کد خبر: ۷۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو عنوان کرد؛
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفا گفت: در رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی، طرح‌های نوین مدیریت مصرف آب، منشاء سیاست‌گذاری و هماهنگی‌های فرابخشی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی قرار خواهد گرفت.

 

 

به‌گزارش تجارت آنلاین به نقل از  وزارت نیرو، "بنفشه زهرایی" در نشست خبری با حضور دبیران کارگروه‌های مختلف رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی افزود: هدف ما در این رویداد، دستیابی به کارنامه‌ای از تجارب و توانمندی‌ها در حوزه‌های مربوط به سازگاری با کم‌آبی است، تا منشأ سیاست‌گذاری و هماهنگی‌های فرابخشی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: معرفی طرح‌های انجام شده در سطح کشور در حوزه‌های مربوط به سازگاری با کم‌آبی و همینطور معرفی توانمندی شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های خصوصی، مردم نهاد و مجموعه‌های دولتی و غیردولتی در این حوزه، بارزترین تفاوت این رویداد با سایر همایش‌های مرتبط با بخش آب است.
زهرایی ادامه داد: در این رویداد، اطلاعات طرح‌هایی که منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب، بازچرخانی آب و افزایش بهره‌وری مصرف آب شده و یا در رابطه با کاهش آلودگی آب اجرایی یا منجر به خروجی ملموسی شده‌اند، معرفی خواهند شد.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفا گفت: پس از جمع‌بندی نظرات تخصصی بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و ... در قالب همکاری و تعالی در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و تحلیل این اطلاعات، بحث تعیین الگوی مصرف آب در بخش‌های مختلف مصرفی پیگیری شده و بنچ مارک‌ها در این زمینه انتخاب و معرفی خواهند شد.
وی افزود: کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با هدف هماهنگی فرابخشی برای مدیریت مصرف آب در کشور در سال ۹۶ تاسیس شده و نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، کشور، صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های حفاظت محیط زیست، برنامه و بودجه و هواشناسی دستگاه‌های اعضای این کارگروه به‌شمار می‌آیند.
وی با اشاره به برگزاری رویداد ملی سازگاری با کم آبی در روزهای سوم تا پنجم تیرماه گفت: روز اول این رویداد به بخش صنعت، معدن و انرژی اختصاص دارد و طی آن مباحث مربوط به بازچرخانی آب، مدیریت مصرف، کاهش تلفات و آلودگی آب در بخش‌های صنعت معدن و انرژی مطرح می‌شود.
زهرایی اضافه کرد: بعد از ظهر روز اول این رویداد، مباحث مربوط به بخش انرژی به‌صورت متمرکز مطرح می‌شود و روز دوم نشست و نمایشگاه تخصصی سازگاری با کم آبی به بخش کشاورزی اختصاص دارد.
وی ادامه داد: صبح روز سوم این رویداد به بخش آب شرب و بعد از ظهر همان روز مصادف با پنجم تیرماه به بخش‌های فضای سبز اختصاص یافته که با هماهنگی شهرداری‌ها و وزارت کشور در حال برنامه‌ریزی آن هستیم.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفا همچنین از برگزاری اولین جشنواره ملی آب در این رویداد به ابتکار معاونت آموزش و پژوهش و دانشکده سازمان حفاظت محیط زیست همزمان با این رویداد خبر داد.
زهرایی از تمامی صنایع، کشاورزان و مصرف کنندگان آب دعوت کرد، چنانچه در حوزه مدیریت مصرف فعالیت مناسب و چشمگیری انجام داده‌اند، آثار خود را تا هفدهم خردادماه در قالب یک طرح ارائه کنند.

الگوی مصرف آب ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز استدر ادامه مراسم "علی سیدزاده" مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور، با بیان اینکه طی یک سال گذشته اصلاح الگوی آب شرب در دستور کار بوده است، گفت: بر اساس الگوی آب شرب، الگوی تعیین شده مصرف آب ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز تعیین شده است.
وی ادامه داد: واحدهایی که زیر این الگو مصرف کنند بستانکار از آب و فاضلاب می‌شوند و لازم نیست معادل آن پول پرداخت کنند؛ البته الگوی مصرف آب در استان‌های مختلف کشور متفاوت است.

سازگاری با کم آبی در صدر برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت
"فتحعلی محمدزاده" دبیر کمیته تخصصی صنعت و معدن رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی نیز در این نشست سهم آب بخش صنعت در کشور را بین ۱.۸ تا ۲ درصد اعلام کرد و گفت: از این ۲درصد سهم نیروگاه‌ها، دامداری‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها یک درصد است و یک درصد نیز به خود تولید اختصاص دارد.
معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از ایجاد ۲۳۰ تصفیه‌خانه صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور خبر داد و افزود: ۱۰ شهرک صنعتی کشور علاوه بر تصفیه‌خانه دارای برنامه استحصال آب هستند.
محمدزاده به تلاش شرکت شهرک‌های صنعتی برای استفاده از آب‌های نامتعارف در این بخش اشاره کرد و گفت: با استفاده از سیستم استحصال آب، آب‌های نامتعارف برای شهرک‌های صنعتی استفاده می‌شوند و این کار از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است.
وی از تلاش برای انتقال واحدهای صنعتی زیادآب‌بر به نقاط پر آب‌تر خبر داد و خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود صنایعی در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند که نیاز کمتری به آب دارند.
دبیرکمیته تخصصی صنعت و معدن رویداد ملی سازگاری با کم آبی گفت: تولید تجهیزات کم آب‌بر در دستورکار تعدادی از شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی قرار گرفته است و علاوه بر آن ممیزی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای مستقر صورت می‌گیرد.

۳۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور
در ادامه، "رضا سرافرازی" مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ هزار حلقه چاه در بخش کشاورزی وجود دارد خاطرنشان کرد: این در حالی است که ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز است. یکی از مطالبات جدی وزارت نیرو تأمین اعتبار برای هوشمندسازی و برخورد با چاه‌های غیرمجاز است.
سرافرازی گفت: اکنون زیر ۱۰ درصد چاه‌های کشور هوشمند هستند که در عمل خیلی نمی‌توان برای مهار آنها اقدام کرد.
وی از توسعه عمودی و افزایش بهره‌وری به‌عنوان رویکردهای جدید وزارت جهاد کشاورزی یاد کرد و افزود: از حدود ۸۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی بالغ بر ۲ میلیون هکتار از روش‌های جدید آبیاری استفاده می‌کنند.
مدیرکل امور آب وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت برنج در کشور گفت: تلاش شده کشت برنج در غیر از استان‌های شمالی محدود شود.
سرافرازی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی فقط از کشت برنج در استان‌های گیلان و مازندران حمایت می‌کند، گفت: طی برنامه‌ای که آغاز شده تا ۱۰ سال آینده از کشت برنج در هیچکدام از استان‌های کشور به غیر از گیلان و مازندران حمایت نخواهیم کرد.

 وزارت نفت مصمم به صرفه جویی در مصرف آب است
رئیس نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی وزارت نفت نیز از تلاش وزارت نفت برای اجرای طرح‌های سازگاری با کم آبی خبرداد و گفت: گرچه صنایع قدیمی را نمی‌توان مطابق با سازگاری با کم آبی جابجا کرد اما تلاش بر این است که با استفاده از روش‌های نوین میزان مصرف آب این صنایع کاهش یابد.
عنایت‌زاده افزود: تلاش بر این است صنایع جدید نفت و گاز و پتروشیمی در حد امکان در کنار مناطق پرآب کشور احداث شوند و تدابیر لازم برای صرفه‌جویی در مصرف آب در این بخش تمهید شود.
وی رویکرد جدید وزارت نفت را تامین آب برای صنایع نفتی از طریق دریا و استفاده از پساب ها برشمرد و خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود در کل صنعت نفت صرفه‌جویی در مصرف آب لحاظ شود.
رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی، همزمان با هفته صرفه‌جویی در مصرف آب طی روزهای سوم تا پنجم تیرماه برگزار خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: