کد خبر: ۷۳۶۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۱
رئیس سازمان بورس وعده داد:
رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه دفعات بسیار مهم است، گفت: دفعات افشای اطلاعات در بازار سرمایه ایران مناسب است، امسال با جدیدت به افزایش کیفیت افشا می‌پردازیم چرا که دفعات افشا در کنار افزایش کیفیت افشا برای بازار سرمایه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رونمایی از جعبه ابزارهای جدید مالی در بورس

رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه دفعات  بسیار مهم است، گفت: دفعات افشای اطلاعات در بازار سرمایه ایران مناسب است، امسال با جدیدت به افزایش کیفیت افشا می‌پردازیم چرا که دفعات افشا در کنار افزایش کیفیت افشا برای بازار سرمایه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شاپور محمدی در دیدار نوروزی مدیران ارشد بازار سرمایه که توسط کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار برگزار شد با اشاره به عملکرد سازمان بورس در دو سال گذشته، گفت: امسال با هدف توسعه بازار، برای هر معاونت حداقل پنج برنامه در نظر گرفته‌ایم که به تدریج ابلاغ و اجرایی خواهند شد‪.‬

وی ادامه داد: بازار سرمایه در سال ۱۳۹۷ شرایط نسبتاً خوبی را تجربه کرد به نحوی که حجم معاملات، یک تجربه خوب تاریخی را پشت سر گذاشت و حجم آن از ۲۵۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ رسید‪.‬

رئیس سازمان بورس درباره طراحی ابزارهای جدید مالی نیز گفت: جعبه ابزارهای مالی بورس با نهایی شدن چند ابزار همچون فروش استقراضی تا یکی دو ماه آینده تکمیل خواهد شد‪.‬

محمدی درباره افشای اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی نیز بیان کرد: امسال ارتقای چارچوب افشا را در دستور کار خواهیم داشت. اگر چه در سال‌های گذشته نیز فراوانی افشا را افزایش دادیم و هم اکنون ۱۲ بار افشای تولید و فروش شرکت‌ها را در کنار اطلاعات با اهمیت شاهد هستیم‪.‬

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در ادامه به اقدامات این سازمان در حوزه‌های مقرراتی اشاره و تاکید کرد: در سال جدید تقویت مقررات و نظارت بر بازار پایه انجام و در حوزه هیأت‌های پذیرش نیز امسال تغییرات و اصلاحاتی را خواهیم داشت. همچنین موضوع سهام ممتاز و ادغام‌ها در حوزه ناشران دنبال می‌شود‪.‬

محمدی در ادامه با اشاره به تدوین دستورالعمل جامع صندوق‌ها اظهار داشت: هم اکنون مقررات خوبی برای صندوق‌ها داریم اما در سال جاری، ضمن بازنگری‌هایی چارچوب جامع‌تری را دنبال خواهیم کرد، به نحوی که در الگوی جدید امکان انعطاف پذیری بیشتر را فراهم خواهیم کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین ادامه داد: با همکاری خوب کانون کارگزاران، نظارت بیشتری بر کارگزاری‌ها اعمال می‌کنیم. البته اینها محدودیتی نیست و بیشتر بر شفافیت و امنیت بالاتر تمرکز خواهیم کرد؛ چرا که معتقدیم نمی‌توان توسعه بازار سرمایه را به بهانه نظارت و افزایش ریسک، متوقف کرد.

وی افزود: رسالت ما این است که به هر شکل ممکن بازار سرمایه را توسعه دهیم. اخیراً سازمان بورس پیشنهادی مبنی بر تشکیل صندوق رویدادهای طبیعی دریافت کرده که از آن استقبال می‌کنیم و باید عملیاتی شود، چراکه اقداماتی این چنین به هویت هرچه بیشتر بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

محمدی سپس اشاره‌ای هم به سامانه‌های فعال در خصوص معاملات کرد و توضیح داد: هم اکنون سازمان بورس به شکل مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۳۶ سامانه را نظارت و راهبری می‌کند و در آینده نزدیک، توسعه سامانه معاملات بومی را عملیاتی می‌کنیم، ضمن اینکه سامانه‌های موازی را هم با رفع اشکالات احتمالی تقویت خواهیم کرد.

وی با اشاره به برگزاری فاینکس ۲۰۱۹ گفت: این برنامه‌ها شامل ۳۰ موضوع مختلف در نظر گرفته شده‌اند. اگرچه از موارد پیشنهادی کانون‌ها، سبد گردان‌ها و کلیه نهادهای بازار سرمایه در این خصوص استقبال و حمایت می‌کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: سال گذشته معامله نفت خام در بورس اتفاق مهمی بود که انجام شد. به نظر من کمبود مشتری نیز در این خصوص اهمیت زیادی ندارد، بلکه نکته با اهمیت عملی شدن انجام این معاملات و نیز روند افزایشی حجم عرضه‌های آن است.

وی توسعه ابزارهای بازار سرمایه در هر چهار بورس را از نقاط قوت این بازار در سال گذشته دانست و گفت: معاملات آتی زعفران یکی دیگر از کارهای بزرگی بود که در سال ۱۳۹۷ انجام شد.

محمدی به روال سیستم مند و سامانه‌ای موجود در بازار سرمایه اشاره و تصریح کرد: ادامه این روند در دستور کار سازمان بورس وجود دارد، هرچند که در این زمینه نیازمند یاری فعالان بازار سرمایه هستیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نمایشگاه فاینکس ۲۰۱۹ که دوم اردیبهشت برگزار می‌شود را رویداد بزرگی خواند و از همه فعالان حتی کسانی که در این نمایشگاه غرفه ندارند، خواست تا در این گردهمایی حضور داشته باشند.

محمدی ضمن تاکید بر لزوم تمرکز نکردن بر کارمزد اندک ابزارهای جدید، به سابقه ایجاد معاملات آتی سکه اشاره کرد و گفت: این معاملات نیز در ابتدا کارمزد کمی داشتند اما به مرور و با رشد معاملات شاهد پیشرفت خوبی در این معاملات بودیم. بنابراین، با این پیشینه به زودی شاهد رشد مناسبی در دیگر ابزارهای جدید نیز خواهیم بود؛ در این زمینه نیازمند حمایت کارگزاران نیز هستیم. در زمینه توسعه بازار می‌توان به افزایش شرکت‌های بورسی در ابتدای شکل گیری بازار از ۲۰۰ به ۶۰۰ شرکت اشاره کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده از بستر بلاک چین را اقدامی مناسب عنوان کرد و افزود: در این خصوص در بازار سرمایه ایران هم کارهای زیادی می‌توان انجام داد البته باید در به تدوین قوانین در این رابطه هم بپردازیم.

برچسب ها: بورس ، شاپور محمدی ، سهام
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار