کد خبر: ۷۳۶۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۵
رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در مورد خرید و فروش طلای دست دوم خاطر نشان کرد:‌ خرید و فروش هرگونه طلای دست دوم غیرقانونی است و یکی از ممنوعیت های اتحادیه برای اعضا محسوب می شود.

خرید و فروش طلای دست‌دوم ممنوع است

کشتی آرای در مورد خرید و فروش طلای دست دوم گفت:‌ خرید و فروش هرگونه طلای دست دوم غیرقانونی است و یکی از ممنوعیت های اتحادیه برای اعضا محسوب می شود.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از هموطنان خواست تحت هیچ شرایطی نسبت به خرید سکه و طلا از سایت ها و پیج های دنیای مجازی اقدام نکنند.

محمد کشتی آرای درباره فعالیت سایت های خرید و فروش طلا و سکه در دنیای مجازی گفت:‌ از هموطنان عزیز درخواست می کنم تحت هیچ شرایطی نسبت به خرید سکه و طلا از سایت ها و پیج های دنیای مجازی اقدام نکنند. متاسفانه هنوز قوانین و مقررات مربوط به مشاغل دنیای مجازی تدوین نشده و تا انجام این مساله از مردم تقاضا داریم که از خرید و فروش سکه و طلا در دنیای مجازی بپرهیزند.

وی بیان کرد: متاسفانه در ماه های گذشته شاهد بروز فساد مالی و کلاهبرداری ازسوی برخی از این سایت ها بودیم که سکه ثامن یکی از این موارد است که سبب شد تا ۴هزار نفر متضرر شوند. همچنین در هفته های اخیر یک واحد صنفی طلافروشی که دردنیای مجازی فعال بود نیز موجب ضرر تعدادی از شهروندان شد.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت این موارد در مراجع صنفی قابل رسیدگی نیست. قوانین و مقررات فعالیت واحدهای صنفی مجازی باید از سوی اتحادیه طلا و جواهر در کشور و استان ها و شهرستان ها و… تدوین شود و با تصویب در اتحادیه کسب و کارهای مجازی این مورد مهم دنبال شود.

کشتی آرای در مورد خرید و فروش طلای دست دوم نیز خاطر نشان کرد:‌ خرید و فروش هرگونه طلای دست دوم غیرقانونی است و یکی از ممنوعیت های اتحادیه برای اعضا محسوب می شود.

وی ادامه داد:‌طلای دست دوم به هیچ عنوان قابل ردیابی و کنترل نیست و ممکن است طلاهای دست دوم فاقد استاندارهای و کیفیت لازم باشند و عیار آنها ممکن است با واقعیت منطبق نباشد.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر بیان کرد: معمولا طلاهای نو دارای کد سازنده و … بوده و اصالت آنها قابل پیگیری است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی واحدهای معروف و قدیمی در هسته مرکزی شهر اقدام به فروش طلای دست دوم می کنند و کسی مانع فعالیت آنها نمی شود، اظهار کرد: واحدهای متخلف شناسایی شده و اقداماتی علیه آنها در اتاق اصناف در جریان است و به حتم محدودیت هایی برای این گونه فعالیت ها اعمال خواهد شد.

در همین راستا رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز با بیان اینکه اکنون بیشتر سرمایه های سرگردان در بازار سکه و طلا به ذنبال خرید طلای آبشده است زیرا به این نوع طلا هیچ گونه اجرت ساخت و مالیات و سود قانونی تعلق نمی گیرد، درباره خرید طلای آبشده گفت: خریداران بازار سکه و طلا به دنبال حفظ سرمایه های خود هستند و ترجیح می دهند در بازارهای کاذب و به اصطلاح زیرزمینی اقدام به خرید طلای بدون اجرت کنند. 

محمدولی افزود: اکنون درخواست برای خرید مصنوعات طلا بسیار کاهش یافته و تقریبا معامله ای صورت نمی گیرد و مردم دنبال این هستند که با خرید طلای آبشده، ضمن حفظ سرمایه های خود،‌ آن را افزایش دهند. 

درباره علت نخریدن مصنوعات طلا توضیح داد: مصنوعات طلا مشمول پرداخت اجرت ساخت، سود قانونی و مالیات بر ارزش افزوده می‌شود. 

برخی دیگر از فعالان صنفی نیز معتقدند افزایش شمار مشتریان طلای آب شده که تنها با هدف سرمایه گذاری وارد بازار می شوند بسیاری ترجیح می دهند این کالا را خریداری نمایند. این در حالی است که پیش از این افراد با هدف سرمایه گذاری و صمرف مصنوعات طلا را خریداری کرده و سپس در موعد نیاز می فروختند. 

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی اقدام به فروش طلای آبشده می کنند، بیان کرد: تولیدکنندگان و فروشندگان رسمی و زیر نظر اتحادیه طلای آبشده نمی فروشند و افراد سودجو با خرید طلاهای دست دوم و ذوب کردن آن، اقدام به تهیه طلای آبشده و عرضه به مشتریان می‌کنند. 

وی خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته و با نوسان شدید قیمت سکه و طلا، خرید و فروش طلای آبشده رونق فراوانی یافته است. محمدولی درباره اشکال طلای آبشده برای فروش توضیح داد: معمولا طلای آبشده دارای شکل و حجم خاصی نیست و با وزن‌های مختلف آماده عرضه به مشتریان است که برای مثال فرد درخواست ۱۰میلیون تومان طلا می‌کند. 

محمدولی گفت: بازار خرید و فروش طلای آبشده غیرقانونی و زیرزمینی است و نمی‌توان آمار دقیقی از گردش مالی است بازار به دست آورد اما باید گفت این بازار وجود داشته و خرید و فروش در آن رونق دارد. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار