کد خبر: ۷۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
یکی از بزرگترین چالش‌ها و مشکلاتی که کاربران رایانه معمولاً با آن روبرو می‌شوند، احتمال هک شدن رایانه است که به صورت بالقوه می‌تواند دردسر و معضلات متعددی را برای آنها ایجاد کند و حریم خصوصی آنها را زیر سوال ببرد.

از کجا متوجه شویم رایانه ما هک شده است؟

یکی از بزرگترین چالش‌ها و مشکلاتی که کاربران رایانه معمولاً با آن روبرو می‌شوند، احتمال هک شدن رایانه است که به صورت بالقوه می‌تواند دردسر و معضلات متعددی را برای آنها ایجاد کند و حریم خصوصی آنها را زیر سوال ببرد.

این روزها که امنیت سایبری و حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است، محققان متعددی با تحت بررسی قرار دادن موضوعات و موارد مختلف، به بررسی حفره‌های امنیتی موجود در اپلیکیشن های مختلف می‌پردازند و با آگاهی بخشیدن به کاربران، سعی دارند که آنها را در حفاظت از اطلاعات شخصی خود مطلع کرده و به شرکت‌های توسعه دهنده اپلیکیشن‌های مذکور نیز هشدار دهند که وضعیت امنیت سایبری خود و خدمات خود را بهبود بخشند. در این میان، بسیاری از هکرها و مجرمان سایبری با نفوذ و حمله به رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های الکترونیکی مورداستفاده کاربران سعی دارند به اطلاعات موردنظر خود دسترسی پیدا کرده و با انگیزه‌های نامعلومی از آن سواستفاده کنند.

بر اساس گزارشی که در وب سایت computerhope آمده است، برخی از نشانه‌ها در رایانه بعد از نفوذ هکرها و مجرمان سایبری به وجود می‌آید که در زیر به آنها خواهیم پرداخت:

۱. ماوس و کیبورد خودبه‌خود روی صفحه رایانه تکان می‌خورد

یکی از نشانه‌های واضحی که موقع هک شدن رایانه‌های شخصی کاربران به وجود می‌آید، حرکات نامعلوم و غیرارادی ماوس و انتخاب دکمه‌های کیبورد و کلیک بر روی گزینه‌های مختلف است که می‌تواند به کاربران این امکان را بدهد که از هک شدن دستگاه خود آگاه و مطلع شوند.

۲. ایمیل‌های ناشناس دریافت و ارسال می‌کنید

در صورتی که بدون اطلاعتان در پلتفرم پست الکترونیکی خود مشاهده می‌کنید که ایمیل‌های جدیدی از سوی شما ارسال می‌شود و هیچ اطلاعی هم از گیرنده پیام و سایر اطلاعات آن ندارید، این امر می‌تواند نشانه آشکاری از هک شدن رایانه باشد.

۳. گذرواژه رایانه تغییر کرده است

اگر بدون اطلاع شما، گذرواژه رایانه‌تان تغییر کرده و شما دیگر قادر نیستید وارد رایانه و سپس حساب‌های کاربری خود شوید، به نظر می‌رسد که هکرها رایانه شما را هدف قرار داده و شما احتمالاً مجبور خواهید بود با مراجعه به یک متخصص رایانه، سیستم عامل دستگاه خود را تعویض کرده و امکان دسترسی به رایانه خود را باری دیگری فراهم بیاورند.

۴. ترتیب بسیاری از فولدرهای ذخیره شده تغییر کرده است

یکی دیگر از نشانه‌های هک شدن رایانه آن است که ترتیب بسیاری از فولدرهای ذخیره شده در درایوهای مختلف رایانه بدون آنکه خود کاربر بخواهد، تغییر کرده است.

۵. تغییرات خود به خودی در رایانه ایجاد شده است

برخی از تغییرات اعم از نصب و uninstall شدن برنامه‌های کاربردی در رایانه نیز نشان دهنده هک شدن رایانه‌ها ست و این امکان وجود دارد که رایانه کاربر مربوطه قربانی حملات سایبری و نفوذ هکرها شده است.

۶. سیستم عامل به دلایل نامعلوم و ناگهانی کند شده است

کندی سیستم عامل در صورتی که بدون دلیل مشخص و به صورت کاملاً ناگهانی رخ دهد، یکی دیگر از نشانه‌های هک شدن رایانه به شمار می‌رود.

۷. آنتی‌ویروس و برنامه‌های امنیتی رایانه از کار افتاده است

یکی از نخستین اقداماتی که هکرها در ابتدای نفوذ خود به رایانه و دستگاه‌های الکترونیکی کاربران انجام می‌دهند، از کار انداختن برنامه‌های امنیتی نظیر آنتی ویروس در رایانه است تا بتوانند کارهای خود را بدون هیچ مانع و مشکل خاصی انجام دهند.

۸. دریافت پیغام اجازه نصب از برنامه‌های ناشناس

ممکن است برخی مواقع از سوی برخی برنامه‌های ناشناس پیغامی بر روی صفحه رایانه ظاهر شود که از شما مجوز نصب یک برنامه و نرم افزار ناشناس و نامعتبر را می‌خواهد که طبق توصیه کارشناسان امنیتی، چنین مواردی همواره یک بدافزار و جاسوس افزار را به رایانه‌های قربانی راه می‌دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار