کد خبر: ۷۳۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸

محمدرضا حسين زاده

مديرعامل بانک ملي ايران

سخنگوی دستگاه قضا از ابتداي سال جديد، مناطق زيادي از کشور درگير مساله سيل شده است و آسيب‌هاي فراوان ناشي از آن بر هيچ کس پوشيده نيست. گر چه اين سيل برکاتي هم داشته که از جمله آنها مي‌توان به پر شدن سدها،سيراب شدن...تالاب‌ها و تقويت منابع آب زيرزميني اشاره کرد، اما يکي از مهمترين جلوه‌هايي که در اين حادثه با شدت و حدت هر چه تمام تر بروز و ظهور کرد، همبستگي مردم براي مهار خسارات ناشي از حادثه بود.

در بسياري از مناطق سيل زده، مردم با حداقل امکانات تلاش کردند گل و لاي ناشي از ورود سيلاب را خارج کنند و وضعيت را به حالت سابق برگردانند. بيش از همه اما «سيل بند انساني دهلاويه» بازتاب فراواني داشت. تصاويري که نشان مي‌داد عده‌اي با دست خالي، خودشان را در ورودي سيلاب قرار داده و نمي‌خواهند اجازه دهند که ورود آب، خسارت بيشتري ايجاد کند. از اين تجربه موفق بايد ياد بگيريم و با تکيه به مردم بر مشکلات فائق آييم.

نقدينگي موجود در کشور، پيوسته در حال افزايش است. نقدينگي يه سکه دو روست که در صورت استفاده صحيح مي‌تواند انقلابي در اقتصاد کشور ايجاد کند، اما عدم هدايت آن مي‌تواند همچون سيلابي ويرانگر، زيرساخت‌هاي اقتصاد کشور را تخريب کند.

آثار منفي سرريز کردن سيل نقدينگي سرگردان به بازارهاي دلالي و سفته بازي يا خريد و فروش کالا و مسکن با نيت تاثيرگذاري بر قيمت، تا مدت‌ها در کشور خواهد ماند و همه از آن آسيب خواهند ديد.

اما اين سيل را چگونه مي‌توان مهار کرد؟ آيا راهي براي کنترل آن وجود دارد؟ آيا مي‌توان روشي را انتخاب کرد که آثار مثبت اين حجم نقدينگي را افزايش دهد؟

واقعيت اين است که نقش مردم به عنوان مالکان اين نقدينگي در مهار و هدايت آن بسيار مهم است. مردم مي‌توانند به درستي تصميم بگيرند که اين حجم بزرگ از پول را به سمت کدام بازار هدايت کنند تا هم آسيبي به آن بازار وارد نشود، هم تبعات منفي براي اقتصاد کشور ايجاد نکند و هم ديگران را به ورود به آن بازار تشويق کند.

سفته بازي، گرچه ممکن است در کوتاه مدت سودهاي اندکي نصيب بازيگران اين بازار کند، اما در ميان مدت و بلند مدت اثرات مخربي براي همه جامعه خواهد داشت. با اتکا به سياست‌هاي راهبردي بانک مرکزي و نيز با تحليل درست آثار مخرب سفته بازي، سيل نقدينگي را هم مردم مي‌توانند مهار کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار