کد خبر: ۷۴۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
بررسی‌های تجارت آنلاین نشان می‌دهد؛
رونق تولید با قدرت خرید مردم نسبت و رابطه مستقیم دارد. به این معنا که هرچه قدرت خرید افزایش یابد مردم برای خرید کالا در تنگنای کمتری هستند و همین امر به رشد تولید کمک می کند،‌و بالعکس هر چه قدرت خرید کاهش پیدا کند و مردم مراجعه کمتر و محتاطانه تری به مراکز خرید داشته باشند، تولید کالای داخلی و حتی واردات کالا از خارج کمتر صورت می گیرد.

افزایش قدرت خرید لازمه رونق تولید

اقتصاد کلان: رونق تولید با قدرت خرید مردم نسبت و رابطه مستقیم دارد. به این معنا که هرچه قدرت خرید افزایش یابد مردم برای خرید کالا در تنگنای کمتری هستند و همین امر به رشد تولید کمک می کند،‌و بالعکس هر چه قدرت خرید کاهش پیدا کند و مردم مراجعه کمتر و محتاطانه تری به مراکز خرید داشته باشند، تولید کالای داخلی و حتی واردات کالا از خارج کمتر صورت می گیرد. به این ترتیب منطقی تر آن است که در کنار همه مولفه های رونق تولید، افزایش قدرت خرید جامعه نیز در نظر گرفته شود. پیامد و تبعات منطقی چنین ایده ای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری و همچنین رشد رفاه و آسایش مردم خواهد بود.

  • راهکارهای افزایش قدرت خرید

چندی پیش دبیر اجرایی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، با اشاره به نقش افزایش توان و قدرت خرید مردم در رونق واحدهای تولیدی و راهکارهای موثر در تحقق این امر(افزایش قدرت خرید مردم)اظهار کرد: افزایش حقوق و دستمزدها، کاهش قیمت ها و افزایش ضریب اشتغالزایی سه مولفه مهم و تعیین کننده در حصول این امر خطیر به شمار می رود.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری اقتصاد و انرژی،‌ آرمان خالقی افزود: در شرایط تورم، امکان افزایش حقوق و دستمزد و کاهش نرخ و قیمت اجناس و خدمات سخت و دشوار است. بنابراین ، تلاش برای رونق بخشیدن به تولید از عناصر تعیین کننده در توسعه فرصت های شغلی و به تبع آن افزایش قدرت خرید مردم خواهد بود.

  • کاهش قدرت خرید، هشداری برای تولید

یک اقتصاددان معتقد است:‌ هنگامی‌که شرایط اقتصادی متغیر می‌شود، یکی از پالس‌هایی که در ارتباط با این متغیر به سیاست‌گذاران اقتصادی هشدار می‌دهد، قدرت خرید مردم است. بر این اساس با شروع نوسانات ارزی و تحت‌تاثیر قرار گرفتن بازارهای متعدد، قدرت خرید مردم با افت قابل‌ملاحظه‌ای همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، هادی حق‌شناس می افزاید: در این شرایط عدم افزایش دستمزدها متناسب با نرخ تورم سبب شده که طبقه متوسط و پایین‌تر از متوسط که اصلی‌ترین جمعیت مصرف‌کننده کشور هستند، قدرت خرید خود را از دست دهند. کاهش قدرت خرید موجب کاهش تقاضا می‌شود و این موضوع نیز به رکود اقتصادی منجر خواهد شد. حق شناس ادامه می دهد: براساس آمار رسمی نرخ تورم 26.5 درصد بوده است. شاخص تورم نشان می‌دهد قدرت خرید مردم کاهش پیداکرده است. دولت در سال 98 برای 5 میلون و چهار هزار نفر حقوق بالای سه میلیون تومان واریز می‌کند اما بخش اصلی حقوق بگیران جامعه یعنی حدود 70 درصد کمتر از 3 میلیون و 200 هزار تومان دریافتی دارند. همه اینها بیانگر این است که قدرت خرید کاهش پیدا کرده است. اما من با بحث بحران تقاضا موافق نیستم بلکه معتقدم کاهش تقاضا خواهیم داشت که به نفع اقتصاد ملی نیست. راهکار خروج از وضعیت این است که در سال 98 بخش تقاضا تقویت شود. این اقتصاددان تاکید می کند: در سال جدید برای جبران کمبود تقاضا، دولت باید از دهک‌های کم درآمد جامعه حمایت کند؛ یکی از ره‌های حمایت توزیع سبد کالا است.

  • سال۹۸؛ سال بیم‌ها و امید‌ها

سال ۹۸ یکی از سال‌هایی است که بیم‌ها و امیدهای زیادی پیش روی تولید و تجارت تولیدکنندگان و تجار قرار دارد زیرا از یک طرف گرانی بر سر بسیاری از بازارها سایه انداخته و کاهش قدرت خرید مردم، کسادی را برای بسیاری از فروشندگان و صاحبان کسب و کارها به ارمغان آورده و از سوی دیگر، گرانی خرید مواد اولیه و برخی مشکلات در حمل و نقل و انتقالات مالی، ادامه راه را برای تولید سخت کرده است.رییس سابق اتاق ایران طی یادداشتی که اواخر فروردین امسال تنظیم کرد می نویسد: رکود حاکم بر بازار که ناشی از کاهش قدرت خرید مردم به دلیل کاهش ارزش پول ملی و همچنین افزایش سرسام آور تورم است، بر روی تولید واحدهای صنعتی و اقتصادی نیز سایه انداخته و امکان بهبود اوضاع اقتصادی را مادامی که ارزش پول ملی تقویت نشود، در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.محسن جلال پور ادامه می دهد: در چنین شرایطی، رونق تولید می‌تواند راهکاری مؤثر در جهت بهبود شرایط اقتصادی، کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی و کاهش نرخ تورم بوده و قدرت خرید مردم را تا حدی افزایش دهد؛ اما رونق تولید هنگامی می‌تواند منجر به رونق اقتصادی شود که بازارهای پر رونقی نیز داشته باشیم، به عبارت دیگر پیش شرط رونق تولید، رونق کسب و کار و رونق بازار همزمان با تقویت قدرت خرید مردم است و به نوعی، رونق تولید و رونق بازار، لازم و ملزوم یکدیگر هستند.این فعال اقتصادی یادآور می شود: بنابراین مسئولان اقتصادی دولت باید به منظور تحقق شعار سال جاری، در کنار اقداماتی که برای برطرف نمودن موانع تولید بر می‌دارند، نیم نگاهی هم به بهبود شرایط معیشتی مردم داشته باشند و افزایش قدرت خرید مردم را نیز مد نظر داشته باشند تا افزایش تولید در بنگاه‌های اقتصادی، منجر به افزایش فروش و سودآوری آن‌ها نیز بشوند، از همین رو نیاز به بازسازی و بازآرایی جدی در جهت‌گیری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان بیش از گذشته احساس می‌شود.

آخرین اخبار