گروه اصناف: هدف از راه اندازی اپلیکیشن های شیپور، دیوار و ... نیازمندیهای اینترنتی سراسر کشور و محل انتشار رایگان آگهی های خرید و فروش کالاهای نو و دست دوم بود تا شکل جدیدی از سمساری های آنلاین راه بیفتد اما این اتفاق در نبود فرهنگ استفاده از ابزارهای مدرن سبب شد تا این سایت ها به عرصه تاخت و تاز دلالان تبدیل شود تا با قیمت سازی غیروقاعی به افزایش قیمت ها و التهابات بازار دامن بزنند. ورود دلالان به این بازار موجب افزایش چند برابری قیمت ها در بخش های مختلف شده است. به عنوان نمونه از زمانی که خانه های مسکن مهر با قیمت حداقل 11 میلیون برای زوجین در نظر گرفته شده بود متأسفانه با ورود دلالان قیمت آن 22 برابر شده است حال با ورود کسب و کارهای اینترنتی موج جدیدی از قیمت ها در را است که به موجب آن عده ای سود جو با ورود به بازار، جو بازار را متشنج کند .
رضا الفتنسب سخنگوی اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی از برنامهریزی جدیدی برای حذف دلالان از سایتهای آگهی دهنده همچون دیوار، شیپور و باما خبر داد و گفت: روزانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار آگهی خودرو در سه پلتفورم دیوار، شیپور و باما ثبت میشود.
رضا الفتنسب در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به تاثیر حذف قیمت از آگهیهای اینترنتی خودرو و مسکن اظهار کرد: علیرغم آنکه برخیها مدعیاند حذف قیمت از آگهیهای اینترنتی فروش خودرو، باعث کاهش قیمت در بازار شده ولی بررسیهای ما نتایج دیگری را نشان میدهد و بر اساس آمارهای ما، بعد از حذف قیمتها تا یک روز پیش از بازگشت قیمت به آگهیهای اینترنتی، شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار بودیم. سخنگوی اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی در ادامه با تاکید بر همکاری این اتحادیه با دستگاههای مسئول برای شناسایی دلالان گفت: با توجه به هماهنگیهای انجام شده مقرر شده است پلتفورمهای آگهیهای اینترنتی، با شناسایی دلالان و افرادی که سعی در قیمتسازی کاذب دارند، لیست سیاهی از این افراد را تشکیل دهند و کسانیکه در این لیست قرار دارند، مجوز ثبت آگهی فروش نداشته باشند. وی اضافه کرد: ما در نظر داریم تا آگهیهای فروش خودرو و ملک را بر اساس آیپی و شماره موبایل و همچنین پس از احراز اصالت مالکان خودرو و ملک انجام دهیم ولی متاسفانه مشکلاتی در این زمینه پیشِروی ما قرار دارد. الفت نسب افزود: یکی از مسائلی که پیشِروی ما قرار دارد، موضوع پرداخت 300 تومان از سوی پلتفورمها به ازای هر درخواست تعیین اصالت آگهیدهندگان است که با توجه به بار مالی آن، هزینهبر بودن این روش، مشکل زا خواهد بود. سخنگوی اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی با تاکید بر اینکه روش مذکور، یکی از بهترین روشها برای جلوگیری از ورود دلالان به بازار آگهیهای اینترنتی است گفت: با بکارگیری این شیوه، به راحتی میتوان دلالان را از بازار آگهیهای اینترنتی حذف کرد ولی پرداخت مبلغ مذکور میتواند یک مانع، پیشِروی این شیوه باشد و اجرایی شدن آن را با مشکل مواجه کند. وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه بین 70 تا 100 هزار آگهی خودرو در سه پلتفورم دیوار، شیپور و باما ثبت میشود و هزینه 300 تومان برای احراز اصالت هر آگهی فروش، میتواند هزینه زیادی را به این پلتفورمها وارد کند. در خبری دیگری نیما اشرفزاده مدیر اجرایی شیپور در خصوص آخرین وضعیت درج قیمت خودرو و مسکن در سایتهای اینترنتی و نقش آنها در التهاب بازار گفت: این سایتها هیچ تاثیری در قیمتگذاری ندارند و هیچ دخالتی در خرید و فروش انجام نمیدهند یعنی اگر یک پژوه 206 ، 10 میلیون تومان به فروش برود و یا صد میلیون تومان هیچ نفعی برای سایت آگهی دهنده ندارد، بر همین اساس ما هیچ دخالتی بر قیمتگذاریها نمیکنیم. مدیر اجرایی شیپور در خصوص تعطیلی بخش قیمتگذاری خودرو گفت: ما در روز چهارشنبه به صورت داوطلبانه قیمتها را حذف کردیم و در هفته جاری نیز جلساتی با آقای جاویدنیا دادستان تهران برگزار کردیم که خوشبختانه ایشان نگاه کاملا بازی به این موضوع داشتند. دادستان تصریح کرد که باید قیمت گذاری دوباره از سر گرفته شود زیرا این عمل باعث شفاف شدن و پروسه قیمتگذاری خواهد شد و از روند زیرزمینی بودن خارج میشود.اشرفزاده در خصوص تاثیر حذف قیمتها بر روی بازدید از سایت گفت: این اتفاق تاثیر خاصی نگذاشته زیرا همچنان مردم آگهی میدهند و خریداران هم به سایت مراجعه میکنند فقط این بار کار آنها سخت شده و مجبور هستند با چند شماره تلفن تماس بگیرند تا قیمت را مشخص کنند