کد خبر: ۷۶۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱
رأی الیوم نوشت، در سایه مواضع محکم ایران، نخست وزیر ژاپن در سفر به تهران از ورود به مسائل پیچیده سیاسی اجتناب خواهد کرد و روی ‌امتیازاتی متمرکز می شود که واشنگتن برای ترغیب ایران به مذاکره باید بدهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بسام ابوشریف»، نویسنده و سیاستمدار فلسطینی در یادداشتی در روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم با عنوان «آیا وساطت ژاپن به گفت‌وگوی ایران و آمریکا منجر می‌شود»، تاکید کرد، هیچ طرفی نمی‌تواند ایران را از اصول و آرمان‌های خود در دفاع از مسئله فلسطین و ملت‌های مظلوم بازدارد.

در مقدمه این یادداشت آمده است: ترامپ در سفر اخیر خود به ژاپن این کشور را مأمور میانجیگری با تهران کرد تا مقامات ایرانی مذاکره با واشنگتن را بپذیرند و همین درخواست را از رئیس جمهور سوئیس هم کرد. کسی که  قرار است بعد از نخست وزیر ژاپن مستقیما به تهران برود. چه بسا شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در جریان دیدار با ترامپ مخالفت خود را با تحریم‌های تحمیلی علیه تهران اعلام کرده تا مقدمه سفرش به ایران را فراهم کند.

رای الیوم افزود: در بیانیه کاخ سفید درباره سفر ترامپ به توکیو هم آمده بود که دو کشور در سفرهای آتی درباره بودجه تجاری میان دو کشور گفت‌وگو خواهند کرد  و احتمالا این قضیه را به پس از سفر آبه به تهران و مشاهده نتایج این سفر موکول کرده است.

آبه چه ارائه می‌کند و تهران چه پاسخی خواهد داد؟

نویسنده این یادداشت تاکید کرد: آیت الله خامنه‌ای، رهبر عالی انقلاب ایران مرزهای استراتژی ایران را به گونه‌ای تنظیم کرده است که در آن ایران به اصول و مبادی خود و سیاست‌هایش در حمایت از ملت‌های مظلوم متعهد است و همچنین سیاست‌هایی که عزت و شرافت ملت ایران را با ایستادگی در برابر تهدیدها  مصون می‌دارد.

این روزنامه افزود: آیت الله خامنه‌ای در عین حال تاکید می‌کند که مخالفت ایران با سلاح هسته‌ای فقط به این دلیل نیست که در عرصه بین المللی ممنوع است؛ بلکه دین حنیف اسلام و اخلاق و انسانیت ایرانی‌ها مخالف داشتن این تسلیحات کشتار جمعی است و آن را غیرشرعی و غیر اخلاقی می‌داند و دین اسلام مسلمانان را از جرم داشتن سلاح کشتار جمعی منع می‌کند.

نویسنده  گفت: در همین حال آیت الله خامنه‌ای به مناسبت روز جهانی قدس تاکید کرد که معامله قرن هرگز عملی نخواهد شد و دفاع از آزادسازی قدس و جبهه مقاومت ادامه خواهد داشت. با این سخنان، رهبر عالی ایران به مسائل کلیدی که ترامپ خواهان گفت‌وگو بر سر آن است پاسخ داده است.

وی افزود: ایران با بیان اینکه هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست و با مالکیت آن توسط دیگر کشورها هم مبارزه می‌کند، اسرائیل را به نقض قطعنامه‌های بین‌المللی متهم کرده و درخواست خلع سلاح هسته‌ای آن را داده است یعنی بند سلاح هسته‌ای در مذاکرات باید به بند «خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای تبدیل شود». یعنی واشنگتن اگر از قطعنامه‌های بین المللی دفاع می‌کند باید به این سیاست متعهد باشد. بخصوص که آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای هم بارها با گزارش‌های خود بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تاکید کرده است.

به عقیده نویسنده درباره دیگر مسائل از جمله صنایع موشکی ایران و ورود به رقابت فضایی و نفوذ ایران در خاورمیانه این‌ها بندهایی سیاسی هستند که آمریکا نمی‌تواند در آن ایران را ودار به حرف شنوی از خود کند.

ابوشریف گفت: درباره موضوع نفوذ ایران در سوریه، فلسطین،عراق و یمن پاسخ ایران مشخص است. آیت الله خامنه ای در این خصوص تاکید کرد، ایران پایبند به دفاع از ملت های مظلوم است. ایران مستقیما وارد نبرد آزادسازی قدس و مقابله با رژیم اشغالگر اسرائیل نمی‌شود چون به تصمیم‌ها و قطعنامه‌های بین المللی پایبند است بر خلاف اسرائیل و واشنگتن که اصلا التزامی نشان نمی‌دهند. ایران به عنوان یک کشور اسلامی حق دفاع از مقدسات مسلمانان را که تحت اشغال و تجاوز رژیم اشغالگر اسرائیل است دراختیار دارد و قدس پایتخت اسرائیل نیست، بلکه اشغالی است و نباید به اسرائیل ملحق شود.

نویسنده افزود: درباره یمن هم ایران به یمنی‌ها برای مقابله با تجاوزی که تحت رهبری و حمایت تسلیحاتی واشنگتن و به دست عمال آن انجام شده است کمک می‌کند. در سوریه هم ایران در اجرای قطعنامه‌های بین المللی مبنی بر مبارزه با تروریسم و حمایت از سوریه برای مقابله با تجاوزها سهیم است.

رای الیوم نوشت: در برابر این منطق سلیم، ماموریت آبه برای متقاعد کردن ایران دشوار است؛ اما نقش او بحث بر سر مسائل اختلافی میان ایران و آمریکا نیست، بلکه محدود به راضی کردن ایران برای نشستن پای میز مذاکره است. بنابراین ممکن نیست آبه دست خالی و بدون اینکه مشوقی برای راضی کردن ایران به مذاکره با خود به همراه داشته باشد عازم تهران شود، اما این مشوق چه می‌تواند باشد؟

این روزنامه افزود: مضمون کلام مقامات ایران درباره شروط قبول مذاکره با آمریکا این است که آمریکا باید به توافق هسته‌ای بازگردد، تحریم‌ها را بردارد، احترام متقابل را حفظ کند و ضمانت‌هایی برای تعهدات خود ارائه بدهد.

به نوشته رای الیوم، در شرایط پیچیده کنونی، واشنگتن مجبور شد از برخی تصمیم‌های خود صرف نظر کند. اگرچه این موضوع را علنی نکرده است. مثل اینکه محرمانه به برخی کشورها از جمله ژاپن و کره جنوبی اجازه خرید نفت از ایران را داده است و برخی تصمیم‌ها درباره تحریم فروش معادن و ممانعت از دادن غذا و دارو را لغو کرده است.

نویسنده تاکید کرد: راه آبه دشوار و دراز است، اما راه باز است و در این راه ایران هرگز دست از حمایت از جبهه مقاومت نمی‌کشد؛ این بخشی از تغییر موازنه‌های قدرت به نفع جبهه مقاومت است و چین و روسیه هم از موضع ایران حمایت می‌کنند.

به عقیده ابوشریف، ایران به ظاهر مواضعی مثبت و نرم دارد، اما در واقع امر مواضع راهبردی مستحکم و باصلابتی دارد که به گفته آیت الله خامنه‌ای هرگز از آن عقب‌نشینی نمی‌کند.

در پایان این یادداشت آمده است: در پرتو مواضع مستحکم ایران و اعتماد آیت الله خامنه‌ای به حکومت این کشور لحن گفت‌وگوی ایران با نخست وزیر  ژاپن نرم و مثبت خواهد بود و دو طرف از ورود به مسائل پیچیده سیاسی اجتناب خواهند کرد و تمرکز روی امتیازهایی است که واشنگتن برای متقاعد کردن ایران به مذاکره باید بدهد، یعنی تمرکز بر چیزی خواهد بود که ژاپن قبلا از آن انتقاد کرده بود و آن هم تحریم‌هاست؛ یعنی ترامپ را مجبور خواهد کرد برخی از تحریم‌ها را آشکارا یا محرمانه لغو کند تا سر میز مذاکره با ایران بنشیند.

انتهای پیام/ص

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار