کد خبر: ۷۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۷
21 فیلم در بخش مسابقه اصلی شانس دریافت جایزه نخل طلای هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن را دارند.

سرویس سینمایی هنرآنلاین: جشنواره فیلم کن 2019 سه‌شنبه‌شب با اولین نمایش جهانی فیلم زامبی و پرستاره "مردگان نمی‌میرند" به کارگردانی جیم جارموش فیلمساز آمریکایی در گراند تئاتر لومی‌یر به‌طور رسمی آغاز شد.

بیل موری، کلویی سوینی، آدام درایور و تیلدا سوئینتن در سومین همکاری جارموش با استودیو مستقل فوکس فیچرز بازی می‌کنند. داستان "مردگان نمی‌میرند" در شهر آرام سنترویل روی می‌دهد که ناگهان با حمله زامبی‌ها مواجه می‌شود. موری، درایور و سوینی نقش معاونان کلانتر این شهر کوچک را ایفاء می‌کنند که با جنازه‌هایی که از گور خود بیرون ز‌ده‌اند وارد مبارزه می‌شوند.

جارموش همچنین فیلمنامه کمدی سیاه "مردگان نمی‌میرند" را نوشته است که در بخش مسابقه اصلی کن شانس دریافت جایزه نخل طلایی را دارد.

"مردگان نمی‌میرند" هم‌زمان با نمایش در جشنواره کن در 400 سینما در سراسر فرانسه اکران شد و دقیقاً یک ماه بعد از 14 ژوئن در آمریکا روی پرده می‌رود. سلنا گومز، استیو بوسمی، رزی پرز، دنی گلاور، ایگی پاپ، تام ویتس و کالب لندری جونز، دیگر ستاره‌های فیلم جارموش هستند.

جارموش به همراه موری، سوئینتن، درایور، سوینی و گومز در مراسم فرش قرمز اولین نمایش جهانی "مردگان نمی‌میرند" شرکت کردند.

ارتباط جارموش با جشنواره کن به 1984 بازمی‌گردد که با فیلم "عجیب‌تر از بهشت" برنده جایزه دوربین طلایی شد. در سه دهه گذشته، هفت فیلم دیگر او شانس دریافت جایزه نخل طلایی را داشتند، از جمله فیلم قبلی‌اش "پترسن" باز هم با بازی درایور که در 2016 در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن نمایش داده شد.

جارموش در 2005 با "گل‌های پژمرده" با بازی موری جایزه بزرگ کن را برد. "زمین‌خورده قانون"، "قطار اسرارآمیز"، "مرد مرده"، "گوست داگ: شیوه سامورایی" و "فقط عشاق زنده ماندند"، دیگر فیلم‌های او هستند که در بخش مسابقه اصلی رقابت کردند.

فیلم کوتاه "کافه و سیگار: جایی در کالیفرنیا" در 1993 جایزه نخل طلای فیلم کوتاه را برد. جارموش در 2016 مستند "Gimme Danger" درباره ایگی پاپ و د استوجز را هم در بخش نمایش‌های نیمه‌شب کن داشت. ضمن این که او پیش از این جایزه یک عمر دستاورد بخش دو هفته کارگردانان کن یا همان جایزه کالسکه طلایی را نیز دریافت کرده است.

ایناریتو از ترامپ انتقاد کرد

سه‌شنبه عصر پیش از آغاز رسمی جشنواره کن، داوران بخش مسابقه اصلی به ریاست آلخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان مکزیکی در یک نشست خبری شرکت کردند.

ایناریتو در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره دیدگاه او نسبت به سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مخالفت خود را با تلاش ترامپ برای ساخت یک دیوار در مرز آمریکا و مکزیک ابراز کرد و گفت: من سیاستمدار نیستم. به‌عنوان یک هنرمند می‌توانم با کارم و با قلبم چیزی را که فکر می‌کنم درست است بیان کنم. فکر می‌کنم مشکل اصلی نادانی است. مردم نمی‌دانند. خیلی راحت می‌توان دیگران را فریب داد.  

نگاهی به فیلم‌های بخش مسابقه

امسال در مجموع 21 فیلم در بخش مسابقه اصلی بخت دریافت جایزه را دارند که به‌جز "مردگان نمی‌میرند" جارموش شامل تازه‌ترین ساخته‌های تعدادی از برنده‌های قبلی جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن از جمله ترنس مالیک، عبداللطیف کشیش، کوئنتین تارانتینو، کن لوچ و برادران داردن می‌شود.

ترنس مالیک با درام جنگی و آلمانی‌زبان "یک زندگی پنهان" به کن می‌آید. آگوست دیل، والری پاخنر، میشائیل نایکویست و برونو گانتس در این فیلم بازی می‌کنند که بر مبنای ماجرایی واقعی ساخته شده است. داستان درباره فرانتز یاگراشتاتر یک فرد مخالف جنگ است که حاضر نشد در جنگ جهانی دوم برای رایش سوم بجنگد و در 1943 اعدام شد. مالیک 75 ساله در 2011 با "درخت زندگی" با بازی براد پیت، شان پن و جسیکا چاستین جایزه نخل طلای جشنواره کن را برد.

عبداللطیف کشیش فیلم "مکتوب، عشق من: میان‌پرده" را در بخش مسابقه اصلی دارد. این فیلم دنباله "مکتوب، عشق من: کانتو اونو" (2017) است که در جشنواره ونیز روی پرده رفت. فیلم با اقتباس از رمانی نوشته فرانسوا بگودو نویسنده فرانسوی ساخته شده است. اوفلی بو که برای بازی در فیلم اول نامزد جایزه سزار شد در فیلم دوم هم بازی کرده است. کشیش در 2013 با "آبی گرم‌ترین رنگ است" برنده نخل طلای کن شد.

Once Upon a Time in Hollywood

"روزی روزگاری در هالیوود" با بازی لئوناردو دی‌کاپریو و براد پیت

کوئنتین تارانتینو با "روزی روزگاری در هالیوود" به بخش مسابقه کن می‌آید. فیلم جدید تارانتینو به‌تازگی به فهرست فیلم‌های این بخش اضافه شد. انتظار می‌رفت اسم فیلم جدید تارانتینو روز 18 آوریل در فهرستی باشد که پی‌یر لسکور رئیس و تی‌یری فرمو مدیر جشنواره فیلم کن در یک نشست خبری در پاریس اعلام کردند. فرمو در آن نشست چند بار به خبرنگاران گفت امیدوار است مراحل پس از تولید "روزی روزگاری در هالیوود" به‌موقع تمام شود تا این فیلم در کن به نمایش درآید.

داستان "روزی روزگاری در هالیوود" تابستان 1969 و در اوج دوران هیپی‌گری در هالیوود روی می‌دهد. ریک دالتن (لئوناردو دی‌کاپریو) ستاره سابق سریال‌های وسترن و کلیف بوث (براد پیت) بدلکار و دوست قدیمی او دو شخصیت اصلی "روزی روزگاری در هالیوود" هستند. هر دو به‌سختی می‌کوشند در هالیوودی که دیگر برای آن‌ها آشنا نیست دوام بیاورند، اما دالتون یک همسایه بسیار معروف دارد... شارون تیت بازیگر (با بازی مارگو روبی). اتفاقات فیلم پیش از جنایت‌های خانواده مانسن و قتل شارون تیت روی می‌دهد که آن زمان همسر رومن پولانسکی کارگردان و هنگام مرگ هشت ماهه باردار بود.

امیل هرش، تیموتی آلیفنت، کرت راسل، بروس درن، دیمین لوئیس، داکوتا فانینگ و لوک پری بازیگر فقید از دیگر بازیگران "روزی روزگاری در هالیوود" هستند. فیلمنامه را خود تارانتینو نوشته است. فیلم با حمایت شرکت کلمبیا وابسته به سونی ساخته شده است. دیوید هیمن و شانون مکنتاش تهیه‌کنندگان فیلم هستند.

تارانتینو در 1994 با فیلم "داستان عامه‌پسند" جایزه نخل طلای کن را گرفت و در 2004 رئیس داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره بود.

کن لوچ کارگردان کهنه‌کار بریتانیایی درام "Sorry We Missed You" را به کن می‌آورد. داستان درباره یک راننده تحویل کالا است که می‌کوشد همراه همسرش در انگلستان معاصر دوام بیاورد. فیلمساز بریتانیایی در 2006 برای "باد بر مرغزار می‌وزد" جایزه نخل طلا را دریافت کرد و 10 سال بعد با "من، دانیل بلیک" برای دومین بار برنده این جایزه شد.

امسال برای هفدهمین بار فیلمی از لوچ در کن نمایش داده می‌شود. او اولین بار در 1970 با فیلم "قوش" در کن حضور داشت. لوچ در 1990 برای "دستور کار پنهان"، در 1993 برای "بارش سنگ‌ها" و در 2012 برای "سهم فرشتگان" جایزه هیئت داوران این جشنواره را برد.

لوچ در "Sorry We Missed You" بار دیگر با پل لاورتی فیلمنامه‌نویس همکار قدیمی‌اش کار کرده است.

لوک و ژان پی‌یر داردن برادران فیلمساز بلژیکی نیز مانند کن لوچ امیدوار هستند که با فیلم جدید خود "احمد جوان" برای سومین بار جایزه نخل طلایی را بگیرند. آن‌ها پیش از این برای "رزتا" (1999) و "کودک" (2005) دو بار برنده این جایزه شدند. برادران داردن همچنین برای "سکوت لورنا" جایزه بهترین فیلمنامه را از جشنواره کن گرفتند و برای "پسری با دوچرخه" جایزه بزرگ هیئت داوران این جشنواره را به خانه بردند.

داستان "احمد جوان" درباره یک نوجوان بلژیکی است که بر اثر برداشت افراطی از آموزه‌های دینی نقشه می‌کشد معلم خود را بکشد.

همچنین فیلم‌های جدید سینماگران صاحب‌نامی چون پدرو آلمودوار، مارکو بلوکیو، بونگ جون هو، آرنو دپلشان، زاویه دولان، الیا سلیمان و کورنلیو پورومبویو نیز در بخش مسابقه اصلی حضور دارند.

پدرو آلمودوار کارگردان و فیلمنامه‌نویس سرشناس اسپانیایی با فیلم شبه‌زندگی‌نامه‌ای "رنج و افتخار" در کن حضور دارد. فیلم جدید او با بازی آنتونیو باندراس و پنه‌لوپه کروز درباره یک کارگردان سینماست که با انتخاب‌های خود در گذشته و حال دست‌وپنجه نرم می‌کند.

Pain and Glory

پوستر فیلم "رنج و افتخار"

فیلم جدید آلمودوار در حالی در بخش مسابقه اصلی رقابت می‌کند که او دو سال پیش در هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن رئیس داوران این بخش بود. آلمودوار یکی از فیلمسازان محبوب کن است و تا پیش از این پنج بار برای دریافت جایزه نخل طلای جشنواره رقابت کرده است. او در 1999 برای "همه چیز درباره مادرم" در کن برنده جایزه بهترین کارگردان شد و در 2006 برای "بازگشت" جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.

"آموزش بد" به کارگردانی آلمودوار در 2004 فیلم افتتاحیه جشنواره کن بود و تصویر خودش روی پوستر جشنواره شصتم به کار رفت. او همچنین در دوره‌ای که ژرار دوپاردیو ریاست داوران بخش مسابقه اصلی کن را به عهده داشت، یکی از داوران این بخش بود.

"خائن" به کارگردانی مارکو بلوکیو کارگردان ایتالیایی داستان واقعی تومازو بوشتا معروف به "رئیس دو دنیا" را به تصویر می‌کشد که اولین خبرچین مافیا در سیسیل دهه 1980 بود.

"انگل" به کارگردانی بونگ جون هو فیلمساز کره‌ای یک تراژدی کمدی با موضوع طبقه و خانواده و درباره ارتباط اعضای خانواده‌ای بیکار با یک خانواده ثروتمند است که به اتفاقی غیرمنتظره می‌انجامد. "اوکجا" (2017) فیلم قبلی بونگ جون هو نیز اولین بار در جشنواره کن روی پرده رفت.

"Oh Mercy!" تازه‌ترین ساخته آرنو دپلشان کارگردان فرانسوی با بازی لئا سدو و سارا فورستیه درباره یک مأمور پلیس در شمال فرانسه است که می‌کوشد از راز قتل هولناک یک پیرزن پرده بردارد. دپلشان نیز یکی از چهره‌های آشنا در کن است. او پیش از این پنج بار دیگر در بخش مسابقه کن، یک بار در بخش نوعی نگاه و یک بار در بخش دو هفته کارگردانان کن حضور داشته است.

"ماتیاس و ماکسیم" به کارگردانی زاویه دولان سینماگر 30 ساله کانادایی درباره چند دوست حدوداً 30 ساله است. دولان هم یکی از فیلمسازان محبوب در کن است. او در 2016 با درام "فقط پایان دنیاست" با بازی ماریون کوتیار، لیا سدو و ونسان کسل جایزه بزرگ جشنواره را از آن خود کرد و برنده جایزه داوران کلیسای جهانی هم شد.

Matthias & Maxime

"ماتیاس و ماکسیم"

دولان در 2014 با درام خانوادگی "مامان" به‌طور مشترک با "خداحافظی با زبان" ساخته ژان لوک-گدار جایزه داوران جشنواره کن را برد. او همچنین با "من مادرم را کشتم" (2009) برنده سه جایزه هفته منتقدان کن شد و با دو فیلم "ضربان قلب" (2010) و "Laurence Anyways" تولید 2012 نیز در بخش نوعی نگاه کن حضور داشت. دولان در 2015 داور بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بود.

الیا سلیمان فیلمساز فلسطینی و دیگر چهره محبوب در جشنواره کن با "باید بهشت باشد" در بخش مسابقه حضور دارد. این فیلم درباره خود اوست که به شهرهای مختلف سفر می‌کند و با شباهت‌های غیرمنتظره با فلسطین سرزمین خود روبرو می‌شود. گائل گارسیا برنال، فرانسوا ژیرار و علی سلیمان از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

سلیمان که متولد سال 1960 در شهر ناصریه است، بیشتر به خاطر فیلم "مداخله الهی" شهرت دارد که برداشتی کمدی / تراژدی و مدرن از زندگی در سرزمین‌های اشغالی است. فیلم او در 2002 در کن جایزه داوران همین‌طور جایزه فیپرشی را دریافت کرد. "زمان باقیمانده" دیگر فیلم او در 2009 در بخش مسابقه کن رقابت کرد. سلیمان از 1982 تا 1993 در نیویورک زندگی می‌کرد و در آنجا دو فیلم کوتاه ساخت. او در 1996 با فیلم "وقایع‌نگاری ناپدید شدن" جایزه بهترین فیلم اول جشنواره فیلم ونیز را برد.

کورنلیو پورومبویو فیلمساز 43 ساله رومانیایی فیلم کمدی "The Whistlers" را به کن می‌آورد. داستان درباره یک افسر پلیس است که به جزیره اسپانیایی لا گومرا می‌رود تا هم زبان آل سیلبو را یاد بگیرد و هم یک تاجر جنجالی را که در بخارست بازداشت شده است آزاد کند. پورومبویو اولین بار در 2004 با فیلم کوتاه "سفر به شهر" در کن حضور داشت. او در 2006 با "12:08 شرق بخارست" جایزه دوربین طلایی کن را برد. "پلیس، صفت" (2009) فیلم بعدی او برنده جایزه داوران بخش نوعی نگاه کن شد و "گنج" (2015) فیلم بعدی‌اش هم در بخش نوعی نگاه جایزه گرفت. "The Whistlers" اولین فیلم پورومبویو است که در بخش مسابقه کن حضور دارد.

فیلم برزیلی "Nighthawk" یا "Bacurau" به کارگردانی کلبر مندوسا فیو و ژولیانو دورنلیس با بازی باربارا کولن، سونیا براگا و اودو کی‌یر درباره اتفاقات عجیبی است که وقتی رئیسه یک خانواده در 94 سالگی از دنیا می‌رود در شهر کوچک باکورائو در برزیل روی می‌دهد.

"فرانکی" به کارگردانی آیرا ساکس فیلمساز آمریکایی دیگر فیلم بخش مسابقه است. ایزابل هوپر نقش فرانکی را بازی می‌کند و داستان درباره ماجراهایی است که برای سه نسل یک خانواده در یک روز تعطیل در شهر سینترا در پرتغال روی می‌دهد، شهری تاریخی که برای باغ‌های درندشت و ویلاها و قصرهای شیک شهرت دارد.

Frankie

ایزابل هوپر در فیلم "فرانکی"

گرگ کینی‌یر، ماریسا تومی، ژرمی رنیه و برندان گلیسن از دیگر بازیگران "فرانکی" هستند.

"بینوایان" به کارگردانی لادی لی کارگردان 39 ساله فرانسوی از روی فیلمی کوتاه ساخته خود او مقابل دوربین رفته است. داستان فیلم در 1993 اتفاق می‌افتد و درباره جوانی به نام استفان است که به گروه مبارزه با جرم و جنایت مونفرمِی در حومه پاریس می‌پیوندد.

فیلم چینی "The Wild Goose Lake" به کارگردانی دیائو یینان دیگر رقیب جایزه نخل طلایی کن است. این فیلم درباره یک گانگستر فراری است که برای نجات خانواده‌اش همه چیز را فدا می‌کند. یینان در 2007 با فیلم "قطار شبانه" در بخش نوعی نگاه کن حضور داشت. او در 2014 با درام جنایی "زغال سیاه، یخ نازک" جایزه خرس طلای جشنواره برلین را دریافت کرد.

حضور چهار فیلمساز زن در بخش مسابقه

امسال در بخش رسمی جشنواره 13 فیلمساز زن حضور دارند که در بین آن‌ها چهار نفر در بخش مسابقه رقابت می‌کنند، از جمله ماتی دیوپ کارگردان سنگالی-فرانسوی که با "Atlantique"، اولین فیلم بلند داستانی خود شانس دریافت جایزه نخل طلای کن را دارد. او اولین زن آفریقایی‌تبار است که در تاریخ جشنواره کن در بخش مسابقه حضور دارد. داستان فیلم درباره زنی جوان در داکار مرکز سنگال است که مرد مورد علاقه‌اش به امید پیدا کردن فرصت‌های بهتر با قایق به اروپا می‌رود.

جسیکا هاوزنر کارگردان اتریشی دیگر فیلمساز زن حاضر در بخش مسابقه است. او با فیلم آینده‌گرایانه "جو کوچک" با بازی امیلی بیچام و بن ویشاو در بخش مسابقه حضور دارد.

Little Joe

"جو کوچک"

داستان درباره یک متخصص اصلاح نباتات است. او گلی ملقب به جو کوچک پرورش می‌دهد که می‌تواند باعث شادی کسانی شود که آن را می‌کارند. "جو کوچک" با حمایت بی‌بی‌سی و موسسه فیلم بریتانیا ساخته شده است.

سلین سیاما فیلمساز 40 ساله فرانسوی با "پرتره یک بانو در آتش" به کن می‌آید. داستان فیلم اواخر قرن هجدهم در جزیره‌ای متروک در برتانیه روی می‌دهد و درباره یک نقاش زن است که متعهد می‌شود پرتره عروسی زنی جوان را بکشد.

Portrait of a Lady on Fire

"پرتره یک بانو در آتش"

نوئمی مرلان، والریا گولینو و ادل اینل در "پرتره یک بانو در آتش" بازی می‌کنند. سیاما کارگردان فیلم‌های تحسین‌شده‌ای چون "دختر پسرنما" (2011) و "دخترانگی" (2014) است.

"سیبیل به کارگردانی ژوستین تری‌یت فیلمساز 40 ساله فرانسوی چهارمین و آخرین فیلم ساخته یک خانم فیلمساز در بخش مسابقه این دوره جشنواره کن است. این فیلم با بازی ویرژینی افیرا و ادل اگزارکوپولوس درباره یک روان‌درمانگر دل‌زده است که تصمیم می‌گیرد کاری را که همیشه دوست داشت انجام بدهد و یک نویسنده بشود.

فهرست فیلم‌های بخش مسابقه به این شرح است:

"رنج و افتخار" (Pain and Glory) به کارگردانی پدرو آلمودوار (اسپانیا)

"خائن" (The Traitor) به کارگردانی مارکو بلوکیو (ایتالیا)

"The Wild Goose Lake" به کارگردانی دیائو یینان (چین)

"انگل" (Parasite) به کارگردانی بونگ جون هو (کره جنوبی)

"احمد جوان" (The Young Ahmed) به کارگردانی برادران داردن (بلژیک)

"Oh Mercy!" به کارگردانی آرنو دپلشان (فرانسه)

"ماتیاس و ماکسیم" (Matthais & Maxime) به کارگردانی زاویه دولان (کانادا)

"Atlantique" به کارگردانی ماتی دیوپ (فرانسه/سنگال)

"جو کوچک" (Little Joe) به کارگردانی جسیکا هاوزنر (اتریش/آلمان/بریتانیا)

"Sorry We Missed You" به کارگردانی کن لوچ (بریتانیا)

"یک زندگی پنهان" (A Hidden Life) به کارگردانی ترنس مالیک (آمریکا/آلمان)

"Nighthawk" (Bacurau) به کارگردانی کلبر مندوسا فیو و ژولیانو دورنلیس (برزیل)

"فرانکی" (Frankie) به کارگردانی آیرا ساکس (آمریکا/فرانسه/پرتغال/بلژیک)

"مردگان نمی‌میرند" (The Dead Don't Die) به کارگردانی جیم جارموش (آمریکا) – فیلم افتتاحیه

"پرتره یک بانو در آتش" (Portrait of a Lady on Fire) به کارگردانی سلین سیاما (فرانسه)

"باید بهشت باشد" (It Must be Heaven) به کارگردانی الیا سلیمان (فرانسه/کانادا)

"سیبیل (Sibyl) به کارگردانی جاستین تریت (فرانسه)

"بینوایان" (Les Misérables) به کارگردانی لادی لی (فرانسه)

"مکتوب، عشق من: میان‌پرده" (Mektoub, My Love: Intermezzo) به کارگردانی عبداللطیف کشیش (فرانسه)

"روزی روزگاری در هالیوود" (Once Upon a Time in Hollywood) به کارگردانی کوئنتین تارانتینو (آمریکا)

"The Whistlers" به کارگردانی کورنلیو پورومبویو (رومانی/فرانسه/آلمان)

برنده جایزه نخل طلایی را چه کسانی انتخاب می‌کنند؟

آلخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان مکزیکیِ برنده پنج جایزه اسکار رئیس داوران بخش مسابقه اصلی هفتاد و دومین دوره این رویداد سینمایی است. ایناریتو 55 ساله که برای فیلم‌های "بردمن" و "بازگشته" برنده اسکار شد، اولین هنرمند مکزیکی است که ریاست داوران این بخش را عهده‌دار می‌شود.

ایناریتو سابقه‌ای طولانی در جشنواره کن دارد که با "عشق سگی" اولین فیلم بلند داستانی‌اش در 2000 شروع شد. او آخرین بار دو سال پیش پروژه تحسین‌شده"Carne y Arena" ("عملاً حاضر، ظاهراً نامرئی") را - که یک اینستالیشنِ واقعیت مجازی است - در بخش رسمی کن داشت.

"عشق سگی" که مطالعه‌ای درباره جامعه مکزیک است در بخش هفته منتقدان کن نمایش داده شد و جایزه بزرگ این بخش را برد. این فیلم بعداً نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. ایناریتو در 2006 برای "بابل" در کن جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرد و فیلم او نامزد هفت جایزه اسکار شد. ایناریتو در 2010 با فیلم " Biutiful" به کن بازگشت که خاویر باردم ستاره آن جایزه بهترین بازیگر مرد را برد و سپس نامزد اسکار شد.

ایناریتو دو سال پیاپی در 2015 و 2016 برای "بردمن" و "بازگشته" جایزه اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد. او در مقام کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده "بردمن" به تنهایی برنده سه جایزه اسکار شد. ایناریتو در 2007 نیز برای فیلم "بابل" نامزد جوایز اسکار بهترین فیلم و کارگردانی بود.

0295 Jury members Pawel Pawlikowski_ Elle Fanning wearing Chopard_ Yorgos Lanthimos_ Maimouna N_Diaye_ Alejandro Gonzalez Inarritu_ Kelly Reichardt_ Enki Bilal_ Alice Rohrwacher and Robin Campillo

ایناریتو و هشت داور دیگر برنده جایزه نخل طلایی این دوره جشنواره را انتخاب می‌کنند. یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی، پاول پاولیکوفسکی کارگردان لهستانی، ال فانینگ بازیگر 21 ساله آمریکایی و کلی رایکارت کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی از دیگر داوران بخش مسابقه اصلی هستند.

پاولیکوفسکی سال گذشته با "جنگ سرد" در کن جایزه بهترین کارگردان را از آن خود کرد و بعد با این فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. لانتیموس برای فیلم‌های "Kynodontas"، "خرچنگ" و "کشتن گوزن مقدس" از کن سه جایزه گرفت و سال گذشته برای فیلم "سوگلی" نامزد سه جایزه اسکار شد.

چند فیلمساز دیگر که پیش از این در کن برنده جایزه شده‌اند، فهرست هیئت داوران را کامل می‌کنند، از جمله آلیس رورواچر کارگردان ایتالیایی که سال گذشته با "شاد مثل لاتزارو" جایزه بهترین فیلمنامه و در 2014 با "شگفتی‌ها" جایزه داوران کن را برد، و رابین کامپیو کارگردان فرانسوی که در 2017 با "120 ضربان در دقیقه" برنده جایزه بزرگ شد.

انکی بیلال هنرمند و نویسنده فرانسوی و میمونا ان‌دیایه بازیگر آفریقایی، دیگر اعضای داوران بخش مسابقه اصلی هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن هستند.

نمایش شش فیلم‌های در بخش خارج از مسابقه

شش فیلم شامل فیلم‌های جدید سینماگرانی چون کلود للوش، آصف کاپادیا، نیکلاس ویندینگ رفن، الیویه ناکاش و اریک تولدانو در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن 2019 روی پرده می‌روند.

کمدی اجتماعی "استثنایی‌ها" (The Specials) تازه‌ترین ساخته الیویه ناکاش و اریک تولدانو کارگردانان فیلم پرفروش "دست‌نیافتنی‌ها" (Intouchables) نیز در این بخش نمایش داده می‌شود. "استثنایی‌ها" فیلم اختتامیه جشنواره کن امسال است.

"استثنایی‌ها" یک درام روحیه‌بخش و داستان واقعی استفان بنامو و داود تتو، دو دوست از دو مذهب متفاوت است که 20 سال پیش برای کودکان مبتلا به اوتیسم، دو سازمان غیرانتفاعی راه‌اندازی کردند. شرکت گومون "استثنایی‌ها" را از 23 اکتبر در فرانسه اکران می‌کند.

فیلم بریتانیایی "Rocketman" به کارگردانی دکستر فلچر درباره سر التون جان خواننده بریتانیایی است. نقش جان را تارون اجرتن بازی کرده است.

Rocketman

"Rocketman"

"دیگو مارادونا" به کارگردانی آصف کاپادیا درباره فوتبالیست آرژانتینی افسانه‌ای دیگر فیلم بخش خارج از مسابقه است. کاپادیا برای مستند "ایمی" (2016) درباره ایمی واینهاوس خواننده بریتانیایی برنده جایزه اسکار بهترین مستند بلند شد.

"پیرتر از آن که جوان بمیری" به کارگردانی نیکلاس ویندینگ رفن فیلمساز دانمارکی درباره یک پلیس غمگین است که وقتی راهش با مردی که همراهش را کشته یکی می‌شود به دنیای تبهکاران لس آنجلس پا می‌گذارد. مایلز تلر، جان هاوکز و جنا مالون‌ویل در این فیلم بازی می‌کنند.

فهرست فیلم‌های بخش خارج از مسابقه به این شرح است:

"بهترین سال‌های یک زندگی" (The Best Years of a Life) به کارگردانی کلود للوش (فرانسه)

"Rocketman" به کارگردانی دکستر فلچر (بریتانیا)

"دیگو مارادونا" (Diego Maradona) به کارگردانی آصف کاپادیا (بریتانیا)

"La Belle Époque" به کارگردانی نیکلای بدوس (فرانسه)

"پیرتر از آن که جوان بمیری" (Too Old to Die Young) به کارگردانی نیکلاس ویندینگ رفن (فرانسه)

"استثنایی‌ها" (The Specials) به کارگردانی الیویه ناکاش و اریک تولدانو (فرانسه) – فیلم اختتامیه

بخش نوعی نگاه

 18 فیلم برای رقابت در بخش نوعی نگاه، دومین بخش مسابقه جشنواره کن انتخاب شده‌اند. این بخش به استعدادهای نو اختصاص دارد. نادین لبکی کارگردان و بازیگر لبنانی که سال گذشته "کفرناحوم" به کارگردانی او نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد، ریاست هیئت داوران بخش نوعی نگاه را به عهده دارد. مارینا فویس بازیگر فرانسوی، نورهان زیکرچی پورست تهیه‌کننده آلمانی، لیساندرو آلونزو فیلمساز آرژانتینی و لوکاس دونت فیلمساز بلژیکی همکاران لبکی در این بخش هستند.

فهرست فیلم‌های بخش نوعی نگاه به این شرح است:

"آدام" (Adam) به کارگردانی مریم توزانی (مراکش)

"Beanpole" به کارگردانی کنتمیر بالاگوف (روسیه)

"حمله معروف خرس به سیسیل" (The Bears' Famous Invasion of Sicily) به کارگردانی لورنتزو ماتوتی

"یک عشق برادرانه" (A Brother’s Love) به کارگردانی مونیکا شکری (کانادا)

"Bull" به کارگردانی آنی سیلورستاین (آمریکا)

"صعود" (The Climb) به کارگردانی مایکل کووینو (آمریکا)

"خورشیدی که هیچگاه غروب نمی‌کند" (A Sun That Never Sets) به کارگردانی اولیور لاکس (اسپانیا/فرانسه/لوکزامبورگ)

"آزادی" (Freedom) به کارگردانی آلبر سرا (اسپانیا)

"به سوی خانه" (Evge) به کارگردانی نریمان علی‌اف (اوکراین)

"زندگی نامرئی ایوریدیسی گوسمائو" (The Invisible Life of Eurídice Gusmão) به کارگردانی کریم عینوز (برزیل)

"ژاندارک" (Joan of Arc) به کارگردانی برونو دومون (فرانسه)

"نینا وو" (Nina Wu) به کارگردانی میدی زد (تایوان)

"زمانی در ترابشوسک" (Once in Trubchevsk) به کارگردانی لاریسا سادیلووا (روسیه)

"Papicha" به کارگردانی مونیا مدور (فرانسه)

"Port Authority" به کارگردانی دانیل لسوویتس (آمریکا)

"اتاق 212" (Room 212) به کارگردانی کریستوف اونوره (فرانسه)

""تابستان چانگشا" (Summer of Changsha) به کارگردانی زو فنگ (چین)

"پرستوهای کابل" (The Swallows of Kabul) به کارگردانی زابو بریتمن و ایلیا گوبه می‌ویلک (فرانسه)

نمایش 12 فیلم در بخش‌های نمایش‌های ویژه و نمایش‌های نیمه‌شب

فهرست فیلم‌های بخش نمایش‌های ویژه به این شرح است:

"پنج بی" (5B) به کارگردانی دان کراس (آمریکا)

"Chicuarotes" به کارگردانی گائل گارسیا برنال (مکزیک)

"رمانس خانوادگی، ال‌ال‌سی" (Family Romance, LLC) به کارگردانی ورنر هرتسوگ (آلمان)

"برای سما" (For Sama) به کارگردانی وعد الکاتب و ادوارد واتس (بریتانیا)

"یخ روی آتش" (Ice on Fire) به کارگردانی لیلا کانرز (آمریکا)

"کوردیلرای رویاها" (The Cordillera of Dreams) به کارگردانی پاتریسیو گوزمن (فرانسه/شیلی)

"Let It Be Law" به کارگردانی خوان سولاناس (آرژانتین)

"سهم" (Share) به کارگردانی پیپا بیانکو (آمریکا)

"زنده هستم و می‌دانم تو زنده‌ای" (Living and Knowing You're Alive) به کارگردانی آلن کاوالیه (فرانسه)

"تومازو" (Tommaso) به کارگردانی ابل فرارا (ایتالیا)

فهرست فیلم‌های بخش نمایش‌های نیمه‌شب به این شرح است:

"گانگستر، پلیس، شیطان" (The Gangster, the Cop, the Devil) به کارگردانی لی وون- تائه (کره جنوبی)

"Lux Æterna" به کارگردانی گاسپار نوئه

دیگر داوران بخش‌های مختلف جشنواره

ریتی پان فیلمساز کامبوجی-فرانسوی رئیس هیئت داورانی است که برنده جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول جشنواره کن 2019 را انتخاب می‌کنند. آلیس دیوپ فیلمساز فرانسوی، ساندرین مارک فیلمساز، نویسنده و منتقد فیلم فرانسوی، بونوا دولوم فیلمبردار فرانسوی و نیکلا نژلن رئیس فرانسوی شرکت پولیسون دیگر داوران جایزه دوربین طلایی هستند.

کلی دنی کارگردان فرانسوی رئیس داوران بخش فیلم کوتاه و سینه‌فونداسیون جشنواره است. استسی مارتن بازیگر فرانسوی-بریتانیایی، اران کولیرین فیلمساز اسرائیلی، پانوس اچ. کوتراس فیلمساز یونانی و کاتالین میتولسکو فیلمساز رومانیایی فهرست داوران بخش فیلم کوتاه و سینه‌فونداسیون را کامل می‌کنند. کمیته انتخاب بخش سینه‌فونداسیون امسال 17 فیلم (14 فیلم داستانی و سه انیمیشن) را از بین حدود 2000 فیلم ارائه‌شده از سوی مدارس فیلمسازی در سراسر دنیا انتخاب کرد. حضور اولین فیلم بلند کارگردان برنده جایزه اول بخش سینه‌فونداسیون در جشنواره کن قطعی است. 11 فیلم کوتاه نیز از بین 4240 متقاضی انتخاب شده‌اند که شانس دریافت نخل طلای فیلم کوتاه جشنواره کن را دارند.

همچنین سیرو گرا کارگردان و فیلمنامه‌نویس کلمبیایی ریاست داوران بخش جنبی هفته منتقدان کن را به عهده خواهد داشت.

نمایش فیلم‌های بونوئل، کوبریک، وایدا و دسیکا در بخش کلاسیک‌های کن

امسال نسخه ترمیم‌شده 22 فیلم در بخش کلاسیک‌های کن نمایش داده می‌شود. "دورز" (الیور استون، 1991)، "ایزی رایدر (دنیس هاپر، 1969)، "عصر طلایی" (لوییس بونوئل، 1930)، "عشق‌های یک موطلایی" (میلوش فورمن، 1965)، "معجزه در میلان" (ویتوریو دسیکا، 1951)، "مولن روژ" (جان هیوستن، 1952)، "نازارین" (لوییس بونوئل، 1958)، "هفت خوشگل" (لینا ورتمولر، 1975)، "درخشش" (استنلی کوبریک، 1980)، "تونی" (ژان رنوار، 1934) و "جوان و نفرین‌شده" (لوییس بونوئل، 1950) از جمله فیلم‌هایی هستند که در این بخش روی پرده می‌روند.

نخل طلای افتخاری جشنواره کن برای آلن دلون

برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن روز چهارشنبه اعلام کردند در این دوره جشنواره با اعطای جایزه نخل طلای افتخاری از آلن دلون بازیگر فرانسوی به خاطر حضور فوق‌العاده‌اش در تاریخ سینما تقدیر خواهند کرد.

در بیانیه جشنواره آمده است: جشنواره فیلم کن بعد از ژان مورو، وودی آلن، برناردو برتولوچی، جین فاندا، کلینت ایستوود، ژان-پل بلموندو، مانوئل دی اولیویرا، آنیس واردا و ژان-پی‌یر لئو، مفتخر و خرسند است بازیگر افسانه‌ای که در "یوزپلنگ" لوکینو ویسکونتی (برنده نخل طلای کن 1963) بازی کرد، این جایزه را می‌پذیرد.

Alain Delon

آلن دلون

دلون 83 ساله در بیش از 80 فیلم بازی کرده است. او در 1960 با بازی در فیلم جنایی "آفتاب سوزان" به کارگردانی رنه کلمان در سطح بین‌المللی به شهرت رسید. او در فیلم‌هایی چون "روکو و برادرانش"، "کسوف"، "یوزپلنگ"، "سامورایی"، "دسته سیسیلی‌ها"، "یک پلیس"، "دایره سرخ"، "قتل تروتسکی" و "موج نو" با با کارگردان‌هایی بزرگی چون لوکینو ویسکونتی، میکل‌آنجلو آنتونیونی، ژان پی‌یر ملویل، هانری ورنوی، جوزف لوزی و ژان لوک گدار همکاری کرده و با ستاره‌هایی چون ژان گابن، رومی اشنایدر، برت لنکستر، کلودیا کاردیناله، ایو مونتان، اورسلا آندرس، عمر شریف، لینو ونتورا و مونیکا ویتی همبازی بوده است.

اعلام خبر اعطای جایزه نخل طلای افتخاری به بازیگر کهنه‌کار با انتقادهایی از سوی افراد و گروه‌های طرفدار حقوق زنان از جمله ملیسا سیلورستاین مؤسس گروه زنان و هالیوود روبرو شده است. آن‌ها با برخی اظهارنظرهای دلون از جمله این که خودش تأیید کرد در گذشته به زنان سیلی می‌زد، مخالفت با سرپرستی بچه‌ها توسط زوج‌های هم‌جنس و حمایت از احزاب راست‌گرای افراطی مخالف هستند.

تی‌یری فرمو مدیر جشنواره کن روز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی از اعطای جایزه به دلون دفاع کرد و گفت: ما قرار نیست به آلن دلون جایزه نوبل صلح بدهیم!

فرمو تأکید کرد جشنواره کن از دلون در مقام "یک هنرمند" و به خاطر دستاوردهای او در صنعت فیلمسازی تقدیر می‌کند که این مسئله هیچ ارتباطی با دیدگاه‌های سیاسی او و دوستی‌اش با ژان ماری لو پن سیاستمدار راست‌گرای فرانسوی ندارد.

ارتباط دلون با جشنواره کن به شروع دوران کاری او برمی‌گردد. او اولین بار در 1961 با فیلم "چه زندگی پرنشاطی" به کارگردانی رنه کلمان روی فرش قرمز جشنواره ظاهر شد. آن فیلم در بخش مسابقه به نمایش درآمد و دلون بسیار مورد توجه عکاس‌ها، خبرنگاران و هواداران قرار گرفت. دلون 30 سال بعد با هلی‌کوپتر و قایق به کن آمد تا فیلم "موج نو" را معرفی کند و به همان اندازه سه دهه قبل مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. دلون در این فاصله فیلم‌های "کسوف" (1962)، "یوزپلنگ" (1963) و "آقای کلاین" (1976) را هم در کن داشت. "رولزرویس زرد"، "آیا پاریس می‌سوزد؟"، "آفتاب سرخ"، "اسکورپیو"، "داستان پلیس"، "سوآن عاشق" و "صد و یک شب" از دیگر فیلم‌های معروف اوست.

رمبو در کن!

سیلوستر استالونه پاییز امسال بار دیگر با نقش جان رمبو یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های سینمایی دنیا به سینماها بازمی‌گردد. بازیگر کهنه‌کار آمریکایی جمعه 24 مه با حضور در کن بخش‌هایی از فیلم "رمبو 5: آخرین خون" به کارگردانی آدرین گرانبرگ را در کاخ جشنواره به نمایش می‌گذارد. سپس فیلمی کوتاه که به مرور کارنامه استالونه اختصاص دارد روی پرده می‌رود و در ادامه نسخه ترمیم‌شده "رمبو – اولین خون" (1982) به کارگردانی تد کاچف برای اولین بار در گراند تئاتر لومی‌یر نمایش داده می‌شود.

ادای احترام جشنواره کن به آنیس واردا

برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن در پوستر رسمی هفتاد و دومین دوره این رویداد سینمایی به آنیس واردا سینماگر فرانسویِ متولد بلژیک که از او به‌عنوان مادر موج نو سینمای فرانسه یاد می‌شود، ادای احترام کرده‌اند. تصویری از واردا بیست و چند ساله هنگام فیلمبرداری فیلم "La Pointe Courte" در 1956 روی پوستر نقش بسته است.

واردا که 29 مارس (نهم فروردین) در 90 سالگی در پاریس درگذشت، الهام‌بخش موج نوی فرانسه بود. او حدود 50 فیلم بلند، کوتاه و مستند در کارنامه داشت.

Cannes Official Poster Pays Tribute to Agnès Varda

واردا اولین بار در 1962 با فیلم "کلئو از ساعت 5 تا 7" مورد توجه قرار گرفت. این فیلم در بخش مسابقه جشنواره کن نمایش داده شد. او یکی از چهره‌های دائمی کن بود و چه زمانی که فیلم داشت و چه زمانی که نداشت در جشنواره شرکت می‌کرد. بسیاری از فیلم‌های او از جمله " Jacquot de Nantes"، "خوشه‌چین و من" و این اواخر "چهره‌ها، مکان‌ها" در کن نمایش داده شد و خودش در 2005 داور جشنواره بود. واردا در 2015 در شصت و هشتمین دوره جشنواره کن جایزه نخل طلای افتخاری را دریافت کرد.

هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن هستند که 14 تا 25 مه (24 اردیبهشت تا 4 خرداد) برگزار می‌شود.

علی افتخاری

برچسب ها: جشنواره فیلم کن
آخرین اخبار