کد خبر: ۷۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران:
معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران ضمن درخواست از ناشران بورسی برای انتشار به موقع و با کیفیت اطلاعات مالی شرکت‌ها، تاکید کرد: در سال گذشته ۱۰۰ شرکت بورسی هیچ تأخیری در ارسال گزارش‌ها نداشتند و باقی ناشران نیز باید به این سطح برسند.

ناشران بورسی اطلاعات را به موقع افشا کنند

معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران ضمن درخواست از ناشران بورسی برای انتشار به موقع و با کیفیت اطلاعات مالی شرکت‌ها، تاکید کرد: در سال گذشته ۱۰۰ شرکت بورسی هیچ تأخیری در ارسال گزارش‌ها نداشتند و باقی ناشران نیز باید به این سطح برسند.

سید روح الله حسینی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقداماتی که ناشران بورسی باید در فضای رونقِ بورس بیشتر رعایت کنند، اظهار کرد: در این مقطع که بازار رو به رشد و حجم معاملات هم خوب است به نظر می‌رسد که ناشران بورسی در حوزه شفافیت باید کمک بیشتری به بازار کنند. در این راستا شرکت‌ها باید در انتشار گزارش‌های ماهانه سریع‌تر اقدام کنند، چرا که در چنین شرایطی تأخیر در گزارش‌گری اصلاً جایز نیست.

وی با بیان اینکه تأخیر در انتشار اطلاعات می‌تواند به فضای شایعات دامن بزند، گفت: بهتر است شرکت‌ها روی گزارش‌های ماهانه و انتشار به موقع آنها با دقت تمرکز کنند و به موقع صورت‌های مالی خود را به بازار منعکس کنند تا سهامداران از خلأ اطلاعاتی آسیب نبینند.

کنفرانس اطلاع‌رسانی به کاهش شایعات در بورس کمک می‌کند

معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به کنفرانس اطلاع رسانی ناشران، گفت: نوسان قیمت سهم تعدادی از شرکت‌ها بیش از ۵۰ درصد رسیده ولی شاهد هستیم که در برخی از شرکت‌ها، سرمایه گذاران در کنفرانس اطلاع رسانی ناشران مشارکت نمی‌کنند، اگر شایعاتی سبب شده که نوسان ۵۰ درصدی ایجاد شود باید درباره این شایعات از مدیران شرکت‌ها سوال پرسیده شود.

حسینی مقدم تاکید کرد: کنفرانس اطلاع رسانی، برای سرمایه‌گذاران امتیاز خیلی خوبی است تا عدم تقارن اطلاعات کاهش یابد، این فرصت برای همه شرکت‌ها باید استفاده شود. خیلی از شرکت‌ها از این فرصت استقبال خوبی می‌کنند ولی تک شرکت‌هایی هم دیده می‌شود که در کنفرانس اطلاع رسانی مشارکت ضعیفی دارند.

۱۰۰ شرکت بورسی اطلاعات را بدون تأخیر منتشر کردند

معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اقداماتی که در سال ۱۳۹۷ در بورس تهران صورت گرفت گفت: سال گذشته در بورس تهران اقداماتی در حوزه شفافیت انجام شد. اگر چه شروع جلسات کمیته اطلاع رسانی از سال ۱۳۹۶ بود ولی در ۱۳۹۷ از نتایج آن استفاده شد که این هم اقدام خوبی بود و به کاهش سطح عدم تقارن اطلاعات در بازار کمک کرد.

وی در پاسخ به اینکه در سال ۱۳۹۷ وضعیت گزارش دهی و افشای اطلاعات ناشران چطور ارزیابی می‌شود، گفت: گزارش‌دهی ناشران در سال گذشته ماه به ماه بهتر شد و از حدود ۳۲۶ شرکتی که در بورس است ۱۰۰ شرکت هیچ گزارش با تأخیری نداشتند؛ یعنی تمام گزارش‌های این ۱۰۰ شرکت به موقع بود که بسیار خوب است. باقی شرکت‌ها هم باید به این سمت حرکت کنند. خوشبختانه مقدار تأخیر در گزارش دهی‌ها ماه به ماه در حال کاهش است و این یعنی شرکت‌ها این حساسیت را درک کرده‌اند.

کیفیت گزارش‌دهی شرکت‌ها باید افزایش یابد

حسینی مقدم ادامه داد: وظیفه داریم اقداماتی انجام دهیم تا در کنار افزایش کمیت گزارش‌گری‌ها، کیفیت گزارش‌گری‌ها هم بهبود پیدا کند. در این راستا هفته بعد جلسه‌ای را با حضور شرکت‌های بورسی داریم که در آن کارگاه‌هایی برای تهیه گزارش‌های تفسیری مدیریت برگزار می‌شود تا بتوانیم کاری کنیم که کیفیت این گزارش‌ها افزایش یابد. در آن جلسه چالش شرکت‌ها را بررسی خواهیم کرد و اگر همین مسیر را طی کنیم سال آینده مشکلی به نام گزارش‌گری بی موقع و با تأخیر نخواهیم داشت.

معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به راه‌اندازی قرارداد آتی سبد سهام اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ در حوزه‌های مختلف در بورس کارهای خوبی انجام شد؛ راه‌اندازی بازار آپشن اقدام خوبی بود که به فضای تحلیل در بازار کمک و بازار را حرفه‌ای تر می‌کند.

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۱۷ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران در صورتی که قیمت پایانی سهم طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۵۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، بورس موظف است نماد معاملاتی را متوقف کند و از ناشر برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی را خواستار شود.

برچسب ها: بورس ، سهام ، خرید سهم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار