کد خبر: ۷۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
بررسی تجارت آنلاین نشان می دهد؛
داستان کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار در کشور ما «یکی داستانی است پر آب چشم». مشکلات طاقت فرسای بسیاری بر سر راه کسانی قرار دارد که می خواهند یک کسب و کار راه بیندازد و کالایی تولید کنند و به اشتغالزایی و کاهش بیکاری در کشور کمک کنند.

گروه اقتصاد کلان: داستان کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار در کشور ما «یکی داستانی است پر آب چشم». مشکلات طاقت فرسای بسیاری بر سر راه کسانی قرار دارد که می خواهند یک کسب و کار راه بیندازد و کالایی تولید کنند و به اشتغالزایی و کاهش بیکاری در کشور کمک کنند. تازه پس از صدور مجوز اولیه، مشکلات فراوان دیگری نیز وجود دارد که علاقه مندان و متقاضیان بایستی با این مشکلات نیز دست و پنجه نرم کنند. از تهیه سرمایه تا تامین مواد اولیه، و از بخشنامه ها و دستورالعمل های سفت و سخت تا بازاریابی برای فروش محصول نهایی. اما همانطور که گفته شد این موانع و دست انداز ها همه مربوط به پس از صدور مجوز است که فعلا به بحث این گزارش مربوط نمی شود و فعلا در این گزارش به موضوع دشواری ها و موانع صدور مجوز پرداخته می شود.

عبور از هفت خوان رستم برای گرفتن یک مجوز

در همین راستا عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار معتقد است ایجاد یک میلیون شغل در سال با توجه به شرایط فعلی اقتصاد سخت و دشوار است و اگر دولت میخواهد طرح اشتغال روستایی با منابع کلانی که به آن اختصاص یافته به نتیجه برسد، بازرسی و نظارت عالیه بر طرح را باید ادامه دهد.

به گزارش تجارت، علی اصلانی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به وجود موانع کارآفرینی در کشور اظهار کرد: متأسفانه موانع بسیاری در مسیر کارآفرینان وجود دارد که اجازه نمیدهد ایدههای خود را به اجرا درآورند و تعدد دستگاههای صادر کننده مجوز باعث شده کارآفرینان نتوانند در فضای موجود کسب و کار فعالیت کنند به نحوی که اگر کارخانهداری بخواهد کارخانه راه اندازی کند برای گرفتن مجوز باید از هفت خوان رستم بگذرد.

مسیر اشتغالزایی از رفع موانع کسب و کار میگذرد

توزیع پول و اعطای تسهیلات شاید ساده ترین راه برای ایجاد اشتغال و راه اندازی کسب و کار باشد اما نمی تواند راه حل نهایی و باشد. به نظر می رسد راه حل نهایی و موثر رفع موانع کسب و کار از جمله صدور به موقع مجوزهای راه اندازی کسب و کار است. در این ارتباط استادیار دانشگاه علوم اقتصادی تهران در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران تأکید میکند که توزیع پول بهمنظور اشتغالزایی تجربهای است که قبلاً هم چندین بار تکرار شده و نتیجهای جز شکست عاید آن نشده است.

شقاقی شهری تأکید میکند که بهجای ارائه تسهیلات بین وزارتخانهها برای توسعه اشتغال، باید صحبت از توزیع رانت در بین سازمانها و وزارتخانههای دولتی کرد. او میگوید: متأسفانه مسئله اشتغال در کشور ما خوب تحلیل نشده است و مسیر اشتغالزایی را گم کردهایم. این استاد دانشگاه یادآور می شود: «طرح بنگاههای اقتصادی زودبازده» یا دیگر پروژههای دولتی از مهمترین نمونههای ارائه تسهیلات دولتی برای اشتغالزایی بودهاند که عایدی چندانی برای فضای کسبوکار نداشتهاند. بااینحال متأسفانه باز هم شاهدیم که هر جا صحبتی از اشتغالزایی میشود، سادهترین راه یعنی اعطای تسهیلات از سوی دولت مطرح و اجرایی میشود.

ماه ها دوندگی به خاطر صدور مجوز

کارآفرین و صادرکننده نمونه کشور اظهار کرد: باید قبول کنیم یک مشکل زیرساختی داریم و باید به این موضوع توجه کنیم. محسن احتشام در گفتوگو با صمت با بیان اینکه برای گرفتن یک مجوز ماهها باید بدویم، تاکید کرد: به عنوان نمونه، در قالب یک شرکت دانشبنیان برای جلوگیری از خامفروشی زعفران و کسب ارزشافزوده و تولید فرآورده، یک فناوری جدیدی را از فرانسه آوردیم که عصاره (استرکت) زعفران را تولید کنیم، اما ۷ماه طول کشید مجوز ورود این دستگاه را از سازمانهای گوناگون بگیریم. رئیس اتاق بازرگانی بیرجند تصریح کرد: پس از آن هم در حالحاضر ۵ماه است بهدنبال پروانه ساخت برای تولید این فرآورده هستیم که هنوز بهدلیل طولانی بودن فرآیندها موفق به کسب آن نشدهایم. این فعال اقتصادی تاکید کرد: این روشها با فضای امروز کسب و کار و اقتضائات آن همخوانی ندارد چراکه امروزه باید سریع محصول را تولید کرد و بهسرعت هم به بازار تحویل داد، در غیراینصورت رقیبها به سرعت جای ما را میگیرند. احتشام اضافه می کند: من تولیدکننده اگر بخواهم در این فرآیند اداری قرار بگیرم در عمل، عطای آن را به لقایش میبخشم.

جمع بندی

اول خرداد ماه سالجاری در جلسه هیئت دولت که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین روحانی برگزار شد، گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره الزامات ارتقای رتبه ایران در شاخص سهولت انجام کسب و کار، ساماندهی نظام مجوزدهی کشور، پنجره واحد ایجاد کسب و کار استانی، توانمندسازی بخش خصوصی و راهکارهای عملی مقررات زدایی برای بهبود کسب و کار ارایه شد.به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین گزارش سهولت انجام کسبوکار، امتیاز ایران در شاخص کل سهولت انجام کسب و کار به میزان ۳۴/ ۲ واحد بهبود یافته است. این افزایش امتیاز، ایران را به لحاظ بزرگی تغییر امتیاز در رده هجدهم جهان قرار داده است. اگرچه در جلسه مزبور خبر از بهبود کیفیت صدور مجوز و ارتقاء رتبه ایران در روند صدور مجوز داده شده است اما باید پذیرفت که در عمل فاصله زیادی با آنچه که باید باشیم داریم و لذا شرایط همانطور که فعالان اقتصادی و منتقدان می گویند باید به گونه ای پیش برود که یک متقاضی راه اندازی کسب و کار و کارآفرین دلزده نشود و از اقدام ارزشمندی که در پیش گرفته است صرف نظر نکند.

 
برچسب ها: کارآفرینی ، مجوز ، مشکلات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار