کد خبر: ۷۵۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
ماجرای امضا‌های طلایی در سازمان غذا و دارو به یکی از بحث‌های داغ حوزه سلامت تبدیل شده و واکنش‌های بسیاری داشته است.
رانت و فساد مالی و اداری  در بخش هایی از سیستم دولتی وجود دارد و گریبانگیر اقتصاد کشور شده است تا جایی که رئیس جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزیر اقتصاد گفته بود که مراقب امضاهای طلایی باشید، این امضاهای طلایی مثل اینکه در برخی از وزارتخانه ها نه تنها داد ارباب رجوع ها را بلکه داد وزراء را هم در آورده است.

«امضای طلایی» شاید در ابتدا جذاب و زیبا به نظر برسد اما در پس ماجرا چیزی جز فساد اداری، رانت و بی عدالتی نیست و چه بسیار افرادی که با همین امضاهای طلایی سودهای میلیاردی به جیب زدند و کاخ نشین شدند.

نمکی وزیر بهداشت یکی از وزرایی است که خود به امضاهای طلایی در وزارتخانه‌اش اعتراف کرده و از برخورد شدید با این امضاها و جمع کردند رانت دم زده است.

ماجرای امضاهایی به رنگ طلا در سازمان غذا و دارو/ رد پای نامرئی رانت در ارز دارویی

ماجرای امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو از آن جایی شروع شد که وزیر بهداشت در مراسم افتتاح خطوط تولید یکی از کارخانه های داروسازی کشور گفت:  در سازمان غذا و دارو کارمندان شریف کم نداریم، اما هنوز هم در این سازمان امضاهای طلایی وجود دارد و هنوز برخی به قول قدیمی‌ها دیزی‌شان پیش فر است و هنوز برخی می‌توانند در این سازمان از رانت استفاده کنند و برخی می‌توانند کارهای خودشان را جلو انداخته و کارهای دیگران را عقب بیندازند.

نمکی ادامه داد: باید این شبکه پوسیده و مزخرف جمع شود و من برای آن زمانی را مشخص می‌کنم و بیش از این تحمل نمی‌کنم، حتی اگر قرار باشد خودم آنجا بنشینم این رانت را جمع خواهم کرد و با کمال وجود و با تمام قدرتم این کار را انجام می‌دهم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره موضوع رانت و امضاهای طلایی در سازمان غذا دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی اظهار کرد: روی جمع شدن امضاهای طلایی و رانت در سازمان غذا و دارو کار می‌کنیم و در اداره کل تجهیزات پزشکی نیز اتفاقاتی از این دست می افتد که باید آنها را از این اداره جمع کنیم.

فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی درباره امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو اظهار کرد: امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو وجود دارد و مربوط به تیم حاکم امروز در سازمان نیست و از سال ها پیش وجود داشته و به تدریج نیز تقویت شده است، پیچیدگی های اداری زیادی در سازمان غذا و دارو وجود دارد.

پیشتر نیز وزیر بهداشت اظهار کرده بود که در سازمان غذا و دارو پیچ و واپیچ هایی برای صدور مجوز وجود دارد و آنهایی که به ما نزدیک تر هستند راحت مجوز می گیرند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی ادامه داد: سیستم دارویی ما بیمار است و در این هیچ تردیدی نیست و مستندات آن نیز وجود دارد و متاسفانه امضاهای طلایی بر خلاف موضوع مایت از تولید داخل و اهداف برنامه ششم توسعه است.

ماجرای امضاهایی به رنگ طلا در سازمان غذا و دارو/ رد پای نامرئی رانت در ارز دارویی

مصادیق رانت با امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو

اختراعی  درباره مصادیق رانت با امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو گفت: متاسفانه بر خلاف تاکید مقام معظم رهبری در سال رونق تولید برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و جهت گیری های قاطعانه وزیربهداشت متاسفانه شاهد واردات مواد اولیه و داروهایی هستیم که مشابه آنها در داخل کشور وجود دارد و اینها همه به تولیدکنندگان داخلی ضربه می زند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی ادامه داد: همچمنین شاهد آن هستیم که بسیاری از یارانه های دولت برای واردات داروهای خاص و صعب العلاج برند خارجی می شود در حالی که این خلاف مصوبه هاست.

اختراعی اظهار کرد: کمپانی های چند ملیتی دارو  17 سال پیش که وارد ایران شدند قرار بود تا ظرف 2 سال داروها با انتقال تکنولوژی در ایران ساخته شود و این داروها صادر شوند و تحت لیسانس داروی تولیدی در ایران صادر شود و ارز آوری داشته باشند اما متاسفانه خبری از صادرات این داروها نیست و این داروها با قیمت چند برابر نمونه ایرانی در بازار دارویی ایران فروخته می شوند.

امسال سال رونق تولید نامگذاری شده است و نمکی وزیر بهداشت نیز بارها بر حمایت از تولید داخل تاکید کرده و گفته است: من نمی‌گذارم دارویی که تولید داخلی‌ آن وجود دارد، فرد دیگری آن را از طریق رانت وارد کند، اما در عین حال هم نمی‌گذارم دارویی که کیفیت ندارد، وارد بازار شود. من وزیر بهداشت و متولی سلامت مردم هستم و بنابراین همان طور که اجازه رانت در حوزه واردات را نمی‌دهم در حوزه تولید داخل نیز اجازه رانت را نخواهم داد. نباید در مملکت داروی بی‌کیفیتی وارد داروخانه شود وگرنه من درب آن کارخانه را خواهم بست؛ چرا که من متولی سلامت مردم هستم.

غول های واردکننده دارو و واردات داروهای با مشابه داخلی

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی به رانت برای تخصیص ارز به واردات داروهایی که مشابه داخلی دارند اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی سهیمه های ارزی را غارت کردند، بیش از 51 درصد ارز شرکت هایی که دارو وارد می کنند مربوط به داروهایی است که مشابه تولید داخل آنها در بازار موجود است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی ۲ شرکت داروسازی جزء ۲۰ شرکت اول دریافت کننده ارز در لیست بانک مرکزی قراردارند و 51 درصد ارز وارداتی این 2 شرکت مربوط به دارو‌هایی است که مشابه داخلی آن‌ها وجود دارد، هر چند که ممکن است تولیدکنندگان داخی توان تامین دارو‌ها را به ویژه در شرایط تحریم نداشته باشند و در نهایت واردات فوریتی تنها راه چاره باشد اما اگر ارز به موقع تخصیص پیدا کند و به تولیدکنندگان صنعت داروسازی تسهیلات بدهند یا حداقل بدهی‌ها به موقع پرداخت شود، به طور حتم ارز واردات دارو کمتر خواهد شد دیگر ارز دارو وارداتی ۲ برابر تولید داخل نخواهد بود.

ماجرای امضاهایی به رنگ طلا در سازمان غذا و دارو/ رد پای نامرئی رانت در ارز دارویی

ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو  واردات فوریتی دارو را یکی از مصادیق رانت در سازمان غذا و دارو دانست و گفت: تنها زمان هایی که با مسأله کمبود دارو مواجه می شویم بدون درنظر گرفتن قیمت و شرایط نگهداری دارو، از قانون واردات فوریتی استفاده شود اما در سال های اخیر موضوع فوریتی ها تبدیل به اصل واردات شد و مرتب از این طریق دارو وارد شد.

وی افزود: ما شاهدیم در مواردی که هنوز لیست کمبودهای دارویی اعلام نشده، داروی برخی از واردکنندگان فوریتی در گمرک حاضر است و این یعنی آنها از قبل اطلاع یافته اند که قرار است چه لیستی اعلام شود.

اختراعی با تاکید بر اینکه باید در درون سازمان غذا و دارو انقلاب شود، گفت: سال گذشته تا ۱۴ مهر برای واردات ماده اولیه دارو و تعیین اولویت‌ها ما را بازی می‌دادند، در حالی که ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار از ارز دارو مربوط به مواد واسطه برای تولید ماده موثره دارویی است.

ماجرای امضاهایی به رنگ طلا در سازمان غذا و دارو/ رد پای نامرئی رانت در ارز دارویی

شفاف سازی کنید،امضاهای طلایی کجاست؟

محمد نعیم امینی فرد، نائب رئیس کمسیون بهداشت و درمان مجس شورای اسلامی نیز در واکنش به اظهارات اخیر وزیر بهداشت درباره امضاهای طلایی و رانت در سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: به دلیل اینکه سازمان غذا و دارو نهاد اصلی مجوز واردات دارو و تجهیزات پزشکی و مواد اولیه دارویی و لوازم آرایشی و متولی سیاستگذاری‌های عمده در حوزه غذا و دارو است و از طرفی با توجه به اینکه بالغ بر هزاران میلیارد تومان در این حوزه گردش مالی وجود دارد باید ساختار این سازمان، یک ساختار شفافی باشد تا در گذر این ساختار شفاف آن امضاهای طلایی که وزیر بهداشت درباره آن صحبت کرده‌اند برچیده شود.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو افزود: صرف اعلام مسأله رانت کافی نیست و وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی باید با این موضوع برخورد کند و اگر مطلبی اعلام می کنند به صورت شفاف و دقیق منظورشان را بگویند.

نائب رئیس کمسیون بهداشت و درمان مجس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا کمیسیون بهداشت مجلس قصد تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو را دارد و چرا قبلا تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان غذا و دارو در گذشته رای نیاورد، گفت: در گذشته تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو در سال ۹۶ در صحن علنی مجلس رد شد. ما از تحقیق و تفحص تجربه خوبی نداریم  چرا که این کار به یک سرانجام مشخصی نمی‌رسد در بسیاری از مواقع تصور می‌کنیم از مکانیزم‌های دیگری استفاده کنیم، به عنوان مثال وقتی این آمادگی را هم وزیر بهداشت سابق دکتر حسن قاضی زاده هاشمی و هم وزیر بهداشت فعلی دکتر سعید نمکی اعلام آمادگی کرده‌اند که در جهت شفاف سازی گزارش هایی را تنظیم کنند و این گزارش‌ها مورد اعتبارسنجی واقع شود به نظر می‌رسد بهتر است ابتدا از این مکانیزم‌ها استفاده شود.

جوهر امضاهای طلایی چگونه خشک می شوند؟

حیدر عابدی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره موضوع امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو و ورود کمیسیون اظهار کرد: این موضوع در کمیسیون مطرح نشده است و در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: امضاهای طلایی را می‌توان جمع اوری و از وقوع آن پیشگیری کرد، باید نظارت‌ها را افزایش داد و مجوز‌ها منوط به فرایند‌هایی باشد که ۲ تا ۳ صنف یا نهاد بر آن نظارت داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اظهار کرد: به عنوان مثال در واردات دارو علاوه بر کمیسیون متولی در سازمان غذا و دارو از نهادهای دیگری چون صنف و انجمن علمی می توان کمک گرفت تا امضاها از بی قید و بندی در بیایند و دیگر افراد نتوانند بدون دلیل مجوز بدهند یا جلوی صدور مجوز را بگیرند.

ماجرای امضاهایی به رنگ طلا در سازمان غذا و دارو/ رد پای نامرئی رانت در ارز دارویی

امضای هیچ شخصی در سازمان به نفع یا ضرر گروه خاصی متصور نیست

با این وجود همه اظهار نظرها روز گذشته سخنگوی سازمان غذا و دارو در یادداشتی نسبت به موضوع واکنش نشان داد و نوشت: تأمین دارو و تجهیزات پزشکی به عنوان کالای استراتژیک در حوزه سلامت همواره از وظایف اصلی سازمان غذا و دارو بوده است تا در مواقع حساس و خطیر، بالاخص در شرایط تحریم‌های ظالمانه شاهد کمترین آثار آن بر بیماران باشیم. از این رو شفافیت یکی از مسائلی است که به جد در سازمان غذا و دارو دنبال می‌شود؛ چنانچه در سال گذشته و در دو مرحله آمارنامه ۸ ماهه و ۱۲ ماهه دارویی منتشر شد که قدمی مثبت در راستای تحقق شفافیت در امور سازمان غذا و دارو محسوب می‌شد.

وی نوشت: از طرفی تمامی فرآیند‌های ثبت، واردات، تولید در سازمان غذا و دارو در کمیته‌های قانونی مصوب می‌شوند و با توجه به تجمیع آرا تصمیم‌گیری می‌شود، بنابراین امضای هیچ شخصی در سازمان به نفع یا ضرر گروه خاصی متصور نیست و نظارت‌های دقیقی بر روند آن وجود دارد.

به گفته شعیبی در شرایط فعلی که دشمنان نظام و کشور در حال دسیسه و توطئه علیه پیشرفت و دستاورد‌های انقلاب هستند، سازمان غذا و دارو با عنایت بر فرمایشات مقام معظم رهبری و رهنمود‌های ایشان مبنی بر تحکیم وحدت و تلاش مجدانه برای مقابله با این تهدیدها، رسالت خود را با تلاش مضاعف برای تهیه و تأمین دارو و تجهیزات پزشکی علی‌رغم مشکلات عدیده‌ای که وجود دارد به کار گرفته است و تاکنون برای دستیابی به این مهم سربلند بوده است.

حالا باید منتظر ماند دید که بالاخره ماجرای رانت و امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو چطور ختم به خیر می شود تا از سلامت مردم و حمایت از تولید داخل صیانت شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران 

آخرین اخبار