کد خبر: ۷۴۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
رمزگشایی از نوسان های الاکلنگی قیمت دلار
گروه اقتصاد کلان: دلار بعد از چند تلاش ناکان برای گذشتن از مرز 15 هزار تومان روز گذشته بالاخره طلسم را شکست و با رشدی 200 هزار تومانی در میانه روز به 15 و 400 تومان رسید. در بازار رمسی و صرافی ها مجاز هم قیمت ارز رشدی محسوس داشت و نرخ دلار در صرافی‌های مجاز در آستانه ورود به کانال ۱۵ هزار تومان قرار گرفت.

طلسم شکنی دلار در بازار ارز

گروه اقتصاد کلان: دلار بعد از چند تلاش ناکان برای گذشتن از مرز 15 هزار تومان روز گذشته بالاخره طلسم را شکست و با رشدی 200 هزار تومانی در میانه روز به 15 و 400 تومان رسید. در بازار رمسی و صرافی ها مجاز هم قیمت ارز رشدی محسوس داشت و نرخ دلار در صرافی‌های مجاز در آستانه ورود به کانال ۱۵ هزار تومان قرار گرفت.

امروز ۱۷ اردیبهشت بانک‌ها هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۴ هزار و ۵۱۹ تومان می خریدند که نسبت به روز دوشنبه بیش از ۲۰۰ تومان افزایش داشت. این افزایش قیمت در نرخ یورو هم به چشم می خورد وسبب شد قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر باشد؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۷ هزار و ۸۹ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسید.

دلار این هفته را به صورتی نوسانی و الاکلنگ وار آغاز کرد و ادامه داد. دلار این هفته را در کانال 14 هزار تومان آغاز کرد.  در روز دوم هفته فاصله بین سقف و کف قیمت حدود ۴۵۰ تومان بود، این فاصله در روز دوشنبه به کمتر از ۲۰۰ تومان رسید. در کنار این در روز سوم هفته به ندرت شاهد رفت و برگشت قیمتی بودیم.

این در حالی است که در روز دوم هفته، شاخص ارزی پس از رفتن به محدوده ۱۵ هزار و ۵۰ تومانی تا سطح ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومانی عقب‌نشینی کرد.

آرامش نسبی بازار ارز در روز دوشنبه در شرایطی رخ داد که بخشی از معامله‌گران انتظار داشتند نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون اظهارات جان بولتون دامنه تغییرات قیمتی دلار را افزایش دهند. مشاور امنیت ملی آمریکا عنوان کرده بود که این کشور در حال استقرار ناوگروه آبراهام لینکلن برای مقابله با به گفته او رفتار‌های نگران‌کننده ایران است.

چنین اظهاراتی که سیگنالی از افزایش حداقل تنش‌های لفظی را مخابره می‌کرد، در بازار ارز داخلی چندان جدی گرفته نشد، هرچند که از نظر برخی فعالان در رشد قیمت‌ها اثر داشت و مقداری تقاضای احتیاطی را وارد بازار کرد.به گفته برخی از فعالان با تجربه بازار، روز دوشنبه به‌طور کلی بازار ارز خلوت‌تر از روزهای گذشته بود و حجم معاملات در آن پایین آمده بود.

همچنین بازار به برخی خبرها مبنی‌ بر احتمال افزایش تحریم‌ها نیز واکنشی نشان نداد. دنیای اقتصاد در همین رابطه به نقل از فعالان بازار نوشت، این موضوع نشان‌دهنده آن است که بازار از لحاظ بنیادی توان زیادی برای افزایش قیمت ندارد و در صورتی که کمی ریسک‌های غیراقتصادی کاهش پیدا کند، مرز ۱۵ هزار تومانی به‌عنوان تکیه‌گاه مقاومتی محکمی عمل خواهد کرد.

این در حالی بود که دسته دیگری از معامله‌گران باور داشتند با افزایش تنش‌ها و فشارهای سیاسی، مرز ۱۵ هزار تومانی شکسته خواهد شد. آنها معتقدند آنچه قیمت دلار را تحریک خواهد کرد، محدودیت‌های متعدد در جابه‌جایی‌های پولی است، موضوعی که باعث می‌شود ایران به درآمدهای ارزی خود به راحتی دسترسی نداشته باشد. از نظر این دسته، تحریک نرخ‌های حواله‌ای موجب خواهد شد که قیمت دلار در بازار نقدی تهران نیز به‌تدریج افزایش پیدا کند. این پیش بینی بالاخره بعدازظهر دوشنبه حوالی ساعت 17 عصر به وقوع پیوست و هم سکه و هم دلار از مرزهای مقاومتی عبور کردند تا صبح سه شنبه قیمت دلار بالاخره با گذر از 15 هزار تومان در بازار آزاد به قیمت 15 هزار و 400 تومان معامله شود.

افزایش قیمت دلار در حالی اتفاق می افتد که روز گذشته خبر راه اندازی بازار متشکله ارزی در روزهای آینده بسیاری را به کاهش قیمت دلار امیدوار کرده بود. آنان معتقدند راه اندازی این بازار می تواند با شفاف سازی قیمت دلار حباب قیمت ارز را ترکانده و قیمت ها را واقعی کند.

در همین راستا عده دیگری باور دارند، با آغاز ماه رمضان به‌تدریج تقاضا و حجم معاملات ارزی کم خواهد شد و در نتیجه خبری از افزایش‌های شدید نخواهد بود. از نظر آنها در این ماه مبارک، میزان تقاضای تجاری نیز افزایش نخواهد یافت.در واقع می‌توان گفت انتظارات کاملا متناقضی در بازار ارز شکل گرفته است؛ در یکسو افزایشی‌ها ایستاده‌اند که تاکید دارند به‌دلیل افزایش تنش‌های سیاسی، احتمال رشد قیمت‌ها بالاست و در آن سو، دسته دیگری که باور دارند بازار از لحاظ بنیادی ظرفیت رشد بیشتر قیمت را ندارد و با برخی اصلاحات اقتصادی می‌توان قیمت‌ها را در بازار ارز داخلی مدیریت کرد.

قیمت دلار به چند تومان می‌رسد؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا با تثبیت نرخ دلار آمریکا در کانال 15 هزار تومان، احتمال جهش قیمت دلار در ماه‌های آینده وجود دارد و چه چشم‌اندازی برای قیمت‌های این بازار می‌توان متصور بود؟

در همین راستا و برای پاسخ به این سوال شاید همانگونه که یک کارشناس اقتصادی می گوید پیش‌بینی می شود امسال نرخ تورم در ایران ۳۲ درصد و نرخ تورم آمریکا دو درصد باشد، بنابراین می‌توان در نظر گرفت که قیمت دلار در یک دامنه حدود ۳۰ درصدی نوسان داشته باشد.

 محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: طبیعی است که وقتی رشد اقتصادی کشور منفی، نرخ تورم 32 درصد و نرخ تورم آمریکا دو درصد باشد، ارزش پول ملی در مقابل دلار آمریکا حدود 30 درصد تضعیف شود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی که یک کیلوگرم گوشت در کشور آمریکا 10 دلار و در ایران 100 هزار تومان است یعنی قیمت منطقی دلار در کشور ما 10 هزار تومان بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: نرخ تورم در کشور آمریکا صفر است به همین جهت هر کیلوگرم گوشت همان 10 دلار در آمریکا فروخته می‌شود، اما نرخ تورم در ایران 30 درصد شده و قیمت گوشت هم به 130 هزار تومان رسیده است، بنابراین قیمت دلار باید 13 هزار تومان شود تا قیمت گوشت در ایران و آمریکا متناسب با یکدیگر شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش‌بینی می‌کنم که امسال نرخ تورم در ایران 32 درصد و نرخ تورم آمریکا دو درصد باشد، بنابراین 30 درصد قیمت‌ها در ایران بیشتر خواهدشد و برای اینکه قیمت‌ها در دو طرف مرز متعادل شوند باید دلار 30 درصد گرانتر شود یعنی اگر قیمت دلار 12 هزار تومان است باید به 15 هزار و 600 تومان برسد و اگر قیمت دلار فعلا در کانال 13 هزار تومان تثبیت شود به 16 هزار و 900 تومان خواهد رسید.

 

آخرین اخبار