کد خبر: ۷۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
تجارت راهکارهاي اثربخشي بازار سرمايه را بررسي مي‌کند؛
اواخر بهار سال گذشته بود که اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور در پايان دومين نشست شوراي هماهنگي اقتصادي گفت: ستاد اقتصادي دولت مکلف شد تا با توجه به نظر صاحبنظران اقتصادي راهکارهاي هدايت نقدينگي کشور به سمت توليد و بازار سرمايه را بررسي کند .

بيم و اميدهاي رکوردشکني بازار سهام

تجارت آنلاين: اواخر بهار سال گذشته بود که اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور در پايان دومين نشست شوراي هماهنگي اقتصادي گفت: ستاد اقتصادي دولت مکلف شد تا با توجه به نظر صاحبنظران اقتصادي راهکارهاي هدايت نقدينگي کشور به سمت توليد و بازار سرمايه را بررسي کند .

معاون اول رئيس جمهور با تاکيد بر لزوم مشورت با صاحبنظران براي ورود به بازار سرمايه افزود : تقويت بازار سرمايه و بورس در اين جلسه مورد حمايت سه قوه قرار گرفت، و دولت براي اطمينان خاطر مردم از بازار سرمايه حمايت مي‌کند و هيچ محدوديتي براي عرضه سهام ايجاد نمي‌کند. هدايت نقدينگي به بازار سرمايه اتفاق خوبي بود.

  • قول و قرارهايي که رنگ باخت

به اين ترتيب بود که احساس مي‌شد دولت رويکرد قطعي و جدي براي ورود به بحث بورس و حمايت از فعالان بازار سرمايه را در دستور کار خود قرار داده است که همين امر دلگرمي‌هايي را هم به وجود آورد اما هرچه که زمان پيشتر آمد و هرچقدر که اقبال به بورس و بازار سرمايه زيادتر شد قول و قرار‌هاي دولتي‌ها هم رنگ باخت تا آنجا که به فراموشي سپرده شد و معلوم نشد که آن همه جوش و خروش و نويد براي توجه و حمايت از اين بازار کجا رفت.

  • کانال شکني‌هاي پي در پي

تا اينکه اواخر سال گذشته بازار سهام در گير اتفاقي غير منتظره و هيجاني شد و به رکوردهاي پي در پي تاريخي دست پيدا کرد. اين روند در سال جاري و تا به حال هم ادامه دارد به گونه‌اي که روز گذشته نيز بازار بورس به يک رکورد جديد دست پيدا کرد.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا در ادامه رشد شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران بار ديگر اين شاخص توانست چند بار کانال‌شکني کند و رکورد جديدي را به ثبت برساند.

  • حباب شاخص بورس به زودي مي‌ترکد

صعودهاي پي در پي بورس که به صورت هيجاني و به صورتي خود انگيخته و بي دخالت برنامه‌هاي پيش گفته دولت صورت مي‌گيرد در عين حال که اميدواري‌هايي را به دنبال داشته است، نگراني‌هايي را هم باعث شده و از آن به عنوان حباب ياد مي‌شود. در اين راستا يک کارشناس بازار سرمايه، گفت: با توجه به وضعيت حاکم در اقتصاد کشور، رشد شاخص بورس ادامه دار نخواهد بود و اين حباب بايد بترکد.

«حسين خسرونژاد» در گفت و گو با ايرنا به رشد شاخص بورس در بازار شنبه گفت: انتشار گزارش‌هاي عملکرد ماهيانه شرکت‌ها از جمله عوامل موثر بر رشد شاخص بورس بود.

وي با تاکيد بر اينکه شاخص بورس متاثر از شرايط اقتصادي کشور است، گفت: تا زماني که وضعيت اقتصادي کشور مساعد نباشد رشد شاخص بورس نمي‌تواند چندان معنا دار باشد.

اين کارشناس بازار سرمايه ادامه داد: انتظارات سهامداران از سودآوري شرکت‌ها برآورده شده و به نظر نمي‌رسد شاهد رشد چشمگير ديگري در اين بازار باشيم.

خسرونژاد معتقد است که اگر کسي تصور مي‌کند، وضعيت اقتصاد کشور در سال 98مساعد است و بورس متناسب با آن رشد مي‌کند اشتباه است اما ممکن است بورس بنا به دلايل سوداگرانه‌اي رشد کند و بورس با رونق همراه شود.

نقش بورس بايد پررنگ شود

با توجه به سطور فوق به نظر مي‌رسد در سالي که به نام رونق توليد موسوم است ضروري مي‌نمايد که با تمهيدات لازم زمينه پايداري در وضعيت بازار سهام فراهم آيد تا با تامين مالي بلند مدت، شعار سال به شکل پررنگ تري تحقق پيدا کند. رئيس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: در بازار پول تامين مالي کوتاه مدت مورد توجه قرار داد و با توجه به اينکه نقش بازار سرمايه در زمينه تامين مالي بلندمدت کمرنگ بوده تاکنون بانک‌ها اين نقش را ايفا کردند اما سازمان بورس در پي افزايش نقش بازار سرمايه در تامين مالي بلندمدت است.

  • جمع بندي

تلاش براي تحقق شعار سال و به دنبال آن رشد و شکوفايي اقتصاد ايجاب مي‌کند که از ظرفيت بازار سرمايه غفلت نشود و مسئولان براي وعده‌ها و قول‌هايي که در اين مورد داده‌اند اهميت قائل باشند. در اين مسير بايستي فعاليت‌ها و تغييرات بازار بورس به دقت رصد شود و با استفاده از ابزار‌ها و ساز و کارهاي مقتضي مانع حباب سازي و سوء استفاده برخي افراد و دلال بازي در بورش شد تا بتوان از اين طريق نسبت به جلب اعتماد سهامداران و جذب نقدينگي براي تامين مالي اقدام نمود.

برچسب ها: سهام ، بورس ، بازار سرمایه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار