کد خبر: ۷۳۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
نوسانات قیمت در ماه‌های اخیر سبب شده تا قیمت سکه و طلا به شدت افزایش یابد و کمتر کسی قادر به خرید و فروش این فلز گرانبها باشد.

رونق بازار زیرزمینی خرید و فروش طلای آب شده

نوسانات قیمت در ماه‌های اخیر سبب شده تا قیمت سکه و طلا به شدت افزایش یابد و کمتر کسی قادر به خرید و فروش این فلز گرانبها باشد. 

به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اکنون بیشتر سرمایه های سرگردان در بازار سکه و طلا به ذنبال خرید طلای آبشده است زیرا به این نوع طلا هیچ گونه اجرت ساخت و مالیات و سود قانونی تعلق نمی گیرد. 

 محمدولی درباره خرید طلای آبشده گفت: خریداران بازار سکه و طلا به دنبال حفظ سرمایه های خود هستند و ترجیح می دهند در بازارهای کاذب و به اصطلاح زیرزمینی اقدام به خرید طلای بدون اجرت کنند. 

وی افزود: اکنون درخواست برای خرید مصنوعات طلا بسیار کاهش یافته و تقریبا معامله ای صورت نمی گیرد و مردم دنبال این هستند که با خرید طلای آبشده، ضمن حفظ سرمایه های خود،‌ آن را افزایش دهند. 

وی درباره علت نخریدن مصنوعات طلا توضیح داد: مصنوعات طلا مشمول پرداخت اجرت ساخت، سود قانونی و مالیات بر ارزش افزوده می‌شود. 

برخی دیگر از فعالان صنفی نیز معتقدند افزایش شمار مشتریان طلای آب شده که تنها با هدف سرمایه گذاری وارد بازار می شوند بسیاری ترجیح می دهند این کالا را خریداری نمایند. این در حالی است که پیش از این افراد با هدف سرمایه گذاری و صمرف مصنوعات طلا را خریداری کرده و سپس در موعد نیاز می فروختند. 

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی اقدام به فروش طلای آبشده می کنند، بیان کرد: تولیدکنندگان و فروشندگان رسمی و زیر نظر اتحادیه طلای آبشده نمی فروشند و افراد سودجو با خرید طلاهای دست دوم و ذوب کردن آن، اقدام به تهیه طلای آبشده و عرضه به مشتریان می‌کنند. 

وی خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته و با نوسان شدید قیمت سکه و طلا، خرید و فروش طلای آبشده رونق فراوانی یافته است. محمدولی درباره اشکال طلای آبشده برای فروش توضیح داد: معمولا طلای آبشده دارای شکل و حجم خاصی نیست و با وزن‌های مختلف آماده عرضه به مشتریان است که برای مثال فرد درخواست ۱۰میلیون تومان طلا می‌کند. 

وی گفت: بازار خرید و فروش طلای آبشده غیرقانونی و زیرزمینی است و نمی‌توان آمار دقیقی از گردش مالی است بازار به دست آورد اما باید گفت این بازار وجود داشته و خرید و فروش در آن رونق دارد. 

وی تاکید کرد: راه ممانعت از فروش طلای آبشده این است که خرید و فروش مصنوعات طلا باردیگر رونق بگیرد و مردم برای خرید طلا سفارش دهند در این صورت می توان به رونق کسب و کار طلا فروشان امیدوار بود. 

وی خطاب به مردم بیان کرد: به کیفیت طلاهای آب شده نمی توان اعتماد کرد و اصالت آن از سوی طلافروشان و اتحادیه به هیچ وجه تایید نمی‌شود. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار