کد خبر: ۷۳۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
آبسیم بررسی کرد:
یکی از سهم‎های کم ریسک بازار سرمایه «همراه» است که همانند روند سودآوری، یک روند آرام اما صعودی را طی می‎کند. نکته جالب توجه این است که با وجود سرمایه اسمی کمتر نسبت به سایر رقبا، سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارد که البته برای حفظ این سهم دست به کار شده است.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «ارتباطات سيار ايران» موسوم به «همراه اول» در سال 97 موفق به تحقق 34228 میلیارد ريال سود خالص گردید که در مقایسه با سال 96 رشد 9 درصدی را نشان می‎دهد.
اساسا «همراه اول» همیشه یک روند صعودی آرام اما پیوسته در امر سودآوری را طی می‎کند و بررسی سال‎های گذشته به خوبی مؤید این موضوع است. به عبارت بهتر، این شرکت مسیر سودسازی را به خوبی بلد است و با ریسک پایین و بدون نوسانات شدید به راه خود ادامه می‎دهد.
«همراه» در سال 97 با جهش 21 درصدی، 140 هزار میلیارد ريال درآمد عملیاتی شناسایی کرد و برای سال 98 رقم 166 هزار میلیارد ريال برآورد شده است. با توجه به روند سال‎های اخیر این شرکت در تحقق این میزان درآمد کار دشواری پیش‎رو نخواهد داشت.
در بخش‎های کارکرد مشترکین خطوط دائمی ‎و اعتباری و اتصال متقابل، درآمدها رشد داشته اما در زمینه‎های فروش خطوط جدید، خدمات ارزش افزوده و درآمد دفاتر خدماتی افت داشته است. افت این سه بخش درآمدی نشان می‎دهد که بازار مصرف خطوط جدید تا حدودی رو به کاهش گذاشته و کاهش درآمد دفاتر خدماتی نیز خود مؤید این موضوع است. از سوی دیگر، مشترکین دیگر مانند گذشته تمایلی به استفاده از خدمات ارزش افزوده ندارند.
با همه این اوصاف، تمام محل‎های درآمدی در سال 98 همراه با رشد پیش‎بینی شده است.
مجموع عملکرد «همراه» در سال‎های فعالیت خود به سود انباشته 38365 میلیارد ريالی ختم شده که حدود 4 برابر سرمایه کنونی است. از همین رو، این شرکت دست به کار شد و افزایش سرمایه 2400 میلیارد ريالی از محل سود انباشته را به جریان انداخت و هم اکنون در انتظار گزارش حسابرسان است.
میزان سرمایه «همراه اول» نسبت به سایر رقبا بسیار کمتر است؛ در حالی که سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارد.
با توجه به افزایش میزان بدهی و تعهدات «همراه اول»، نسبت سرمایه در حدود 4 درصد قرار می‎گیرد که رقم بسیار اندکی محسوب می‎شود. در حالی که این نسبت در «ایرانسل» در حدود 34 درصد بوده است. پایین بودن نسبت سرمایه علاوه بر افزایش ریسک‎های شرکت، تأمین مالی از طریق منابع بانکی و یا انتشار اوراق بدهی را محدود می‎سازد و همچنین موجب افزایش هزینه‎های تأمین مالی خواهد شد.
«همراه» قصد دارد با انجام افزایش سرمایه، ضمن بهبود نسبت سرمایه، نسبت به راه اندازی نسل نوین ارتباط سیار به نام «موبایل باند پهن» اقدام کند. بخشی از سرمایه لازم برای راه‎اندازی طرح مذکور از محل افزایش سرمایه و بخش اعظم آن از درگاه بانک‎ها تأمین خواهد شد.
مجموع این اقدامات برآورد سود خالص 36462 میلیارد ريالی برای سال 98 را به همراه دارد.
به طور کلی وضعیت «همراه اول» مثبت ارزیابی می‎شود و همانند روال گذشته، روند آرام صعودی سودآوری در سال 98 نیز ادامه خواهد یافت.

نام:
ایمیل:
* نظر: