کد خبر: ۷۴۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
تاریخ به روایت دستفروش های جمعه بازار پارکینگ پاساژ پروانه
الهام پارسا معین: ساعت مچی ام ساعت هشت صبح را نشان می داد. هوای اردیبهشت ماه این روزها بنای ناسازگاری گذاشته وبابادهای سرد اواخر اسفند گذشته همراه شده وبوی عیدی که به تازگی به پایان رسیده را به ارمغان آورده است. پیاده روی نه چندان طولانی بود .برای دیدن یک بازار بااجناسی جالب و زیبا راه را طی می کردم .

الهام پارسا معین: ساعت مچی ام ساعت هشت صبح را نشان می داد. هوای اردیبهشت ماه این روزها بنای ناسازگاری گذاشته وبابادهای سرد اواخر اسفند گذشته همراه شده وبوی عیدی که به تازگی به پایان رسیده را به ارمغان آورده است. پیاده روی نه چندان طولانی بود .برای دیدن یک بازار بااجناسی جالب و زیبا راه را طی می کردم . بازار در پارکینگ قرار داشت ویکی از نکات جالب آن نیز همین است که از پارکینگ بعنوان بازار استفاده می کنند.از دور پلاکارد پارکینگ پروانه را دیدم .نزدیک که شدم با سربالایی اول پارکینگ وجایی نه چندان روشن مواجه شدم که همه ی این ها در موسیقی زیبایی که مرد نابینا می نواخت گم شده بود .آهنگ های شاد وزیبا می نواخت آهنگ هایی که از دلی ناشاد وبرای کسب درآمد در می آمد .بعد از سربالایی به جای روشنی بانور کافی رسیدم که محوطه ی نسبتا وسیعی بود وفروشندگان کالاها درکنار یکدیگر یا بوسیله زیر انداز ویا میز اجناسشان را برپا کرده بودند .اینجا بوی نوستالژی های کودکی ها وگذشتگانمان را می دهد.

  • بازار خاطره ها

اینجا جمعه بازار است بدان معناکه فقط جمعه ی هرهفته برپا می شود .جمعه ها صبح خیلی زود فروشندگان می آیند وتمام وسایلشان را برپا می کنند وشب که شد همه بار وبندیل شان را می بندند تاهفته ی بعد که دوباره همین روند تکرار شود .بازار یک روزه در شهرهای دیگر کشورمان هم برگزار می شود بعنوان مثال شنبه بازار شمال ،بااین تفاوت که در این بازار ماهی وسبزی ومیوه وخوراکی نمی آورند بلکه اینجا هنر وگذشته را پیش چشم هایتان به نمایش می گذارند.

اگر کنجکاو باشیم که از گذشته ی این جمعه بازار بدانیم پیرمردهای قدیمی وباصفای زیادی هستند که از گذشته هم باخبر هستند وهم همراه این بازار بوده اند .طبق گفته ی یکی از همین فروشندگان ،این بازار از زمان محمدرضاشاه برقرار بوده و مکان های آن در آن زمان اول در خیابان تکیه دولت برپا می شد وبعد از آن در مسجد شاه وبعد به سمت خیابان ناصر خسرو انتقال پیدا کرد . پارکینگ پروانه ی فعلی در چهارراه استانبول در یک پارکینگ سه طبقه برپا می شود .به این پارکینگ پاساژ پروانه نیز می گویند که به اشتباه درمیان مردم رایج شده واین بخاطر همجواری پاساژ پروانه با این پارکینگ هست .این بازار در پارکینگ ،از سال 1382 به مدت شانزده سال هست که به این مکان انتقال پیدا کرده است .مدیریت واداره ی آن اول به دست شهرداری بود ولی بعد به دست پیمانکار سپرده شده وبه صورت سلیقه ای اداره می شود.

  • شهر فرنگ! خیلی دور ،خیلی نزدیک *

در اینجا شما اجناس جالبی مثل عتیقه جات قدیمی از جمله( صفحه گرامافون ،ماشین تایپ دستی ،ظروف قدیمی وآنتیک )وسازه های دستی مثل زیور آلات سنگی ولباس وپشتی و..را می توانید پیدا کنید که به صورتی عجیب بعضی هایشان خیلی کم پیدا می شوند.

مخاطبان این مکان اکثرا افراد عاشق هنر وعتیقه هستند که هرسنی را شامل می شود وپیر وجوان نمی شناسد.

از در که وارد می شوید جز میزها وبساط های اول به شهر فرنگی بسیار بزرگ برخورد می کنید ،شهر فرنگی که بادیدن آن خودتان را در کوچه های قدیمی باآدم های آن دوران متصور می شوید .زمان های قدیمی که به اقتضای سن همه آن را از تلویزیون دیده ایم .به اینصورت بود همیشه یک فرد دوره گرد یک شهر فرنگ را با خود حمل می کرد وداد می زد که (شهر فرنگ از همه رنگ ...)وبچه ها وافرادی بودند که به دور آن جمع می شدند وبا پرداخت پول ،به درون سوراخ های دیواره ی آن نگاه و در آن عکس های مختلف به نمایش درمی آمد واین نمایش با توضیحات متصدی آن همراه بود.

اما شهر فرنگ ،شهر فرنگی که درسال های دور یکی از وسایل ارتباطی ما باجهان اطرافمان بود ،اولین بار توسط مظفرالدین شاه وارد ایران شد وبعد از آن در ایران کپی آن ساخته شد.

اصل شهر فرنگ در قدیم کوچک وقابل حمل بود .شهر فرنگ های امروزی دومدل دارند یکی ثابت ودیگری متحرک که اندازه های به نسبت بزرگی دارند ولی اخیرا آمدند آن را به ابعاد کو چکتر تقسیم کردند که دوسوم اندازه ی قبلی بود.شهر فرنگ های امروزی در کارگاه ساخته می شود وموارد استفاده ی آن در رستوران ها وسفره خانه هاست وجز وسایل تزئینی به شمار می رود.

  • عطرکهنگی

من نمی دانم که هوای قدیم برای شما چگونه است ،برای من هوای قدیم در بوی حیاط نم گرفته وغذای مادربزرگ در ظرف های زیبایش که همه دور هم نوش جان می کردیم خلاصه می شود.

از کنار میزهای عتیقه فروش ها که عبور کنیم هوای قدیم ها برایتان زنده می شود.از بشقاب های دیواری با طرح داستان بزرگان ازجمله قمار باز داستایوفسکی گرفته تا عروسک های قدیمی و دستگاه گرامافون وماشین تایپ وبشقاب های گل سرخی .کمی جلوتر هواپیماهای ماکت معلق در آسمان که زنجیرشان کرده بودندوپر پرواز را از آن ها ربوده بودند واتومبیل های ماکت کوچک که هوس سوار شدن بر هرکدام برای همیشه به دلتان می ماند.

در طبقه ی دوم کارهای دستی زیادی از جمله ظروف مسی تا کیف های تزئینی ،جعبه های چوبی وآینه های دستی وحتی جوراب با طر ح های گرافیکی که دلتان نمی آید که حتی آن ها را بپوشید وجود دارد.

در طبقه ی سوم هنر نمایی خیاطان به نمایش گذاشته شده که از جمله ی آن ها می توان به مانتو وشال وسارافان اشاره کرد که اکثرا تم محلی قدیمی دارند.

  • فرصت مطلوب اشتغال

اگر به صفحات اجتماعی عمومی سر بزنید ،افرادی هستند که سازه های دستی مثل جعبه وآینه دستی وزیور آلات تزئینی می سازند واعلام می کنند که مااین هفته در پارکینگ پروانه برای فروش هستیم.

این پارکینگ فرصتی برای در آمد زایی افراد کار آفرین هست، آنهایی که باایده ای زیبا سعی در ایجاد اشتغال دارند .همچنین این پارکینگ برای تولید کننده ها وافراد دیگر نیز مناسب هست.

نحوه ی آشنایی هر کدام بااین پاساژ داستانی دارد که اکثریت مربوط به آشنایی آنها از طریق افراد مطلع وفروشندگان قبلی این مکان می باشد .مزیت این پارکینگ اینست که نسبت به مکان های دیگر برای اجاره از قیمت کمی برخوردار است که این امر باعث جذب افراد زیادی برای کار دراین بازار است.افرادی که در این بازار هستند معمولا هرهفته می آیند ،در هرقسمت شماره ای تعبیه شده که مربوط به همان شخص وفرد در زیر آن بساط خود را برپا می کند.

بعضی از افراد در مکانی دیگر مغازه دارند وایام هفته در آنجا به کسب وکار مشغول اند ولی بعضی از افراد تنها منبع در آمدشان 4بار در ماه وهر جمعه می باشد.

  • پروانه مجازی

امروزه با پیشرفت فناوری ،نوع جدید از خرید وفروش در کنار فروش سنتی مکمل شده که به قول فروشندگان از خرید حضوری به نسبت طرفداران بیشتری دارد.این خرید وفروش از طریق وبسایت وشبکه های اجتماعی صورت می گیرد که محبوب ترین شبکه ی اجتماعی نزد این فروشندگان اینستاگرام می باشد.

هرکدام از این فروشندگان صفحات اینترنتی خود را دارند که با خریداران وفروشندگان در ارتباط هستند .افراد خریدار جنس مربوط به خودرا سفارش می دهند و فروشندگان برایشان از طریق ارسال پستی می فرستند .نکته ی جالب آنکه این ارسال ها منوط به ایران نیست وکشور های دیگر مثل روسیه ،هلند وآمریکا وانگلیس و...را نیز در بر می گیرد.البته باید گفت اینگونه کسب وکار هنوز بطور کامل رایج نشده وبعضی از افراد مشخص بود که در این شبکه ی اجتماعی نیستند وکسب وکار قدیمی را می پسندند وحوصله ی کسب وکار جدید را ندارند .هرکسب وکاری زمان مخصوص به خود را اختصاص می دهد وکسب وکار اینترنتی نیز زمان لازم برای گرفتن عکس ،نوشتن توضیحات وپاسخگویی به سوالات وارسال سفارش را می خواهد. تهیه ی اجناس این پارکینگ ازسوی فروشندگان برای فروش به اقتضای جنس متفاوت است .در زمینه ی عتیقه جات معمولا آن را از کشور های دیگر وارد ویا از افراد دیگر به صورت مستقیم خریداری می کنند .اجناس آشپزخانه معمولا نو هستندوسازهای دستی از جمله زیور الات ولباس را باتهیه ی مواد خام از بازار ودر مرحله ی بعد هنر دست طراحان وخیاطان به مرحله ی فروش می رسند.

فروشندگان با مشکلاتی نیز روبه رو هستند که از جمله ی آن ها می توان به رکود کسب وکار وزیاد شدن مهاجر های افغان برای فروشندگی هست.

  • پروانه ها در برزخ گرانی

اخیرا باافزایش قیمت دلار ودرپی آن تورم ورشد افسار گسیخته ی قیمت ها ،باعث آن شده که مردم کشور عزیزمان در پرداخت هزینه های زندگی دچار مشکل شوند. در زندگی همه ی ما کالاها به 2 دسته ی کالا های اولیه وثانویه تقسیم می شوند .کالاهای اولیه را کالاهایی شامل می شوند که شامل نیاز های اولیه مثل خوراک وپوشاک ومسکن در وهله ی اول ودر وهله ی دوم لوازم زندگی تشکیل می دهند.کالاهای ثانویه به آن دسته از کالاها اطلاق می شود که جز نیازهای ثانویه ی ما قرار می گیرند ولوازم تزئینی وزینتی در این دسته قرار می گیرند.

وقتی مردم در پرداخت هزینه های زندگی دچار مشکل باشند پس فقط از پس برآورده کردن نیازهای خود به کالاهای اولیه برمی آیند واگر پولی نیز باقی ماند پس اندازی برای روز مبادا می گذارند .پس کالا های ثانویه روز به روز از فروششان به واسطه نبود قدرت خرید کاسته می شود.پروانه ای ها نیز از زمره کاسبانی هستندکه کالایشان کالای ضروری مردم نیست ودر این هیاهوی گرانی مشتریان انها نیز باریزش مواجه بوده وبه تبع ان نشاط گذشته را نمی توان در پروانه یافت. این بازار فرصتی برای آنانکه می خواهند بواسطه ی کارهایشان هم دیده شوند وهم فروش کنند بوجود می آورد. کاش پارکینگ پروانه ها وبازار های زیادی از این در شهر وجود داشت که باهزینه ی کم باعث کاهش دستفروشی وایجاد اشتغال می شدند .گرانی مشکلی است که در برابر مردم برای تامین مایحتاج اولیه شان وسدی است که اگر زودتر مسئولان این سد را نشکافند ،مردم بااز دست دادن سرمایه ی یک عمرشان برای همیشه در فقر وتنگدستی فرو می روند.

  • پروانه در انتظار توست

دراین بازار شما می توانید انواع بی شماری کالا از جنس اینجا را بیابید،از عروسک های قدیمی وماکت ماشین گرفته تا ظروف تزیینی ودیواری وغیر تزیینی ،انگشترهای گوناگون وماشین تایپ وگرامافون.شما می توانید با یکبار گشت زدن ونگاه کردن کالای مورد نظرتان را پیدا کنید.فقط باید مواظب پول های جیب تان باشید. اجناس این بازار از قیمت مناسبی به نسبت مکان های دیگر برخوردارند وممکن است با خرید کالاهای گوناگون تمام پول های کیفتان راازدست بدهید.این بازار فرصت مناسبی برای شما که به دنبال کالایی می گردید وتا به حال ان را نیافته اید نیز هست،پس هر چه زودتر فرصت را ازدست ندهید.

آخرین اخبار