کد خبر: ۷۴۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
بررسی‌های تجارت آنلاین نشان می‌دهد؛
اقتصاد کلان: برابر بررسی های به عمل آمده هر توریست سلامت 3 تا 4 برابر گردشگر معمولی برای کشور ارزآوری خواهد داشت و این موضوع از یک سو با توجه به این که در حال حاضر کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و به شدت نیازمند ارز است یک فرصت استثنایی است.

توریسم سلامت، فرصت طلائی اقتصاد

اقتصاد کلان: برابر بررسی های به عمل آمده هر توریست سلامت 3 تا 4 برابر گردشگر معمولی برای کشور ارزآوری خواهد داشت و این موضوع از یک سو با توجه به این که در حال حاضر کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و به شدت نیازمند ارز است و از سوی دیگر با توجه به حوزه های مختلف گردشگری سلامت نظیر ناباروری، دندان پزشکی، جراحی قلب، چشم و جراحی پلاستیک، بیماری‌های مرتبط با سرطان و گردشگری در آب‌های شفا بخش در ایران یک فرصت مغتنم برای کشورمان محسوب می شود . به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، نتیجه یک پژوهش داخلی می گوید: «می‌توان پیش‌بینی کرد که با پیشرفت حوزه گردشگری سلامت، سالانه حدود یک‌میلیون توریست سلامت و ارزآوری در حدود ۷ میلیارد دلار داشته باشیم».

گردش مالی جهانی گردشگری سلام در دنیا

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، در سال ۲۰۱۷، از کل درآمد ۱.۳۴۰ تریلیون دلاری حاصل از این صنعت بین‌الملل، قاره اروپا ۳۷ درصد، منطقه آسیا پاسیفیک ۲۹ درصد، آمریکا ۲۴ درصد، خاورمیانه ۵ درصد و آفریقا ۳ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

اما بررسی ها نشان می‌دهد که بخش گردشگری سلامت در کشور ما، برای نیل به چنین جایگاهی، نیازمند اقدامات قابل‌توجهی از سوی مراجع مختلف و به‌ویژه واحد بین‌الملل بیمارستان‌ها است. مطالعات گسترده، عواملی نظیر قیمت بالای خدمات درمانی و مراقبت پزشکی و کیفیت پایین خدمات درمانی در کشورهای مبدأ، افزایش زمان انتظار به‌منظور دریافت خدمت، عدم ارائه برخی خدمات، سطح پایین یا عدم دسترسی به خدمات و مراقبت‌های پزشکی و تجربه گردشگری و فراغت را به‌عنوان عواملی برای سوق یافتن به سمت گردشگری پزشکی به‌حساب می‌آورند. در این خصوص اما کشور ایران باوجود شرایط و استعدادهای خاص، با چالش‌های گوناگونی در زمینه‌های مختلف روبرو است.

عزم مسئولان برای توسعه گردشگری سلامت

حالا سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت بر آن شده اند تا با هم افزایی گام های اساسی در این راستا بردارند و بخش گردشگری سلامت را فعال کنند. در همین راستا روز سه شنبه مراسم رونمایی و امضای مشترک آئین نامه تأسیس و بهره‌برداری از شرکت‌های تسهیل‌گر ارائه خدمات تخصصی درمانی به بیماران بین‌الملل با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ها، وزیر بهداشت در این مراسم با بیان این که به بیمارستان‌ها اعلام کردیم که می‌توانند ۱۰ درصد تخت‌هایشان را به صورت VIP برای گردشگران سلامت اختصاص دهند، گفت: در همین راستا پزشکانی را به عنوان متولی و مسئول فنی در این زمینه خواهیم گذاشت، اما اگر این پزشکان در پروسه درمان گردشگر سلامت او را سرگردان کرده و یا هزینه‌ای را به او تحمیل کردند، با آنها برخورد جدی کرده و پروانه مسئول فنی آن پزشک را لغو می‌کنیم.

دکتر سعید نمکی یکی از منابع مهم درآمدی تمام کشورها را توریسم معرفی کرده و گفت: در رابطه با صنعت توریسم سلامت ما قبلاً مقدار زیادی از مشکلات درمانی خود را در خارج از کشور تأمین می‌کردیم که همین امر باعث خروج ارز از کشور می‌شد. اما می‌توان صراحتاً اعلام کرد امروز با توسعه زیرساخت نظام سلامت کشور، هیچ مورد قابل علاجی در دنیا نیست که ما در کشور نتوانیم برای آن گام برداریم. ما امروز پذیرای بیماران مختلف جهان هستیم. همچنین در بخش پیوند عضو در منطقه خاورمیانه کشور ایران سرآمد است که این یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.

تعریف فرایند ساختارمند برای هدایت گردشگران سلامت از مبدا

از سوی دیگر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت: باید بتوانیم گردشگری سلامت را از مبدا تحت رصد قرار داده و با سرویس مناسب به مراکز درمانی معرفی کنیم و برای بعد از درمان نیز باید بتوانیم این گردشگران را در فرایندی تعریف شده به مراکز فرهنگی، تاریخی و... برده و سپس از طریق همین فرایند از کشور خارج کنیم.به گزارش ایسنا، علی اصغر افزود: امضای این تفاهم نامه فرصتی است که بتوانیم بحث گردشگری سلامت را سامان دهیم. گردشگری بخش‌های مختلفی دارند و یکی از بخش‌های پر درامد ان گردشگری سلامت است.وی با بیان این‌که براساس آمارهای جهانی به ازای هر گردشگر ۲۴۰۰ دلار درامد برای کشورها در نظر گرفته شده است، افزود: در عین حال در کشور ما با توجه به مزایایی مانند طبیعت بکر، پیشینه تاریخی و فرهنگی، اکثر گردشگرانی که به واسطه درمان به کشور می‌آیند، به گردشگران ترکیبی بدل می‌شوند که بسیار پردرامد بوده و باید سامان می‌یافتند.

لزوم ساماندهی حوزه گردشگری سلامت

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت در این خصوص تاکید کرد: امضای توافق‌نامه بین سازمان میراث‌فرهنگی و وزارت بهداشت، حوزه گردشگری سلامت را سامان‌دهی می‌کند.

امین حقیقت در گفت‌وگو با میراث‌آریا افزود: «با توجه به ابهامات و در برخی موارد اختلافات سازمان میراث‌فرهنگی و وزارت بهداشت و سوالات فعالان گردشگری سلامت، دو دستگاه تصمیم گرفتند با امضای توافق‌نامه‌ای، حدود و اختیارات خود را مشخص کنند.»

حقیقت افزود: «براساس این توافق‌نامه، تمام فعالیت‌های گردشگری، شامل بازاریابی، تبلیغات، حضور در نمایشگاه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، همایش‌ها و سمینارهای مرتبط با گردشگری سلامت، حمل و نقل، اخذ ویزا، اقامت، برگزاری تورهای ایرانگردی و بازدید از اماکن تاریخی، فرهنگی، طبیعی، مذهبی، راهنمای گردشگری و تمام خدمات مرتبط در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری خواهد بود.»

 
آخرین اخبار