کد خبر: ۷۳۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
آخرین خبرها از بازار دلارفروشان
هر دلار آمریکا امروز در صرافی ها ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت خورد. بر این اساس صرافی ها هر دلار را به قیمت ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

سقوط قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟

قیمت دلار در صرافی ها باز هم کاهش یافت.

نرخ ارز در صرافی‌های بانکی در حالی امروز چهارشنبه تعیین شد که کاهش بهای دلار و یورو تداوم داشت و قیمت دلار به 13 هزار و 400 تومان رسید.

بر این اساس قیمت دلار برای فروش در این صرافی‌ها در اولین ساعات روز، ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود. همچنین این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار در بانک مرکزی ۴۲۰۰ تومان قیمت خورده است.

امروز قیمت یورو برای فروش در صرافی‌های بانک‌ها نیز، ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان است. بهای یورو در بانک مرکزی نیز ۴۷۴۶ تومان تعیین شده است.

قیمت‌های امروز روند کاهشی بهای دلار و یورو را در صرافی ملی نشان می‌دهد.

 دلار آمریکا در بازار آزاد ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت فروخته می شود. هر اسکناس یورو نیز ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته می شود. صرافی ها یورو را به قیمت ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان از مردم می‌خرند. قیمت یورو در بازار آزاد نیز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شد.

روز گذشته در چهارمین روز هفته نیز دلار نه تنها نتوانست به مرز ۱۴ هزار تومانی نزدیک‌تر شود؛ بلکه در مقطعی از محدوده ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومانی نیز پایین‌تر رفت.

روز سه‌شنبه، دلار در شرایطی معاملات خود را در محدوده ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز کرد که برخی فعالان انتظار داشتند به واسطه تروریستی شناخته شدن سپاه ازسوی آمریکا این ارز با نوسانات قیمتی مواجه شود؛ با این حال، به نظر می‌رسد بازار در همان هفته گذشته این خبر را پیشخور کرده بود و دیگر توجه چندانی به آن نشان نداد.

محدود بودن تقاضا در بازار روز چهارم هفته در نهایت موجب شد که قیمت رشد خاصی را تجربه نکند و ساعت چهار بعدازظهر روی عدد ۱۳ هزار و ۶۴۰ تومان به کار خود پایان دهد، این قیمت ۱۵۰ تومان کمتر از روز دوشنبه بود؛ روزی که دلار در آن ۴۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود.

به گفته برخی از بازیگران با تجربه بازار، زمانی که تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد، نوسان‌گیران از دو حربه برای ایجاد تغییرات قیمتی به نفع خود استفاده می‌کنند. به باور آنها، نوسان‌گیران زمانی که بازارساز عرضه خود را افزایش می‌دهد، به یکباره سعی می‌کنند خود نیز در موقعیت فروش قرار بگیرند و با بازارساز همسو رفتار کنند.

البته شرط این همسویی آن است که تقاضای نقدی چندانی در بازار وجود نداشته باشد. نوسان‌گیران با اضافه شدن به سمت عرضه به‌خصوص در سمت معاملات فردایی که خرید و فروش اسکناس نقدی صورت نمی‌گیرد، سعی می‌کنند قیمت را به سطوح پایین‌تر ببرند و از آنجا یک بار دیگر خریدهای واقعی یا فردایی را کلید بزنند.

در این روش، آنها از یکسو به‌طور مستقیم با بازارساز مواجه نمی‌شوند و ازسوی دیگر به جای تاکید بر سطوح قیمتی بیشتر بر دامنه‌های نوسانی توجه می‌کنند. حربه دوم نوسان‌گیری دلالان در روزهایی که تقاضای بازار کم است، استفاده از اخبار برای ایجاد جوهای نوسانی موقت در بازار است.

البته نوسان‌گیران بیشتر این شیوه را پس از پایان کار صرافی‌های بانکی به کار می‌بندند و نوسان ایجاد شده نیز بیشتر از یک ساعت به طول نمی‌انجامد. اگر نوسان‌گیران امید داشته باشند که جوسازی انتهای روز آنها تاثیر زیادی بر بازار داشته باشد، معمولا تا آغاز معاملات در روز بعد صبر می‌کنند تا واکنش سایر معامله‌گران را حدس بزنند و براساس آن، رفتار خود را ادامه یا تغییر می‌دهند.

در مقابل، در روزهایی که تقاضای نقدی نسبتا مناسبی در بازار وجود داشته باشد، نوسان‌گیران پی‌در‌پی سعی می‌کنند سقف قیمتی را در معاملات فردایی بالاتر ببرند و از این طریق قیمت نقدی بازار را نیز تحت تاثیر قرار دهند. هدف آنها از این رفتار آن است که با افزایش فاصله قیمتی خود با بازارساز زمینه‌ساز ورود تقاضای آربیتراژی شوند.

در شرایطی که تقاضای زیادی در بازار نیست، فاصله بین قیمت‌های بازار آزاد و صرافی‌های بانکی به ندرت به بالای ۲۰۰ تومان می‌رسد. دیروز نیز این فاصله حدود ۱۰۰ تومان بود؛ درحالی‌که قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان بود، در بازار آزاد خرید و فروش دلار در میانه کانال ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان صورت می‌گرفت.

 امروز و با وجود ادامه روند کاهشی قیمت دلار صرافان وضعیت بازار را آرام و حجم خرید و فروش را متعارف توصیف می کنند و همه در ذهن خود به این سوال فکر می کنند که بالاخره دلار تا چه قیمتی پایین خواهد آمد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار