار می‌کنند. مراسمی که به دلیل اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و مشکلات اقتصادی داخلی از اهمیت زیادی برخوردار بود.

تهران با یک شهردار دیگر

در حالی که از ابتدای سال موضوع استعفای محمد علی نجفی از سمت شهرداری تهران با حواشی مختلفی همراه بود و در نهایت با استعفای او چند ماهی محمد علی افشانی عهده دار این سمت بود. در نهایت با خروج وی از شهرداری تهران سومین شهردار خود را چند روز بعد از شروع آذرماه شناخت و قرار شد پیروز حناچی سکان اداره شهر را برعهده بگیرد.

درگذشت سومین رئیس مجمع تشخیص مصلحت

زمستان سال گذشته در ایران با دو خبر تأسف بر انگیز شروع می‌شود. یک خبر مربوط به درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است که با واکنش چهره‌های سیاسی از طیف‌های گوناگون همراه می‌شود و مراسم تشییع وی هم از شکوه خاصی برخوردار است.

سقوط اتوبوسی که ملتی را عزادار کرد

خبر دوم مربوط به سانحه سقوط یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات است که به فوت چند نفر منجر می‌شود و تحت تأثیر این حادثه التهاب خاصی در کشور شکل می‌گیرد و انتقادها به مدیریت کنونی و قبلی دانشگاه آزاد اسلامی در سطح بالای آن شکل می‌گیرد.

یک امام جمعه جوان برای تهران

در میانه دی ماه رهبر معظم انقلاب اسلامی طی اقدامی قابل توجه حجت الاسلام و المسلیمین محمد جواد حاج علی اکبری را به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب می‌کنند. وی در روز ۱۴ دیماه اولین نماز جمعه را در مقام جدید می‌خواند و به سخنرانی می‌پردازد.

بهانه‌ای برای گفت و گو در مورد بی تدبیری

روزهای آخر دیماه خبر سقوط یک فروند هواپیمای ۷۰۷ غیر مسافربری در فرودگاه فتح البرز که حامل گوشت قرمز تنظیم بازاری بود و کشته و مجروح شدن ۲۵ نفر در این هواپیما باردیگر افکار عمومی را تحت تأثیر قرار داد و سو مدیریت اقتصادی دولت را به موضوع روز گفت و گوهای مردم و رسانه‌ها مبدل کرد.

مناظره به جای مجادله

در حالی که حدود یک دهه است که در دی ماه اختلاف نظرهای دو جریان سیاسی کشور به اوج می‌رسد. سال گذشته در اتفاقی شایسته علیرضا زاکانی و سید مصطفی تاجرزاده به عنوان نمایندگان دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب با یکدیگر مناظره کردند و وقایع سال ۸۸ و البته ۷۸ (کوی دانشگاه) را در مقابل یکدیگر در بوته نقد قرار دادند. خیلی زود این مناظره در سوم بهمن در محل شهادت شهید بهشتی و یارانش در محل دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران به جلسه دوم رسید.

خبرنگار پرس تی وی آزاد شد

در حالی که دولت آمریکا چند روز قبل شروع بهمن مرضیه هاشمی، خبرنگار شبکه پرس تی وی را دستگیر و بازداشت کرده بود. هوادارانش در ایران برای آزادی وی تلاش می‌کردند و در نهایت روز سوم بهمن آزاد و روز ۱۰ بهمن همراه با استقبال طیف‌های انقلابی وارد ایران شد.

نمایشگاهی برای به رخ کشیدن قدرت‌ها

سال ۹۷ مصادف بود با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به همین دلیل به لحاظ سیاسی و تبلیغاتی برای کارگزاران نظام اهمیت زیادی داشت تا آن را با شکوه هرچه تمام برگزار کنند. یکی از اقدامات در این زمینه را می‌توان برپایی نمایشگاه موسوم به اقتدار ۴۰ نام برد که دستاوردهای نظامی- امنیتی رده بالا در آن عرضه شد.

سلفی با آزادی؛ چهل سال ایستادگی

مراسم ۲۲ بهمن (سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران) هم در سال گذشته به روال سال‌های پیشین با حضور قشرهای مختلف مردم برگزار شد. در حالی که عکاسان می‌کوشیدند با ثبت کردن حضور چهره‌هایی خاص تر همچون بانوان با پوشش‌هایی متفاوت از چادر و مقنعه نشان دهند همه اقشار مردم با انقلاب اسلامی همراه هستند.

جشنواره فیلم فجر در کانون توجه‌ها

علاوه بر برپایی جشن پیروزی انقلاب اسلامی که هر سال در بهمن ماه بخش زیادی از محتوای رسانه‌ها را در بر می‌گیرد. برپایی جشنواره فیلم فجر که عمر ۳۷ ساله‌ای پیدا کرده است نیز در سال گذشته در کانون توجه رسانه‌ها قرار داشت.

یک پیروزی برای محور مقاومت

اخبار آخرین ماه سال تحت تأثیر سفر از پیش تعیین نشده بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به کشورمان و دیدار با مقام معظم رهبری قرار گرفت و رسانه‌های داخلی آن را پیروزی محور مقاومت در منطقه ارزیابی کردند.

سوالاتی سر در صف مرغ و گوشت

البته در بعد داخلی حال و هوای اخبار این ماه بیشتر متوجه مسائل اقتصادی بود، در این مقطع مردم به دلیل فشار تحریم‌ها و سو مدیریت داخلی ناگزیر شده بودند در صف‌های طولانی عرضه مرغ و گوشت هم بایستند، یکی از سوالاتی آن در این صف‌ها می‌پرسیدند این بود که چه زمانی گرانی‌ها تمام خواهد شد؟

تخریب یک ویلای حاشیه دار

دستگاه قضائی در حالی که در ماه‌های گذشته حکم اعدام چندین مفسد اقتصادی را اجرا کرده بود، بازهم تلاش می‌کرد اقدام‌های تعزیراتی و برخوردهای قاطع خود را به رخ مردم بکشد. از جمله آنها اجرای حکم تخریب ویلای دختر وزیر سابق صمت در منطقه لواسانات تهران بود.

محاکمه کسی که شاید حقوق کی روش را هم می‌داد

در همین مقطع خبر محاکمه حسین هدایتی که گفته می‌شود در مقطعی حقوق کی روش را داده است و در فوتبال درآمدهای مشکوک داشته است در محافل مختلف داغ شده است. بعضی منابع خبری از او تحت عنوان «عابر بانک فوتبال» نام می‌برند.

معرفی «رئیسی» جدید برای دستگاه قضا

در همین مقطع آیت الله خامنه ای حکمی ۵ ساله به اسم حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی تنظیم کردند و طی آن تصدی مقام ریاست قوه قضائیه را به او واگذار کردند. حکمی که با واکنش مستقیم رسانه‌های ضد انقلاب مواجه شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: