کد خبر: ۷۴۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
با فروکش کردن جو روانی حاکم بر بازار رقم خورد
گروه اقتصاد کلان: التهاب بازار ارز و در پی آن سکه و طلا پس از چند روز فرونشست و نرخ دلار روز گذشته به کانال 14 هزار تومان بازگشت. کارشناسان تزریق ارز و خنثی شدن جو روانی بازار را در این خصوص دخیل می دانند.

نرخ ارز در سراشیبی

گروه اقتصاد کلان: التهاب بازار ارز و در پی آن سکه و طلا پس از چند روز فرونشست و نرخ دلار روز گذشته به کانال 14 هزار تومان بازگشت. کارشناسان تزریق ارز و خنثی شدن جو روانی بازار را در این خصوص دخیل می دانند.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا،‌ آغاز کرد. روندی که از روز یکشنبه و با افزایش عرضه از سوی بازارساز ارزی و همچنین تزریق درهم، کلید خورده بود. این در حالی است که دیروز به دلیل تعطیلی بازار‌های جهانی، نرخ ۴۷ ارز در بانک مرکزی نسبت به روز گذشته ثابت ماند.

در معاملات دیروز (یکشنبه) در ساعات ابتدایی شروع بازار، قیمت هاکاهشی شد. به گونه‌ای که در لحظه تنظیم این گزارش، صرافی‌های بانکی و مجاز بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، نرخ خرید و فروش دلار و یورو را با کاهش نسبت به روز قبل، مشخص کرده اند.

بر اساس این گزارش، تا لحظه تنظیم خبر (ساعت ۱۱) هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۴۷۸۰ تومان خریداری شده و به قیمت ۱۴۸۸۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شده است. این رقم نسبت به روز قبل، ۷۰ تومان و نسبت به پایان هفته گذشته، ۴۷۰ تومان ارزان‌تر است.

همچنین بر این اساس، هر اسکناس یورو به نرخ ۱۶۸۰۰ تومان خریداری شده و با کاهش ۵۰ تومانی نسبت به روز گذشته، به قیمت ۱۶۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد

چرا نرخ دلار کاهشی شد؟

ابتدا همزمان با سالگرد خروج امریکا از برجام و البته پاسخ متقابل ایران و کاهش برخی از تعهدات برجامی، قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی های بانکی سیر صعودی را طی کرد.

به گزارش تهران پرس، فضای روانی با این رویدادهای سیاسی ملتهب شد و گرانی دلار و یورو و سایر ارزهای معتبر را در بازار ارز به همراه داشت. همزمان با تشدید نوسانات در بازار ارز، همتی به مردم هشدار داد که ریسک حضور در بازار ارز را در نظر بگیرند.

رئیس کل بانک مرکزی هشدار داده بود که اتفاقات اخیر در بازار ارز هیچ منطق اقتصادی ندارد و صرفاً ناشی از جو روانی است که در بازار ایجاد شده است.

تجربه ماه‌های گذشته نشان میدهد که هر زمان بازار به دلیل فضای روانی با افزایش قیمت همراه شد خیلی زود از حباب قیمتی کاسته و با آرام شدن فضای روانی حاکم در بازار، سیر نزولی قمیت ها نیز ازسرگرفته می شود.

فعالان بازار می گویند: از سوی دیگر روز گذشته تزریق درهم در بازار افزایش یافت و یکی از دلایل مهم کاهش قیمت دلار همین موضوع بود.

برخی از اقتصاددان ها اما معتقدند: خنثی شدن جریان روانی در بازار ارز موجب شده تا خرید و فروش های هیجانی کاهش یابد و به همین دلیل قیمت ها در این بخش رو به منطقی شدن می رود.

یکی از فعالان بازار می گوید: علت اصلی ریزش قیمت ها در بازار در کنار عرضه درهم، جو مثبت سیاسی حاکم در بازار است؛ او تاکید دارد که متغییرهای سیاسی اثر خود را در بازار ارز طی روزهای اخیر گذاشت اما بنظر می رسد بانک مرکزی اجازه ادامه تنش های قیمتی در بازار را نخواهد داد.

  • انگشت اتهام به سوی دلالان ارزی

از جمله عوامل افزایش کاذب قیمت ارز باید به دلالان ارزی اشاره کرد. در همین راستا و همزمان با التهابات ارزی چند روز گذشته ، رییس شورای عالی کانون صرافان، با تاکید بر اینکه دلالان بازار ارز با انتشار هرگونه خبر اقتصادی و سیاسی در صدد ایجاد موج و هیجان به منظور کسب منافع شخصی خود هستند، گفت بود: دلالان ارزی با تحلیل های ناصحیح درصدد ایجاد تلاطم در بازار و تعیین نرخ های کاذب باشند، بر این اساس هموطنان گرامی باید در مقابل شایعات و اعلام نرخ های غیرواقعی توسط سوداگرانه ارزی با توجه به تعطیلی بازار ارز در روزهای آخرهفته بی اعتنا باشند.

کامران سلطانی زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه خوشبختانه با همکاری نهادهای امنیتی ، نظامی و بانک مرکزی شاهد برچیده شدن بساط دلالان هستیم می افزاید: با بسته شدن بازار های کاذب، دلالان به فضای مجازی روی آورده اند و در بستر شبکه های اجتماعی به تعیین نرخ های کاذب ارز مبادرت می کنند و از جانب دیگر رسانه های معاند با ارسال سیگنال های منفی درصدد ایجاد آشفتگی در بازار ارز هستند. وی ادامه می دهد: به همین دلیل هموطنان گرامی ضمن آگاهی در مقابل برنامه دشمن و دلالان باید اطمینان داشته باشند نیازهای ارزی فعالان اقتصادی و عموم مردم با مدیریت بانک مرکزی و به واسطه صرافی های مجاز تامین و عرضه می شود و جای هیچ نگرانی نیست.

  • تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت سکه

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با بیان اینکه کاهش قیمت ارز بر قیمت طلا و سکه تاثیر داشته است، گفت: قیمت سکه ( در روز یکشنبه و تا لحظه تنظیم خبر) نسبت به چند روز گذشته ۱۲۰ هزار تومان کاهش داشته است.

محمد کشتی آرای، با اشاره به حباب ۵۳۰ هزار تومانی سکه، اظهار کرد: امروز (یکشنبه) حباب سکه نسبت به روز گذشته بدون تغییر مانده است.

وی، کاهش قیمت جهانی طلا و ارز در بازار داخلی را از مهم‌ترین دلایل ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه اعلام کرد.

برچسب ها: دلار ، نرخ ارز ، قیمت دلار
آخرین اخبار