کد خبر: ۷۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴

سلامت نیوز:عضو هیآت علمی پژوهشگاه رویان گفت: استفاده از رحم اجاره‌ای از لحاظ شرعی و قانونی اشکالی ندارد و این عمل در ایران انجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مرضیه شیوا عضو هیآت علمی پژوهشگاه رویان در خصوص شرایط استفاده از رحم جایگزین اظهار داشت: رحم جایگزین یا رحم میزبان به مواردی اطلاق می‌شود که در آن مادر نمی‌تواند از طریق رحم خود فرزندی را به دنیا بیاورد.

وی تصریح کرد: برخی از این مادران به صورت مادرزادی رحم ندارند و استفاده از رحم جایگزین یا اجاره رحم، تنها گزینه و روش است که می‌تواند از آن طریق صاحب فرزند شود.

شیوا در خصوص نحوه بارداری از طریق رحم اجاره‌ای توضیح داد: در حقیقت در اجاره رحم، اسپرم پدر با تخمک مادر در محیط آزمایشگاهی لقاح داده می‌شود و جنین حاصله در رحم زن دیگری که قابلیت بچه‌دار شدن را داشته باشد جایگزین می‌شود، در این حالت فرد اجاره دهنده رحم، تنها یک میزبان برای جنین است و نوزاد متولد شده تنها ویژگی‌های ژنتیکی پدر و مادر خود را به ارث می‌برد.

وی در خصوص شرایط جسمی فرد اجاره دهنده رحم توضیح داد: خانمی که حاضر می‌شود رحم خود را جهت پرورش جنین در اختیار زوجی دیگر قرار دهد باید جوان باشد، قبلا حاملگی موفق را تجربه کرده باشد، بیماری خاصی نداشته باشد و سابقه بیماری دیابت نداشته باشد.

عضو هیآت علمی پژوهشگاه رویان افزود: عدم استعمال دخانیات حتی در حد سیگار از شرایطی است که زنان باید برای اجاره ی رحم خود این موارد را رعایت کنند و خانمی که استعمال سیگار داشته باشد نمی‌تواند جنین را در رحم خود نگهداری کند.

شیوا در پایان گفت: انجام این عمل از لحاظ شرعی و قانونی اشکالی وجود ندارد و این عمل در ایران انجام می‌شود اما آمار دقیقی در خصوص میزان تولدها از این طریق وجود ندارد و ممکن است این نوع باروری نیز در مواقعی با شکست مواجه شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار