کد خبر: ۷۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
در این گزارش به معرفی مدل‌های برتر و ضعیف نمایشگاه خودرو ژنو یکی از مهم‌ترین رویداد‌های صنعت خودرو در جهان می‌پردازیم.
معرفی بهترین و بدترین خودروهای در نمایشگاه ژنو + تصاویر
شهر ژنو سوئیس همواره به عنوان مرکزی برای جلسات سیاسی و نهاد‌های بین‌المللی شناخته می‌شود اما درواقع اهمیت ژنو بیش از ذهنیت مورد تصور برای این شهر است. ژنو سومین قطب اقتصادی اروپا و یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی در جهان محسوب می‌شود که یکی از دلایل عمده آن برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ و بین‌المللی در حوزه‌های متفاوت مانند وسایل نقلیه و خودرو است.

نمایشگاه بین‌المللی خودرو ژنو یکی از آن نمایشگاه‌های پر رونق این شهر است که از سال 1905 آغاز شده و حالا بیش از 110 سال سابقه دارد و از همان ابتدا به عنوان یکی از معتبر‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در جهان به شمار می‌آمد. این نمایشگاه همچنین یکی از مهم‌ترین (اگر نگوییم مهم‌ترین) نمایشگاه‌های خودرو در قاره سبز محسوب می‌شود که هرساله میزبان صد‌ها شرکت کوچک و بزرگ صنعت خودروسازی است و به محل مهمی برای تبادلات اقتصادی و فنی میان این شرکت‌ها نیز تبدیل شده است.

این نمایشگاه همواره مورد توجه تمامی علاقمندان به صنعت خودرو و مطبوعات این حوزه بوده و به همین دلیل همیشه نام‌های بزرگ خودروسازی تلاش می‌کنند تا برترین مدل‌های خود را در ژنو به نمایش بگذارند و به این ترتیب محصول خود را به بهترین شکل به خریداران معرفی نمایند.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو، معرفی بهترین و بدترین مدل‌های معرفی شده +تصاویر

نمایشگاه بین‌المللی خودرو ژنو امسال نیز مانند گذشته در ماه مارس برگزار شد و تمامی برند‌های بزرگ خودروسازی از شرق آسیا تا قاره آمریکا در این رویداد شرکت داشتند. البته  به دلیل برگزاری این رویداد در ژنو، هرساله شاهد حضور پر رنگ برند‌های اروپایی در این نمایشگاه هستیم که این دوره نیز از این قائده مستثنی نبوده و به خصوص شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی در این این رویداد نمایشی درخشان داشتند.

ما در این گزارش قصد داریم به بهترین و بدترین خودروهایی که در نمایشگاه خودرو ژنو معرفی شدند بپردازیم، بخش عمده‌ای از مدل‌های معرفی شده در این گزارش به ابرخودرو‌ها و اتومبیل‌های خاص اختصاص داده شده که سروصدای فراوانی در ژنو به پا کردند و جزو محبوب‌ترین مدل‌های نمایشگاه امسال بودند، از طرفی به مدل‌هایی پرداختیم که علی‌رغم انتظار بالا، ویژگی خاصی برای ارائه نداشتند و باعث ناامیدی بازدیدکنندگان و کارشناسان این حوزه شدند.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو، معرفی بهترین و بدترین مدل‌های معرفی شده +تصاویر

بهترین – مدل‌های جیپ پلاگ‌این هیبریدی

نمایشگاه ژنو مکانی برای به رخ کشیدن اعداد است، معمولا اکثر مدل‌های این نمایشگاه بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارند و با طراحی منحصر‌به‌فرد و تودوزی‌های لاکچری، قیمت‌های سرسام‌آوری برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. به همین دلیل این مدل‌ها برای افرادی خاصی تولید شده و تنها تعداد کمی از مشتریان قادر به خرید چنین مدل‌هایی هستند. اما در همین نمایشگاه زمانی که شرکتی ماند جیپ از مدل‌های جدید پلاگ‌این خود مانند Compass و Renegade رونمایی می‌کند، آنگاه تغییر را احساس می‌کنیم. این دو کراس‌اور شاید در نگاه اول مدل‌های معمولی به نظر برسند، اما با ویژگی‌های خاص خود می‌توانند بر روی صنعت خودروسازی تاثیرگذار باشند. مردم عادی توانایی خرید چنین مدل‌هایی را دارند و به همین دلیل چنین مدل‌هایی تغییر را در زندگی مردم ایجاد خواهند کرد.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو، معرفی بهترین و بدترین مدل‌های معرفی شده +تصاویر

بدترین – استون‌مارتین لاگوندا آل‌ترین

هرچند که لاگوندا خودرویی زیبا و با ویژگی‌های یک شاسی‌بلند تمام عیار از شرکتی معتبر به نظر می‌رسد، اما نمایش این مدل در ژنو به درستی صورت نگرفت، مسئولین استون مارتین به عکاسان اجازه ندادند که به خودرو نزدیک شوند و تمام تصاویر موجود از این خودرو از فاصله‌ای حداقل یک و نیم متری تهیه شده که به خوبی نمای داخلی آن را به ما نشان نمی‌دهد. البته استون مارتین تصاویر تبلیغاتی مدل لاگوندا را منتشر کرده که در آن طراحی داخلی و تجهیزات به کار رفته در این بخش مشخص است اما در هر صورت، به نظر می‌رسید که مدل به نمایش گذاشته شده در ژنو نیمه کاره بوده یا نقصی داشته که اجازه نزدیک شدن به آن داده نشد. این مشکل زمانی آزار دهنده است که خود شرکت استون مارتین تبلیغات زیادی پیرامون تجهیزات خاص داخلی این مدل انجام داده و همه ما منتظر دیدن این تجهیزات بودیم که این امکان به عکاسان و خبرنگاران داده نشد.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو، معرفی بهترین و بدترین مدل‌های معرفی شده +تصاویر

بهترین – طرح مفهومی فولکس‌واگن آی‌دی باگی

طرح مفهومی مدل تمام الکتریکی باگی یک نمونه بی‌نظیر از خودرویی همه کاره است که بدون نیاز به قطره‌ای بنزین، شما را در مسیر‌های صعب‌العبور تنها نخواهد گذاشت. در نمایشگاه ژنو مدل‌های زیادی با قدرت‌های دیوانه‌وار مانند ۱۹۰۰ اسب بخار یا سرعت‌هایی بالا مانند ۳۰۰ مایل بر ساعت دیده می‌شود، اما این طرح مفهومی ستاره‌ای است که به هیچ کدام از این ویژگی‌ها نیاز ندارد، فولکس‌واگن باگی درب ندارد، سقف ندارد و موتور بنزینی نیز ندارد، این مدل با یک ساختار ساده، پیشرانه الکتریکی ۲۰۱ اسب بخاری و چرخ‌های عریض ۱۸ اینچی تمام ویژگی‌های یک خودرو آفرود و شکست‌ناپذیر را به نمایش خواهد گذاشت.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو، معرفی بهترین و بدترین مدل‌های معرفی شده +تصاویر

بدترین – طرح مفهومی کیا Imagine

نه این که طرف مفهومی کیا Imagine به خودی خود بد باشد، اما انتظار ما از یک طرح مفهومی را برآورده نمی‌کند. زمانی که ما از یک طرح مفهومی صحبت می‌کنیم یعنی خودرویی که بتواند آینده صنعت خودروسازی را به ما نشان دهد، خودرویی که ویژگی‌های جدید و خلاقانه‌ای داشته باشد، اما این کراس‌اور هیچ‌کدام از موارد بالا را ندارد. این خودرو ظاهر بدی دارد که جذابیت‌ها آن نیز خیلی هدفمند نیستند و فقط زرق‌و‌برق اضافی محسوب می‌شوند (برعکس فولکس واگن باگی که از ظاهری ساده بهره می‌برد و کیفیتی عالی را به نمایش می‌گذارد). از طرفی طراحی داخلی آن نیز چیز خاصی را به نمایش نمی‌گذارد و بسیار ساده و حتی زشت است. چنین مدلی شاید سال‌ها پیش خودرویی خارق‌العاده شمرده می‌شد اما در حال حاضر یک طرح مفهومی از پیش شکست خورده است.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو، معرفی بهترین و بدترین مدل‌های معرفی شده +تصاویر

بهترین – پینین‌فاریا باتیستا

شرکت تازه تاسیس پینین‌فاریا با معرفی باتیستا در ژنو به بهترین شکل ممکن وارد صنعت خودروسازی شد، می‌توان گفت: هیچ راهی بهتر از این وجود ندارد. پینین‌فاریا که دفتر اصلی آن در مونیخ است، به دلیل وجود بخش اعظم تجهیزات و بخش تولید آن در کشور چکمه، یک شرکت ایتالیایی محسوب می‌شود. باتیستا اولین مدل تولیدی این شرکت است که با ۱۸۷۴ اسب بخار قدرت توانست به‌سرعت به یکی از درخشان‌ترین خودرو‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ تبدیل شود. نکته جالب در مورد باتیستا آن است که این مدل یک ابرخودرو با تولید محدود نخواهد بود و در واقع به عنوان یک خودرو قانونی جاده‌ای به تولید انبوه خواهد رسید. باتیستا پرقدرت‌ترین خودرو جاده‌ای ایتالیایی در تاریخ به شمار می‌آید، این مدل با قدرت بالا خود موجب شد تا نمایش مدل‌های کوئنیگزگ جسکو و بوگاتی La Voiture Noire خیلی هم به چشم نیاید.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو، معرفی بهترین و بدترین مدل‌های معرفی شده +تصاویر

بدترین – گینتا اکولا

هرچقدر پینین‌فاریا باتیستا مزایا مثبت دارد، این مدل چیزی جز ویژگی‌های منفی ندارد. اکولا با یک روش قدیمی تولید شده و در عصر خودرو‌های الکتریکی و هیبریدی، به پیشرانه سنتی هشت سیلندره با گیربکس ترتیبی شش سرعته تجهیز شده است. از طرفی طراحی این خودرو یک فاجعه است، واقعا هیچ نقطه زیبایی در این مدل دیده نمی‌شود و طراح آن صرفا با ایجاد عناصر نه‌چندان جذاب سعی در ایجاد مدل اسپرت و جوان پسند را داشته که در کارش موفق نبوده است. همچنین این خودرو هزار و 150 کیلوگرم وزن دارد و پیشرانه آن تنها 600 اسب بخار نیرو تولید می‌کند که با وجود این وزن زیاد اصلا مناسب نیست.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو، معرفی بهترین و بدترین مدل‌های معرفی شده +تصاویر

بهترین – مرسدس CLA Shooting Brake

محصول جدید مرسدس طراحی میان مدل‌های واگن و استیشن دارد که با کیفیت بالا و قیمت مناسب به عنوان یکی خودرو‌های برتر نمایشگاه ژنو شناخته می‌شود. این مدل طراحی کشیده‌تری نسبت به طرح‌های مشابه دارد و بسیار هم جا دار است که این موضوع موجب می‌شود گزینه خوبی برای خانواده‌ها باشد. مدل جدید مرسدس CLA از آن دسته از خودروهایی است که در نمایشگاه ژنو حضور پیدا می‌کنند تا برخلاف مدل‌های لاکچری و گران قیمت، مناسب عموم مردم باشد. البته این مدل آن‌چنان هم ارزان نیست اما به نظر کارشناسان حتی از مدل‌های گران‌تر از خود نیز کارایی بهتری دارد.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو، معرفی بهترین و بدترین مدل‌های معرفی شده +تصاویر

بدترین – مزدا CX-30

 نمایشگاه ژنو به طور معمول محلی برای نمایش ابرخودرو‌ها و مدل‌های هیجان انگیز است، اما امسال مزدا تصمیم گرفت تا از خودرویی معمولی رونمایی کند که مشخصاتش کمی همه ما را گیج کرده است. این کراس‌اور از نظر اندازه میان دو مدل CX-3 و CX-5 قرار می‌گیرد، به اشتباه خودرو‌هایی که در این اندازه ساخته می‌شوند را "کراس‌اور کوپه" می‌نامند که از نظر دستور زبان کاملا اشتباه است. از طرفی مزدا می‌توانست از نام CX-4 استفاده کند اما این کراس‌اور CX-30 نام گذاری شده که دلیل آن مشخص نیست. همچنین این مدل از نظر طراحی مشکلات زیادی دارد و پلاستیک زیادی در تولید آن نیز به کار رفته است. به طور کلی تکلیف مزدا با این مدل مشخص نیست و ما هم متوجه هدف مزدا از معرفی چنین کراس‌اوری نشدیم.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹/ معرفی بهترین و بدترین مدل‌های رونمایی شده +تصاویر

بهترین – مورگان پلاس ۶

مورگان پلاس ۶ از آن مدل‌هایی است که هر عاشق خودرویی را شیفته خود می‌کند. ترکیبی بی‌نظیر از طراحی کلاسیک و فناوری‌های نوین که نوستالژی را برای بازدیدکنندگان نمایشگاه ژنو زنده کرد. این مدل از پیشرانه توربوشارژ ۳.۰ لیتری با ۶ سیلندر خطی بهره می‌برد که ۳۳۵ اسب بخار قدرت دارد و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. پیشرانه به همراه جعبه دنده هشت سرعته خودکار تولید شرکت بی‌ام‌و است. هرساله تنها ۳۰۰ نسخه از مورگان پلاس ۶ تولید می‌شود و قیمت آن نیز ۱۰۲ هزار و ۶۷۰ یورو اعلام شده است که مشتریان قدیمی با خرید آن می‌توانند خاطرات دهه‌های جوانی خود را در جاده‌های سرسبز اروپا زنده کنند.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹/ معرفی بهترین و بدترین مدل‌های رونمایی شده +تصاویر

بدترین – طرح مفهومی اسمارت فوریز پلاس

جالب است که یکی از بدترین مدل‌های نمایشگاه ژنو امسال مربوط به گروه خودروسازی دایملر است. فوریز پلاس هیچ چیز جدیدی ارائه نمی‌دهد و یک نسخه از فوریز معرفی شده در نمایشگاه سال گذشته پاریس محسوب می‌شود. تنها بروزرسانی این مدل سقف فابریک جمع‌شونده آن است که دستاورد مهمی به شمار نمی‌آید. جدا از ظاهر جالب و گول زننده آن، اسمارت فوریز پلاس ویژگی‌های جدیدی ندارد و یک مدل تکراری است که هدفی پشت آن نیست.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹/ معرفی بهترین و بدترین مدل‌های رونمایی شده +تصاویر

بهترین - پوریتالیا برلینتا

تنها از نام این مدل می‌توان اصالت ایتالیایی آن را حدس زد. شرکت پوریتالیا سال ۲۰۱۵ نمونه اولیه برلینتا را تولید و حال بعد از ۴ سال تلاش، نسخه نهایی این مدل به بهترین شکل ممکن تولید شده و در ژنو به نمایش در آمده است. این مدل در کنار اصالت ایتالیایی، اصالت نمایشگاه ژنو را هم با خود دارد، یک خودرو قدرتمند، با طراحی چشم‌نواز و هیبریدی که نگاه بزرگی به آینده دارد. یک پیشرانه ۵.۰ لیتری هشت سیلندره در جلو و یک پیشرانه الکتریکی در محور عقب خودرو در مجموع ۹۶۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. طراحی ظاهری و داخلی جذاب و قابلیت‌های رانندگی هوشمند از دیگر ویژگی‌های این مدل هستند. پوریتالیا تنها ۱۵۰ نسخه از برلینتا را خواهد ساخت که هرکدام ۵۵۳ هزار یورو قیمت دارند.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹/ معرفی بهترین و بدترین مدل‌های رونمایی شده +تصاویر

بدترین – طرح مفهومی سابارو ویزیو آدرنالین

سابورا آدرنالین مانند اسمش خیلی هیجان انگیز نیست، این مدل از طراحی خوبی بهره‌نمی‌برد و همین مورد موجب می‌شود تا به‌سختی نام طرح مفهومی آن مورد قبول واقع شود. طرح مفهومی باید چیز جدیدی برای ارائه داشته باشد و چشمان مخاطب را به خود درگیر کند، اما طراحی زشت سابورا آدرنالین به زودی تو ذوق می‌زند و باعث می‌شود بازدیدکنندگان به راحتی از کنار آن عبور کنند. سابارو یکی از بهترین شرکت‌های فعلی خودروسازی در جهان است و ویزیو آدرنالین نیز نمونه بعدی کراس‌ترک این شرکت محسوب می‌شود، به همین دلیل بهتر است طراحان این مدل قبل از آن که دیر شود، ظاهری نو و جذاب‌تر به این خودرو بدهند تا ذهنیت مثبت موجود از سابارو خدشه‌دار نشود.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹/ معرفی بهترین و بدترین مدل‌های رونمایی شده +تصاویر

بهترین – طرح مفهومی گلدن ساحارا ۲

قطعا این مدل مناسب استفاده روزانه نیست و طرحی خاص محسوب می‌شود که بیشتر برای کلکسیون دار‌ها جذابیت دارد، اما اگر شما آدمی اهل دلی هستید می‌توانید این مدل را به خیابان آورده و همه را به خود خیره کنید. گلدن ساحارا از آن دسته از خودرو‌هایی است که طراحی کلاسیک و گاهی عجیبشان جلب توجه می‌کند و به طرز عجیبی به دل می‌نشیند. این مدل در واقع یک طرح قدیمی است که در زمان خود نیز شهریت زیادی داشت و به ویژگی رانندگی خودمختار مجهز بود که هنوز هم نکته‌ای شگفت انگیز است، این مدل به طور قطع از مدل‌های خودران برقی و کوچک امروزی بسیار جذاب‌تر است. چرخ‌های نوری شرکت Goodyear نیز زیبایی این مدل را بیش از پیش کرده، شاید این مدل را به زودی در فیلم‌های هالیوودی دیدیم.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹/ معرفی بهترین و بدترین مدل‌های رونمایی شده +تصاویر

بدترین – رینسپید اسنپ

این روند به یک عادت تبدیل شده که هر چندسال یک بار یک خودروساز به سراغ دانشگاهی می‌رود و در حرکتی نمایشی از دانشجویان آن می‌خواهد که خودرویی متفاوت را طراحی و ارائه دهند. بعد از مدتی تعداد زیادی از طرح‌های گرافیکی تهیه شده توسط دانشجویان منتشر می‌شود که در آن خودرو‌هایی شیشه‌ای بر روی چهار چرخ در حال حرکت‌اند و این قرار است آینده صنعت خودروسازی باشد.

در زیر این تصاویر نیز چند پاراگراف بی‌معنا از ویژگی‌های آن مدل نوشته شده که کاربردی نیستند و در نهایت این ظرح‌ها به زودی فراموش می‌شوند. اما شرکت سوئیسی تیونر رینسپید یک قدم بیشتر برداشته و چنین طرحی را تولید کرده و برای اولین بار در نمایشگاه CES مدل اسنپ را معرفی کرد. اسنپ در نمایشگاه ژنو نیز به نمایش در آمده، اما هنوز هم هدف از تولید آن مشخص نیست و قرارهم نیست تحولی در صنعت خودروسازی ایجاد کند. بهتر است این مدل را نادیده گرفته و از کنار آن عبور کنیم.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹/ معرفی بهترین و بدترین مدل‌های رونمایی شده +تصاویر

بهترین – راف CTR

زمانی که یک خودرو قدیمی را بازسازی می‌کنید، اگر کارتان را به‌دقت انجام ندهید تمام تلاشتان بیهوده خواهد بود. راف CTR از آن دسته از مدل‌هایی است که به درستی بازسازی شده و همه را شیفته خود ساخته است. به طور کلی شرکت‌هایی مانند Singer و Emory Motorsport با بروزرسانی و اضافه نمودن ویژگی‌های جدید به خودرو‌های قدیمی مانند پورشه کسب درآمد می‌کنند، اما در راف CTR، بدنه و شاسی جدیدی از فیبرکربن تولید شده که خودرو را بسیار سبک می‌کند و این مدل را صرفا از یک خودرو بازسازی شده خارج می‌نماید. ظاهر دهه هشتادی پورشه ۹۱۱ به همراه پیشرانه ۳.۶ لیتری شش سیلندر خطی با ۷۰۰ اسب بخار قدرت که بر روی بدنه سبک عملکردی عالی دارد، این مدل را به یکی از بهترین خودرو‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ تبدیل می‌کند.

بررسی نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹/ معرفی بهترین و بدترین مدل‌های رونمایی شده +تصاویر

بدترین - هیسپانو سویزا کارمن

شرکت اسپانیایی هیسپانو سویزا سال‌ها است که از دوران اوج خود فاصله گرفته و مدیران این شرکت در سال‌های اخیر تنها با عرضه چند مدل محدود در نمایشگاه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا نام هیسپانو سویزا را زنده نگه دارند، اما این شرکت برنامه متفاوتی برای نمایشگاه ژنو داشت و طبق اعلام این شرکت، قرار بود از یک ابرخودرو لاکچری رونمایی شود، این اتفاق هم افتاد، اما اولین چیزی که با دیدن این خودرو به چشم می‌آید طراحی بسیار بد آن است.

اگر قرار باشد هیسپانو سویزا به صنعت خودروسازی بازگردد، باید محصولات بهتری را طراحی و تولید کند. البته کارمن از نظر فنی ویژگی‌های قابل قبولی دارد، این مدل تمام الکتریکی ۱۰۰۵ اسب بخار قدرت دارد و با یک شارژ ۴۰۰ کیلومتر را طی می‌کند. کارمن قیمت بالایی نیز دارد و خریداران برای خرید آن باید ۱.۵ میلیون یورو هزینه پرداخت کنند. اما به نظر نمی‌رسد تعداد زیادی حاضر باشند برای خودرویی با این طراحی زشت، ۱.۵ میلیون یورو هزینه پرداخت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار