کد خبر: ۷۵۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
کاهش محسوس قیمت خودروهای ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی
ریزش قیمت خودرو هر چند در خودروهایی با رنج قیمتی ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان اندک است اما در خودروهایی با رنج قیمتی ۱۰۰ تا چهارصد میلیون تومانی وضعیتی محسوس دارد. این کاهش محسوس امیدواری بسیاری برای ترکیدن حباب و ارزانی خودرو به وجود اورده است اما به راستی علت این حباب 30 درصدی قیمت ها چیست؟

راز حباب 30 درصدی قیمت خودرو در بازار چیست؟

ریزش قیمت خودرو هر چند در خودروهایی با رنج قیمتی ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان اندک است اما در خودروهایی با رنج قیمتی ۱۰۰ تا چهارصد میلیون تومانی وضعیتی محسوس دارد.

قیمت پژو پارس LX از محدوده ۱۳۳ میلیون تومان با کاهشی دو میلیون تومانی به ۱۳۱ میلیون تومان رسیده است.

 بر این اساس پژو ۲۰۷ دنده ای نیز کاهش قیمت ۴ میلیونی را تجربه کرده و از ۱۴۲ میلیون در اواسط هفته گذشته به ۱۳۸ میلیون تومان رسید. امروز پژو ۲۰۰۸ نیز در بازار با تجربه کاهش ۲۳ میلیون تومانی از ۳۶۰ میلیون به ۳۳۷ میلیون تومان رسید.

 وضعیت بازار مشخص می کند ریزش قیمت در خودروهای گران تر بسیار محسوس تر از سایر خودروها بوده است. به عنوان مثال سیتروئن C۳ از ۴۱۷ میلیون تومان در هفته گذشته به ۳۷۵ میلیون تومان رسید. با این حال نبود عرضه برخی خودروخا سبب شده است رد همین رنج قیمتی محدوده کاهشی آن حدود ۱۵ میلیون تومان باشد. به عبارت دیگر قیمت کیاسراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک از ۳۲۵ میلیون تومان به ۳۱۰ میلیون تومان رسیده است.

 فعالان بازار خودرو از کاهش قابل توجه خرید و فروش خبر می دهند و برخی نیز با دعوت از مردم برای نخریدن خودرو، اعلام کرده اند قیمت های کنونی نیز در بازار تا سی درصد حباب دارد. این کاهش محسوس امیدواری بسیاری برای ترکیدن حباب و ارزانی خودرو به وجود اورده است اما به راستی علت این حباب 30 درصدی قیمت ها چیست؟

 

در همین راستا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وجود تقاضای کاذب، کاهش ارزش پول ملی، درج قیمت خودرو در سایت‌های فروش و تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای، از جمله دلایل گران به نظر رسیدن قیمت خودرو هستند.

محمدرضا منصوری افزود: گرانی مواد اولیه و کاهش ارزش پول ملی در افزایش قیمت خودرو بسیار موثر است، همچنین مدیریت‌ها باید درست انجام شود؛ چراکه مدیریت عرضه و تقاضا بیش از هر چیز در ثبات قیمت خودرو موثر است و افزایش عرضه موجب تعادل قیمت‌ها می‌شود.

وی درخصوص کسری قطعات خودرو و تعهدات معوق خودروسازان عنوان کرد: مشکلاتی در  نقل و انتقال پول به وجود آمده و این مساله مشکلاتی را برای خرید برخی مواد اولیه وارداتی در تمام صنایع از جمله خودروسازی به وجود آورده و موجب افزایش قمیت خودرو و سایر کالاها شده است. همچنین عاملی شده که برخی قطعات به خطوط تولید نرسیده و خودروهای ناقصی کف کارخانه‌ها وجود داشته باشد.    

یک عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم معتقد است که واسطه‌ها موجب شده‌اند تا قیمت خودرو ۳۰ درصد افزایش یابد، اما مالیات بر نقل و انتقال خودرو را نیز راهکار کاهش قیمت این محصول دانسته است.

 محمد عزیزی  با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت انواع خودرو در بازار طی ماه‌های اخیر، گفت: با وضعیت موجود بازار خودرو باید ساماندهی شود.

وی افزود: قیمت‌ها خودروها به حدی افزایش یافته که خودروهای فرسوده نیز پس از مدت‌ها استفاده و مستهلک شدن، قیمت‌شان افزایش قابل توجهی داشته است، این وضعیت را هیچ کشوری شاهد نیستیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت باید نظارت بیشتری بر روند قیمت‌گذاری خودروها داشته باشد، اظهار داشت: شرایط به‌گونه‌ای است که گویا دولت جسارت لازم برای کاهش دست واسطه‌ها و دلالان از بازار خودرو را ندارد.

عزیزی یکی از راه‌های ساماندهی قیمت خودرو را سیاست‌های مالیاتی صحیح بر تولید انواع خودرو دانست و گفت: اِعمال سیاست‌های مالیاتی صحیح همراه با نظارت مستمر موجب می‌شود تا دست واسطه‌ها از بازار خودرو کوتاه شده و خریداران واقعی جذب بازار شوند.

وی به نقش منفی واسطه‌ها در افزایش قیمت خودرو اشاره کرد و افزود: در شرایط موجود به دلیل نبود نظارت و نیز نبود سیاست‌های مالیاتی بر خرید و فروش خودرو، حاشیه امنی برای واسطه‌ها ایجاد شده و به راحتی در نرخ‌گذاری‌ها تأثیرگذار هستند که این روند باید اصلاح شود.

به گزارش تسنیم عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان با تأکید بر اینکه  نقش واسطه‌ها در بازار خودرو موجب افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو شده است، خاطرنشان کرد: از طرفی نباید نقش تحریم و نبود قطعات مورد نیاز ساخت خودرو را نیز در نابه‌سامانی قیمت خودرو نادیده بگیریم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار