کد خبر: ۷۳۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
رئیس انجمن گفتار درمانی:
علی قربانی رئیس انجمن گفتاردرمانی ایران در آستانه برگزاری هفدهمین همایش گفتاردرمانی ایران اظهار کرد: حوزه فعالیت همایش سالیانه گفتار درمانی به صورت کلی و فراگیر است اما کاربرد علم‌ گفتار درمانی در کودکان و بزرگسالان شامل رفع اختلالات گفتاری شایعی همچون نابسامانی‌های گفتار و زبان و صدا و بلع به عللی همچون کم توانی ذهنی، افت شنوایی و مشکلات عصبی دوران رشد آسیب های مغزی ، بد عملکردی تارهای صوتی و .... است که موجب تاخیر در گفتار و زبان ،اختلال در صوت و اختلال در بلع و تشدید صدا می‌شود.

وی افزود‌: از سایر حیطه های خدمات گفتار درمانی میتوان به اختلالاتی از جمله ناروانی گفتار یا به اصطلاح عامه لکنت در کودکان و بزرگسالان ، سایراختلالات گفتاری و بلع ناشی از آسیب‌های مغزی ، سکته و ضربه مغزی ، اختلالات رشدی ، اختلال تاخیر در رشد گفتار ، اختلال تلفظ، اختلال در صوت و مشکلات عملکردی حنجره را نام برد که نیازمند مراجعه این افراد به گفتار درمانی است.
وی با بیان اینکه هفدهمین همایش گفتار درمانی ایران از ۱۱تا ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه علوم بهزیستی تهران برگزار می‌شود، گفت: هدف برگزاری این همایش تبادل اطلاعات به روز و ارائه جدیدترین مطالب به دانشجویان و فعالان این حوزه است همچنین یک متخصص حوزه زبان و گفتار
از کشور بلژیک نیز مهمان این همایش است.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از ابزارهای جدید در گفتار درمانی در درمان موثر بوده و همچنین استفاده از آزمون و تست ها راه تشخیص را نیز سریعتر کرده لذا درمان زمان کوتاه تری را سپری می‌کند به طور مثال زمان گفتار درمانی دو ساله میتواند به صورت شش ماهه و یا حتی کمتر کاهش می‌یابد.
قربانی عنوان کرد: در منطقه، کشور ما از لحاظ گفتار درمانی رتبه بالاتری را نسبت به سایر کشورهای منطقه دارد و در جهان نیز رتبه خوبی را در زمینه گفتاردرمانی داریم و مطابق با آمار رسمی نظام پزشکی در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ فرد دارای مجوز فعالیت گفتار درمانی در کشور وجود دارند که این افراد با احتساب سایر نفرات در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در کل کشور به حدود ۴ هزار نفر می‌رسد.
مراجعه به موقع و زود هنگام به گفتاردرمانی میتواند سبب کاهش طول دوره و تعداد جلسه های درمانی شود .
رئیس انجمن گفتار درمانی با اشاره به اینکه در کشورحداقل هزینه هر جلسه گفتار درمانی حدود ۴۰ هزار تومان است عنوان کرد: تعرفه شامل میانگین خدمتهای مختلف است و هزینه هر جلسه بنا بر اینکه چند خدمت در هر جلسه انجام شده میتواند متفاوت باشد ، این خدمات نه تنها تحت پوشش بیمه های پایه کشور قرار ندارد ،بلکه به تازگی برخی از بیمه های تکمیلی نیز از پرداخت هزینه های گفتاردرمانی سر باز میزنند و بنابراین ضرورت دارد که اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: یکی از چالش‌های پیش روی گفتاردرمانگران پرداخت مالیات است که با توجه به زمان و انرژی که این افراد برای بیماران اختصاص می‌دهند و درآمدی که دارند عادلانه نیست.
قربانی عنوان کرد: مراکز درمانی گفتار درمانی تحت پوشش معاونت درمان دانشگاه‌های مختلف است لذا این دانشگا‌ها شیوه‌های مختلفی در بازرسی، مجوز و بررسی دارند که سبب شده تا یک شیوه متحد حاکم نباشد و این امر گفتاردرمانگران را در سراسر کشور از جمله تهران و به ویژه شهرستان‌ها دچار مشکلات ناشی از بازرسی های ذوقی و سلیقه ای مسئولیت نظارت بر درمان دانشگا‌ها می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: