کد خبر: ۷۳۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
تجارت آنلاین از راهکارهای تبدیل یک ابرچالش اقتصادی به فرصت گزارش می‌دهد؛
گروه اقتصاد کلان: رشد لجام گسيخته و بي مهار نقدينگي همچنان ادامه دارد و عزم جدي براي مقابله با آن وجود ندارد. اين در صورتي است که با کنترل نقدينگي و هدايت برنامه‌ريزي شده آن به سمت توليد، مي‌توان تهديد نقدينگي را به فرصت تبديل کرد و به تحقق شعار سال عينيت بخشيد.

رونق تولید با مدیریت نقدینگی سرگردان

گروه اقتصاد کلان: رشد لجام گسيخته و بي مهار نقدينگي همچنان ادامه دارد و عزم جدي براي مقابله با آن وجود ندارد. اين در صورتي است که با کنترل نقدينگي و هدايت برنامه‌ريزي شده آن به سمت توليد، مي‌توان تهديد نقدينگي را به فرصت تبديل کرد و به تحقق شعار سال عينيت بخشيد.

نقدينگي در مرز 20 هزار هزار ميليارد تومان

معاون اسبق وزارت اقتصاد با بيان اينکه هنوز ميزان نقدينگي کشور تا پايان سال 97 بصورت رسمي‌و از طريق بانک مرکزي اعلام نشده است، بيان داشت: براساس پيش‌بيني‌ها و محاسبات انجام شده غير رسمي‌ميزان نقدينگي کشور تا پايان اسفند سال 97 به حدود 20 هزار هزار ميليارد تومان رسيده است که معادل همين ميزان نقدينگي سپرده نزد بانک‌ها وجود دارد.

به گزارش روزنامه تجارت، حيدر مستخدمين‌حسيني در گفت‌وگو با فارس درباره چگونگي رونق توليد در شرايط فعلي اقتصاد گفت : بيان داشت: با انجام کار کارشناسي مي‌توان برآورد کرد که 10 درصد از اين نقدينگي در اختيار 90 درصد آحاد جامعه و 90 درصد از آن در اختيار کمتر از 10 درصد آحاد جامعه است.

مستخدمين حسيني اظهار داشت: اين بدان معناست که سپرده‌هايي که در نظام بانکي وجود دارد به کساني داده مي‌شود که طيف کوچکي از جامعه هستند اما بيش از 90 درصد منابع را در اختيار دارند.

وي با تاکيد بر اينکه اگر به رونق توليد اعتقاد داريم بايد اين مدل کار تغيير کند، بيان داشت: براي فرصت دادن به جوان‌ها و براي رونق توليد با تغيير سياست‌هاي پولي بايد آرام آرام اين نقدينگي‌ها در اختيار تعداد بيشتري از مردم قرار گيرد تا امکان سرمايه‌گذاري براي آنها‌ فراهم شود.

تبعات منفي افزايش نقدينگي

اگر نقدينگي که لحظه به لحظه در حال افزايش است، کنترل و مديريت نشود، ممکن است در سال ۹۸ شاهد تورم‌هاي سنگين باشيم و توليد دچار رکود شود. کارشناسان معتقدند اين نقدينگي در سالي که به نام رونق توليد نامگذاري شده بايد به سمت بخش مولد اقتصاد کشور هدايت شود.

به گزارش مهر، حجت ا... عبدالملکي اقتصاددان، ضمن بيان مطلب فوق مي‌گويد: نقدينگي شبيه يک هيولا است. اگر چنين هيولايي رها باشد، جاهاي مختلف را تخريب مي‌کند. اگر اين هيولا کنترل و به زنجير کشيده شود، از نيرو و قدرت آن مي‌توان براي رسيدن به اهداف استفاده کرد. عبدالملکي ادامه مي‌دهد: اولين گام مهار هيولا و نقدينگي و دومين گام هدايت نقدينگي است يعني استفاده کردن از نيروي چنين هيولايي براي توليد. بنابراين در گام اول يعني مهار بايد يکسري اتفاقات رخ دهد. اولين اتفاق مديريت خلق نقدينگي است که از عناصر مهار نقدينگي است. وي همچنين مي‌افزايد: نقدينگي توسط بانک مرکزي و شبکه بانکي خلق مي‌شود. بانک مرکزي پول پايه را خلق مي‌کند که پول پايه به شبکه بانکي وارد مي‌شود، ضريب مي‌خورد و چند برابر مي‌شود. پول پايه × ضريب فزاينده پولي = کل نقدينگي. بانک مرکزي بايد خلق پول پايه را کنترل کند. در اين راستا بايد بدهي دولت و شبکه بانکي به بانک مرکزي مديريت و کنترل شود. اگر در حال حاضر امکان کاهش اين بدهي وجود ندارد، لااقل قاعده جدي گذاشته شود که اين بدهي به هيچ‌وجه افزايش پيدا نکند.

براي جلوگيري از اثر تورمي‌بايد نقدينگي از جامعه جمع‌آوري شود

عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي‌گفت: براي جلوگيري از اثر تورمي‌سال جديد بايد نقدينگي از جامعه جمع‌آوري شود.

به گزارش خانه ملت، نماينده مردم بوکان در مجلس شوراي اسلامي‌افزود: براي جمع‌آوري نقدينگي موجود در بازار, دولت بايد هزينهٔ آن را نيز پرداخت کند تا بتواند پول را از دست مردم جمع کند. مردم براي حفظ ارزش پول خود به دنبال خريد خودرو، ارز، مسکن و... هستند. محمدقسيم عثماني اظهار کرد: ازنظر مردم، نرخ سود بانکي پايين است و پاسخگوي تورم موجود نيست بنابراين به‌زعم مردم بهترين راهکار براي حفظ ارزش پول خريد خودرو است چراکه خريد اين کالا قاچاق محسوب نمي‌شود درحالي‌که با خريد سکه و ارز در حجم زياد برچسب‌هايي مانند سلطان به فرد اطلاق مي‌شود بنابراين افزايش حجم تقاضا در اين بازار زمينه گراني چهار چرخ‌ها را فراهم کرده است. اين نماينده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: براي جلوگيري از اثر تورمي‌سال جديد بايد نقدينگي به‌صورت موقت از جامعه جمع شود و به سمت بخش‌هاي اقتصادي مولد هدايت شود. عثماني ادامه داد: در برنامه‌ريزي براي اصلاح امور اقتصادي بايد به‌تمامي‌بازارها توجه شود. عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه دولت براي جمع‌آوري نقدينگي موجود در بازار بايد راهکار اساسي داشته باشد، تصريح کرد: سرمايه‌هاي موجود بايد در مسير توليد و اشتغال قرار گيرد.

برچسب ها: رشد نقدینگی ، تورم ، پول
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار