کد خبر: ۷۵۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴

سلامت نیوز:فوایدی که درباره استفاده از سرکه سیب مطرح می شوند، چشمگیر هستند: کاهش کلسترول و قند خون، کاهش وزن، خواص ضد باکتری، و تقویت پوست و مو برخی از مواردی هستند که مردم با سرکه سیب پیوند داده اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران،سرکه سیب به واسطه فواید سلامت مختلف مانند بهبود شرایط پوست، کاهش وزن آبی و تسکین مشکلات گوارشی بین مردم عادی و چهره های مشهور از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. همچنین، برخی مطالعات نشان داده اند که این نوع از سرکه می تواند در کاهش قند خون، کاهش وزن، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید و بهبود عفونت های قارچی نقش داشته باشد.



به گزارش "ریدرز دایجست"، سرکه سیب از میوه سیب و طی یک فرآیند تخمیر دو مرحله ای تهیه می شود. پس از خرد کردن سیب ها آنها با مخمر ترکیب می شوند تا قند طبیعی سیب به الکل تبدیل شود. سپس، باکتری ها اضافه می شوند تا الکل به اسید استیک تبدیل شود که سرکه است. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب حدود سه کالری دارد و فاقد کربوهیدرات است.


رژیم غذایی سرکه سیب چیست؟

رژیم غذایی سرکه سیب در واقع تنها شامل اضافه کردن این نوع سرکه به روتین روزانه شما می شود. بیشتر افراد دوزهایی از سرکه سیب را در قالب یک یا دو قاشق غذاخوری پیش از وعده های غذایی روزانه خود مصرف می کنند. برخی افراد سرکه سیب را با آب ترکیب کرده، در شرایطی که دیگران از قرص های سرکه سیب استفاده می کنند.


تاریخچه سرکه سیب

در شرایطی که رژیم سرکه سیب به عنوان جریانی جدید مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از این محصول برای بهره‌مندی از فواید سلامت به قرن ها پیش باز می گردد. حدود 400 پیش از میلاد، بقراط، پزشک یونانی مصرف سرکه را برای درمان سرفه و سرماخوردگی تجویز می کرد. توماسو دل گاربو، پزشک ایتالیایی در دهه 1300 دست ها، صورت و دهان خود را برای پیشگیری از عفونت با سرکه شستشو می داد. سربازان رومی نیز از ترکیب آب و سرکه برای تسکین تشنگی استفاده می کردند.


تاثیر سرکه سیب بر وزن، کلسترول و قند خون

فوایدی که درباره استفاده از سرکه سیب مطرح می شوند، چشمگیر هستند: کاهش کلسترول و قند خون، کاهش وزن، خواص ضد باکتری، و تقویت پوست و مو برخی از مواردی هستند که مردم با سرکه سیب پیوند داده اند. اما نتایج مطالعات درباره برخی از این فواید یکدست نیستند. برخی منابع مصرف سرکه سیب را برای گوارش، کنترل قند خون و کاهش وزن مفید عنوان کرده اند، اما پژوهش ها در این زمینه محدود و همچنان در مراحل اولیه هستند. نتایج یک مطالعه در سال 2015 نتایج امیدوارکننده ای را درباره توانایی سرکه برای کاهش قند خون زمانی که افراد پیش از یک وعده غذایی آن را مصرف می کردند، نشان داد. اما این مطالعه تنها با حضور هشت نفر انجام شد و از سرکه سیب نیز استفاده نشده بود، اگرچه سرکه دارای محتوای اسید استیک مشابه است. مطالعه ای دیگر در سال 2018 کاهش سطوح قند خون به واسطه مصرف سرکه را نشان داد، اما دانشمندان به این نکته اشاره داشتند که پژوهش های بیشتری پیش از معرفی آن به عنوان یک درمان رسمی نیاز است.

زمانی که موضوع کاهش وزن مطرح می شود، مطالعه ای دیگر در سال 2018 نشان داد که افراد دارای اضافه وزن و چاق که یک رژیم غذایی محدود را دنبال کرده و روزانه 300 میلی لیتر سرکه سیب مصرف می کردند، کاهش وزن و سطوح تری گلیسیرید و کلسترول خود را شاهد بودند. پژوهشگران به این نکته اشاره داشتند که سرکه سیب ممکن است برای کاهش سطوح کلسترول و تری گلیسیرید مفید باشد، اما این نتایج برای افراد دارای اضافه وزن که رژیم داشتند به دست آمده بود.
خواص ضد باکتری و ضد قارچ سرکه سیب

برخی گزارش ها نشان داده اند که سرکه سیب ممکن است برای مقابله با عفونت های قارچی ناشی از کاندیدا آلبیکانس مفید باشد. این یک عفونت قارچی شایع است که به واسطه مخمر شکل گرفته و به طور معمول ساکن دهان، گلو، روده، واژن یا پوست است. مخمرهای کاندیدا اگر رشد و تکثیر آنها از کنترل خارج شده یا در اندام های داخلی یا جریان خون رشد کنند می توانند موحب عفونت شوند. گزارش های متعددی وجود دارند که سرکه سیب به از بین بردن عفونت های کاندیدا کمک کرده است. یک تست آزمایشگاهی نشان داد که سرکه سیب حاوی 4 درصد اسید مالیک می تواند به از بین بردن گونه ای از کاندیدا که موجب عفونت قارچی برای افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کردند، شود. آزمایش ها درباره خواص ضد باکتری سرکه سیب نیز امیدوارکننده بوده اند. به نظر می رسد سرکه با عفونت های استافیلوکوک و باکتری های عامل عفونت در روده مقابله می کند. در شرایطی که سرکه سیب ممکن است پتانسیل استفاده به عنوان یک روش درمان برای مقابله با این میکروب ها را داشته باشد، همچنان به انجام آزمایش های بیشتری در این زمینه نیاز است.


سرکه سیب و موی انسان

برخی افراد از سرکه سیب به عنوان درمانی برای مشکلات موی خود استفاده می کنند و مدعی هستند که این محصول می تواند موجب نرمی و درخشش مو شده، از مو خوره پیشگیری کند، شوره را درمان کند، از ریزش مو پیشگیری کند و رشد مو را تقویت کند. اما همانند بسیاری دیگر از ادعاهایی که درباره سرکه سیب وجود دارند، نتایج پژوهش ها در این زمینه یکدست نیستند.


عوارض جانبی سرکه سیب

جدا از عدم کسب نتیجه دلخواه، رژیم سرکه سیب ممکن است برای برخی افراد خطرناک باشد. مطالعات نشان داده اند که مصرف سرکه سیب روند گوارش را کند می کند. این شرایط می تواند برای افراد مبتلا به مشکلات گوارشی مساله ساز باشد. گاستروپارزی - کند شدن روند گوارش - به واسطه آسیب دیدن عصب واگ که فعالیت معده را تنظیم می کند، رخ می دهد و می تواند موجب سوزش سردل، حالت تهوع، استفراغ و نفخ شود. این شرایط می تواند موجب توقف بیش از حد طولانی غذا در دستگاه گوارش شود که می تواند به رشد باکتری ها و انسدادهای روده منجر شود. گاستروپارزی اغلب از عوارض جانبی دیابت است.

مصرف سرکه سیب می تواند روند گوارش را هرچه بیشتر کند کرده و علائم گاستروپارزی را افزایش دهد.

همچنین، برای حفظ سلامت دندان های خود شاید بهتر باشد از این رژیم پرهیز کنید. سرکه محصولی اسیدی است و تماس بیش از حد با غذاهای اسیدی می تواند مینای دندان ها را تضعیف کرده و در نهایت به پوسیدگی دندان منجر شود.


افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی

اگر همچنان قصد استفاده از سرکه سیب را دارید، می توانید به روش های کم خطر آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف یک تا دو قاشق چایخوری از سرکه سیب در طول روز پیشنهاد خوبی است. سرکه سیب نباید به میزان زیاد مصرف شود زیرا می تواند به مری آسیب برساند. سرکه سیب همواره باید در یک چاشنی سالاد ترکیب شده و با روغن یا مواد دیگر مانند گیاهان دارویی، ادویه ها، و آووکادو خنثی شود. همچنین، از سرکه سیب می توان برای تهیه ترشی سبزی ها استفاده کرد.

سرکه سیب پاستوریزه را انتخاب کنید. نمونه های خام ممکن است حاوی باکتری های خطرناک باشند که سیستم ایمنی بدن را در معرض خطر قرار می دهند.

برچسب ها: سرکه سیب ، رژیم غذایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار