کد خبر: ۷۴۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
تجارت آنلاین با استفاده از نظر کارشناسان افزايش قيمت‌ها در آغاز ماه مبارک رمضان را بررسي کرد؛
رئيس اتاق اصناف تهران با انتقاد از عملکرد برخي مراکز نسبت به مشارکت اصناف در مديريت و تصميم‎گيريهاي مهم تصريح کرد: دولت بايد تکليف اصناف را مشخص کند در برخي مواقع خود دولتي‌ها بايد از سود خود بگذرند نه اينکه يک کاسب خرده فروش را مقصر جلوه دهند.

گرانی در وضعیت هشدار

گروه اقتصاد کلان: گراني و افزايش قيمت کالاهاي مورد نياز مردم و جامعه همچنان ادامه دارد و به هر بهانه‌اي بروز مي‌کند. اين بار نيز به بهانه آغاز ماه مبارک رمضان گراني در فقدان تدبير و چاره انديشي متوليان خيز برداشته است و هيچ معلوم نيست که در کجا فرو مي‌نشيند. اين وضعيت به غير از مردم صداي فعالان اقتصادي را نيز درآورده است.

به گزارش تجارت، رئيس اتاق اصناف تهران با بيان اينکه اصناف نه در قيمت‎گذاري، نه در تهيه و نه در واردات دخالتي ندارند گفت: در برخي شرايط خاص، ورود دولت به اقتصاد توجيه دارد؛ اما تا زمانيکه دولت به عنوان تاجر اقتصادي ايفاي نقش کند کاري نمي‌توان از پيش برد.

قاسم نوده فراهاني در نشست کارگروه ساماندهي و نظارت بر بازار ماه مبارک رمضان در اتاق اصناف تهران با انتقاد از اينکه اصناف را گرانفروش معرفي مي‌کنند گفت: اصناف نه در قيمت‎گذاري، نه در تهيه و نه در واردات دخالتي ندارند، صنوف مختلف بر اساس ضرايب سودي که براي آنها وضع مي‌شود کالاهاي خود را به فروش مي‌رسانند؛ يعني سود درصد خود را دريافت مي‌کنند؛ اما برخي از مراکز و افراد سودجو و فرصت‎طلب به دلايلي و بي‎جهت توپ گراني را به زمين اصناف مي‌اندازند تا با مغشوش کردن جو را و مقصر جلوه دادن آنها به سود و منفعت خود برسند.

رئيس اتاق اصناف تهران با انتقاد از عملکرد برخي مراکز نسبت به مشارکت اصناف در مديريت و تصميم‎گيريهاي مهم تصريح کرد: دولت بايد تکليف اصناف را مشخص کند در برخي مواقع خود دولتي‌ها بايد از سود خود بگذرند نه اينکه يک کاسب خرده فروش را مقصر جلوه دهند.

  • تبعات گراني‌ها براي جامعه

متاسفانه گراني برخي اجناس حاکي از آن است که دولت وضعيت کشور را رها کرده و اقتصاد در دست دلالان است.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: نان يکي از مهمترين اقلام سفره غذايي خانوارهاي متوسط و ضعيف جامعه است که افزايش آن مي‌تواند منجر به بروز مشکلاتي براي مردم شود ضمن اينکه افزايش همزمان نان و بنزين مي‌تواند تبعات زيادي براي جامعه داشته باشد.

نادر قاضي‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به اقدام غيرقانوني برخي نانوايان در گران گردن قيمت گفت: بايد فرمانداران،‌استانداران و بخشداران با اين اقدام غيرقانوني برخورد کنند ضمن اينکه اتحاديه نانوايان هم نظارت‌هاي خود را افزايش داده و مانع تخلف زيرمجموعه خود شود.

وي افزود:‌متاسفانه گراني برخي اجناس حاکي از آن است که دولت وضعيت کشور را رها کرده و اقتصاد در دست دلالان است.عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس تصريح کرد: بارها از دولت خواسته‌ايم با توجه به وضعيت بازار و در پيش بودن ماه رمضان گوشت قرمز و مرغ، لبنيات، برنج، روغن، نان در سراسر کشور قيمتي واحد داشته باشند و مردم سهميه خود را دانسته و بر اين اساس خريداري کنند.

قاضي‌پور گفت: دولت بايد با جديت بيشتري به بازار نظارت کنند ضمن اينکه نهادهاي نظارتي چرا وظايف خود را انجام نمي‌دهند؟

وي افزود: در هفته آينده تذکرات جدي به وزير کشور، وزير صمت و وزير جهاد کشاورزي و اقتصاد خواهم داد چرا که آنها مسئول کنترل بخش‌هاي مختلف کشور هستند و بايد پاسخگوي نمايندگان باشند.

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد:‌نان يکي از مهمترين اقلام سفره غذايي خانوارهاي متوسط و ضعيف جامعه است که افزايش آن مي‌تواند منجر به بروز مشکلاتي براي مردم شود ضمن اينکه افزايش نان و بنزين مي‌تواند تبعات زيادي براي جامعه داشته باشد.

قاضي‌پور گفت: بهتر است دولت با اقدامات پيش دستانه قبل از آنکه نان در ماه‌هاي آتي گران شود يارانه آن را به نانوايان پرداخت کند و در حقيقت مانع از فشار بيشتر به مردم مستضعف شود.گراني، وزراي صنعت و جهادکشاورزي را به مجلس کشاندتداوم گراني‌ها باعث شد تا وزيران صنعت و جهاد کشاورزي به مجلس فراخوانده شوند.

به گزارش خانه ملت، يک نماينده مجلس ضمن اعلام اين خبر اظهارداشت: متأسفانه با نزديک شدن به ماه مبارک رمضان بازار کالاها شاهد افزايش قيمت است که اين موضوع بايد در اسرع وقت مورد بررسي قرار گيرد.

سعيد باستاني با اعلام اينکه تأمين و توليد برخي از کالا در يک وزارتخانه اما کنترل و نظارت در دستگاه ديگري انجام مي‌شود، افزود: به عقيده بنده رفع اين مشکلات نيازمند تفکيک وزارت صنعت است تا به دنبال آن مديريت منسجمي‌براي قيمت و توزيع کالاهاي اساسي مردم اعمال شود.

  • دولت پيش قراول گراني‌هاست

در خبري ديگر،‌ رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي استان فارس با اشاره به اينکه خواسته توليدکنندگان برخورد شديد با قاچاق کالا و ارز است زيرا اين موضوع به طور مستقيم با پديده توليد ارتباط دارد، گفت: دولت پيش قراول گراني‌هاست.

به گزارش پيام خبر، جمال رازقي ادامه داد: قيمت تمام شده کالاهاي توليدي روز به روز در حال افزايش است و موضوعاتي مانند تفاوت نرخ ارز، قاچاق و قاچاق معکوس، کاهش ارزش ريال و تورم از عوامل موثر بر توليد و بر هم زدن تعادل اقتصاد کشور است که بايد براي هر يک از اين موضوع‌ها چاره انديشي شود.

رازقي اظهارداشت: امروز بزرگترين آسيب نظام و کشور، مسئله تحريم‌ها نيست بلکه بي تدبيري و عدم مديريت است که همه ما بايد تلاش کنيم تصميم سازي‌ها موجب آسيب به بخش‌هاي مختلف به ويژه اقتصاد که با معيشت عموم مردم در ارتباط است، نشود.

 

 
آخرین اخبار