کد خبر: ۷۳۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
رييس کل بانک مرکزي در واکنش به عدم تمدیدمعافیت نفتی مطرح کرد؛
گروه اقتصاد کلان: هفتمين نشست دوره‌اي رييس کل بانک مرکزي با اقتصاددانان با محوريت موضوعاتي اعم از اجراي عمليات بازار باز، اصلاح نظام بانکي، نحوه کنترل نقدينگي و تورم و ثبات نرخ ارز برگزار شد.

ذخایر ارزی کشور در مرز ثبات

گروه اقتصاد کلان: هفتمين نشست دوره‌اي رييس کل بانک مرکزي با اقتصاددانان با محوريت موضوعاتي اعم از اجراي عمليات بازار باز، اصلاح نظام بانکي، نحوه کنترل نقدينگي و تورم و ثبات نرخ ارز برگزار شد.

به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومي‌ بانک مرکزي، رييس کل بانک مرکزي در اين نشست با اشاره به اينکه بانک مرکزي تمهيدات لازم براي مقابله با عدم تمديد معافيت خريد نفت ايران را انديشيده، ذخاير ارزي کشور را براي حفظ ثبات بازار ارز مناسب ارزيابي کرد. عبدالناصر همتي با اشاره به موفقيت بانک مرکزي در کنترل حجم نقدينگي از طريق تشديد نظارت بر اضافه برداشت بانک‌ها بر تداوم اين روند تاکيد کرد. رييس شوراي پول و اعتبار همچنين ايجاد تبادل مستقيم بين واردکنندگان و صادرکنندگان در يک ماه گذشته را موجب افزايش حجم مبادلات در سامانه نيما دانست و بر عدم دخالت بانک مرکزي در تعيين نرخ ارز در سامانه نيما تصريح کرد. اقتصاددانان حاضر در اين نشست با تاکيد بر اينکه دشمنان با استفاده از جنگ رواني قصد برهم زدن شرايط اقتصادي کشور را دارند، ضمن قدرداني از اقدامات بانک مرکزي به ويژه در خصوص حفظ تعادل بازار ارز، از تسلط اين بانک به بازار ارز به عنوان عامل اصلي ثبات اين بازار پس از دو مرحله تشديد تحريم‌هاي آمريکا ياد کردند. اقتصاددانان حاضر در نشست با اشاره به راه اندازي بازار متشکل ارزي و اقدام به عمليات بازار باز، اين دو ابزار را موجب تقويت تسلط بانک مرکزي در حوزه پولي و ارزي دانسته و خواستار دقت در بکارگيري اين ابزارها شدند. ادغام بانک‌هاي وابسته به نيروهاي مسلح، حذف صفرها از پول ملي، اصلاح نظام بانکي و کيفيت پايه پولي از ديگر مباحث مطرح شده در اين جلسه بود.

  • ۴ راهکار همتي براي کم اثر شدن لغو معافيت‌هاي تحريم نفت ايران

در خبري ديگر،‌ رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به لغو معافيت‌هاي تحريم نفت ايران به ۴ راهکار مقابله با آن پرداخت.

به گزارش خبرگزاري فارس،‌عبدالناصر همتي رئيس کل بانک مرکزي در يادداشتي به چند نکته بعد از لغو معافيت‌هاي تحريم نفت ايران اشاره کرد.

1- توهم بر هم خوردن بازار ارز و ملتهب شدن آن، که مدام از آن صحبت مي‌شد، با مديريت بانک مرکزي و اشراف آن بر بازار ارز، براي چندمين بار رفع گرديد.

2- صفر کردن صادرات نفت نيز توهم است ولي هر مقدار کاهش در صادرات نفت و معادل ريالي درآمد دولت بايد به فوريت از طريق صرفه‌جويي و کاهش هزينه‌ها و يا جبران آن از طريق ساير درآمدها و يارانه‌هاي پنهان به فوريت جبران شود.

3- صادرات غيرنفتي بايد بيش از گذشته تشويق شود. بانک مرکزي سياست‌هاي ارزي خود را در راستاي تشويق بيشتر صادرکنندگان به برگرداندن ارز خود به چرخه اقتصاد، تدوين خواهد کرد.

4- همانگونه که قبلا تاکيد کردم امسال براي کشور سالي سرنوشت‌ساز است، لذا بايستي سياست‌هاي اقتصادي و نحوه اداره کشور براساس اداره مطلوب اين جنگ اقتصادي و کاهش فشار به مردم طراحي و به اجرا درآيد. بايستي همه دولت را در نيل به موفقيت ياري کنند.

  • از شرايط کنوني عبور مي‌کنيم

از آنجا که موضوع لغو معافيت‌هاي نفتي از مدت‌ها پيش محتمل به نظر مي‌رسيد لذا پيش از اين تصميمات مقتضي از سوي تصميم گيرندگان اتخاذ شده بود. نايب رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: در بودجه سال ۹۸ کل کشور براي هر شرايطي پيش بيني‌هاي لازم شده است و جمهوري اسلامي‌ايران با راحتي مي‌تواند با بودجه پيش بيني شده و مديريت رديف‌هاي غيرضروري خواب آشفته دشمنان را آشفته تر کند.

«ابوالفضل حسن بيگي» افزود: نکته حائز اهميت اين است که ما عددي را در صندوق ذخيره ارزي و توسعه ملي براي شرايط خاص در نظر گرفته‌ايم که به وقت ضرورت و نياز مسايل جاري کشور را پيش ببريم. خوشبختانه صندوق توسعه ملي و ذخاير بانک مرکزي از شرايط خوبي برخوردار است و جمهوري اسلامي‌از بابت تحريم نگراني ندارد.

نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي‌ اضافه کرد: ما بحث تحريم واردات بنزين را هم داشتيم که با راه اندازي مجتمع ستاره خليج فارس مشکل بنزين را حل کرديم، جمهوري اسلامي‌ ايران اگر اراده کند تمام موانع را پشت سر مي‌گذارد. عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد کرد: توليد بنزين ما بيشتر از نياز داخل است و با توجه به اينکه در صادرات فراورده‌هاي نفتي مشکلي نداريم وبا توجه به اين که کشورهاي همسايه به فراورده‌هاي نفتي و گازي ما نياز دارند، مي‌توانيم از اين ناحيه مقداري از اثرات کاهش صدور نفت را جبران کنيم. وي ادامه داد: ما دو راه پيش رو داريم، اول اينکه اگر کاهش صادرات اتفاق افتاد با فشار و ديپلماسي افزايش قيمت نفت را رقم بزنيم که تا حدودي کاهش صدور نفت جبران شود، راه دوم اين است که مجلس و دولت در کنار هم قرار گيرند و رديف‌ها و اعتبارات غير ضروري بودجه را حذف کنند. نماينده مردم دامغان در مجلس در پاسخ به اين پرسش که آيا تحريم آمريکا مي‌تواند صادرات نفت ايران را به صفر برساند؟ گفت: شرايط بازار جهاني نفت به گونه‌اي است که تقاضا بيشتر از توليد و عرضه است و بر خلاف اينکه گفته مي‌شود چند کشور مي‌توانند جاي ايران را در بازار نفت پر کنند بايد گفت چنين ظرفيتي وجود ندارد.

برچسب ها: ارزی ، ذخایر ارزی ، همتی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار