کد خبر: ۷۴۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
سالانه ۱۰۰هزار ایرانی به دلیل فشارخون می‌میرند

سلامت نیوز: «سالانه ۱۰۰هزار ایرانی به دلیل فشارخون می‌میرند» این آمار هولناک از مرگ با فشار خون را دیروز ، مدیرکل مدیریت دفتر بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،افشین استوار در ادامه مهم‌ترین علت مرگ و میرهای ایرانی‌ها یعنی حدود ۴۰ درصد علت مرگ در کشورمان را بیماری‌های قلبی عروقی دانست، بیماری که اسمش با فشار خون بالا گره خورده و پزشکان دلیل اصلی آن را بالا بودن فشار خون می‌دانند. وی همچنین گفت: طی ۲۵ سال گذشته شیوع فشار خون بالا در کشور ما حدود ۳ برابر شده است.


چند ماه پیش رضا ملک زاده، معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، خبر داد که سالانه مرگ 33 هزار ایرانی زیر 55 سال به دلیل سکته های قلبی و مغزی عمدتا ناشی از فشار خون بالاست.در حالی که آمارها از افزایش مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا خبر می‌دهند، دبیر علمی دهمین همایش داروسازی بالینی ایران به افزایش مبتلایان به این بیماری در سال‌های آتی هشدار داد.

فرزانه داستان در آستانه دهمین همایش داروسازی بالینی با اشاره به اینکه طی سال‌های آینده آمار ابتلا به پر‌فشاری خون به شدت افزایش می یابد، به رسانه‌ها گفت: امروزه مشخص شده است که با استفاده از رویکرد دارو‌درمانی شخصی شده می توان درمان مناسب را برای افراد مختلف در بیماری‌های مزمن انجام داد.


درحالی که ابتلا به فشار خون طی 25 سال سه برابر شده و سالانه 100 هزار ایرانی را به کشتن می‌دهد، چند ماه پیش، معاون تحقیقات وزارت بهداشت از بی‌خبری ۶٫۵میلیون ایرانی از ابتلا به فشارخون بالا خبر داد. افرادی که به دلیل ناآگاهی از بیماری خود طبیعتاً روند درمانی جلوگیری از گسترش بیماری را هم طی نمی‌کنند.


میزان بالای ناآگاهی از ابتلا به فشار خون در جامعه ایران، درحالیست که مطالعات ملی مختلف نیز این حقیقت بسیار تلخ و هشدار دهنده را اثبات کرده اند. چنانچه مطالعه «شیوع، آگاهی و عوامل خطر فشار خون بالا» که بر روی 50 هزار زن و مرد 40 تا 75 سال شرکت کننده در مطالعه بزرگ کوهورت گلستان انجام شده نشان داد که 21 هزار و 350 نفر (42 درصد) از افراد مورد بررسی، دارای فشار خون بالا هستند که در بین مبتلایان، تنها 46 درصد از بیماری خود آگاهند و بیش از نیمی از آنها از ابتلا به این بیماری بسیار پرخطر بی خبرند!


همچنین در یک مطالعه ملی، میزان آگاهی مبتلایان به فشار خون بالا، 34 درصد برآورد شده و مطالعه دیگری در سطح تهران، شمار مبتلایان آگاه از ابتلا به بیماری را 50 درصد و مطالعه ای در اصفهان، 43 درصد اعلام کرده است.


بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت انگشت اتهام افزایش فشار خون و روند رو به رشد این بیماری را به سمت سبک زندگی و عادات تغذیه‌ای ایرانیان نشانه می‌روند.

موضوعی که «کیامرث کریمی»، متخصص بیمای‌های داخلی نیز به آن اشاره کرد. این متخصص داخلی به همدلی گفت: هر چند مصرف داروهای کاهنده فشارخون تاثیر بسزایی در کنترل بیماری دارد، اما اصلاح سبک زندگی مهم‌ترین راهکار درمانی است.

به همین دلیل هم به تمام بیماران مبتلا به فشارخون بالا توصیه می‌شود تغذیه درستی داشته باشند، دخانیات مصرف نکنند، و مصرف نمک و روغن را به کمترین مقدار ممکن برسانند و به جای سرخ کردنی‌ها سراغ غذاهای بخارپز و کبابی بروند، سبزیجات و گوشت سفید بویژه ماهی را جایگزین گوشت‌های قرمز پرچرب کنند.


وی به نقش مصرف میوه و سبزیجات در جلوگیری از این بیماری اشاره کرد و گفت: با توجه به نقش پتاسیم در پیشگیری و درمان پرفشاری خون پیشنهاد می‌شود که در برنامه غذایی روزانه از میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات و غلات استفاده شود.

از طرفی سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، هندوانه، موز، زردآلو، و گریپ فروت منابع خوبی از پتاسیم بوده و مصرف‌شان در کنترل بیماری موثر است. همچنین کلسیم و ویتامین C در کاهش فشارخون نقش دارد، بنابراین دریافت کافی این عنصر از طریق مصرف منابع غذایی حاوی آن بویژه شیر و فرآورده‌های لبنی کم چرب و مرکبات توصیه می‌شودوی با بیان این که : فشار خون بالا زمانی شکل می گیرد که گردش خون در سراسر بدن با دشواری انجام می شود، افزود:

فشار خون را می توان کنترل کرد و از تهدید مربوط به آن نیز در امان بود، برای این مهم، کنترل اضافه وزن، محدود کردن نمک و غذاهای پرچرب و استفاده زیاد از گوشت را باید محدود کرد و در کنار آن انجام ورزشهای منظم و سبک به صورت مستمر برای کنترل وزن و دفع چربیهای زاید باید در دستور کار بیماران قرار گیرد.


شیوع فشار خون و افزایش مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری مسئولان وزارت بهداشت را به تکاپو وا داشته است که با افزایش آگاهی مردم این بیماری را کنترل کند. این وزارت ‌خانه برای مقابله با فشار خون بالا درصدد اجرای بررسی فشار خون ۲۰ میلیون ایرانی است که بیشتر از ۳۰ سال سن دارند.


این بسیج همگانی کار آگاهی سازی خود را از ۲۷ اردیبهشت به مدت حدود یک ماه ادامه می‌دهد و از عید سعید فطر جمعیت هدف را در کشور مورد بررسی قرار می‌دهد تا در صورت مشاهده فشار خون بالا آنها را به پزشک متخصص برا ی درمان معرفی کنند. زمانبندی اجرای طرح تا ۱۵ تیر ۹۸ است، و در روز ۷ مهر همزمان با روز جهانی قلب گزارش نهایی این کمپین اعلام خواهد شد.


سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برگزاری بسیج ملی فشارخون بالا در کشور، به رسانه‌ها گفت: در بسیج ملی کنترل فشارحون بالا، بیشترین هدف ما، افزایش آگاهی عمومی نسبت به خطرات فشارخون بالا است. مردم باید در این زمینه آگاه شوند و به فشارخون خود به عنوان یک عامل تهدیدکننده سلامتی، توجه ویژه ای داشته باشند. این امر در مردان ضرورت بیشتری پیدا می کند؛ چراکه در کشورهایی مانند ایران، مردان به چکاپ های دوره ای کمتر از زنان اهمیت می دهند.

برچسب ها: فشارخون
آخرین اخبار