کد خبر: ۷۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: اگر ما نفتی هم صادر نکنیم یعنی فروش نفت کشور به صفر برسد باید بتوانیم از محل صادرات غیرنفتی، کل واردات کشور را تامین مالی کنیم.

صادرات کشور طی شش ماهه دوم سال گذشته متاثر از شرایط خاص حال حاضر کشور و جهش نرخ ارز بوده است؛ وضعیت به شکلی پیش رفت که بانک مرکزی صادرکنندگان را ملزم به بازگرداندن ارز به کشور کرد که در کنار مساله تحریم ها، تاثیر منفی روی صادرات کشور داشت، دکتر علی صالح آبادی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز در اینباره گفت: امروز نباید تردیدی در اینباره داشته باشیم که صادرکننده غیر نفتی باید ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه تجاری بازگرداند.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران افزود: با نگاهی به آمار درمی یابیم که کشور بین 40 تا 50 میلیارد دلار واردات دارد که البته تحریم ها این رقم را کاهش می دهد؛ از طرفی بر اساس آمار بیش از 40 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم؛ بنابراین اگر ما نفتی هم صادر نکنیم یعنی فروش نفت کشور به صفر برسد باید بتوانیم از محل صادرات غیر نفتی، کل واردات کشور را تامین مالی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی تنها راه تامین ارز کشور از طریق صادرات غیر نفتی میسر است، گفت: البته در این میان مطالبات صادرکنندگان نیز باید بررسی و نقطه نظرات آنها در سیاست گذاریهای این فرایند باید مدنظر قرار بگیرد. جا دارد مسئولین اقتصادی با صادرکنندگان با همفکری و تعامل دو جانبه موانع و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد را مرتفع کنند.
صالح آبادی در خصوص تاثیر منفی سیاست الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات، بر صادرات کشور گفت: در گذشته گمرگ جداولی را برای تعرفه کالای صادراتی اعلام می کرد که برخی صادرکنندگان معتقدند که تعرفه های لحاظ شده، تعرفه های بالایی بوده اما به دلیل وجود معافیت های مالیاتی و مشوق های در نظر گرفته شده، کسی اعتراضی به این رقم ها نداشت؛ در حال حاضر نیز برخی معتقدند قیمت هایی که اظهار می شود واقعی نیست و قیمت واقعی پایین تر از رقم گمرک است؛ معتقدم که این گلایه ممکن است درست باشد؛ در این زمینه لازم است ارقام بررسی و اصلاح گردد

نام:
ایمیل:
* نظر: