کد خبر: ۷۶۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
لاریجانی در صحن مجلس:
رئیس مجلس شورای اسلامی، ۵ راهکار مهم برای حل مشکل مسکن را بیان کرده و گفت: دولت به برنامه ششم توسعه در خصوص ساخت سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی عمل نکرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان جلسه بررسی طرح ملی مسکن که با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس بنیاد مسکن برگزار شد، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مسائل مهم در شرایط فعلی مسئله مسکن است.

وی افزود: حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکن اضافه در تهران و حدود دو میلیون مسکن زائد در کل کشور وجود دارد که بسیاری از آنها شامل مسکن‌های لوکس است که شهرداری‌ها اجازه ساخت آن را داده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قشر متوسط نمی‌تواند مسکن لوکس خریداری کند و ضمناً مسکن متناسب با وضعیت آنها وجود ندارد. باید برنامه‌ریزی روشنی برای مردم در بخش مسکن وجود داشته باشد.

لاریجانی تصریح کرد: طبق برنامه ششم باید سالانه ۹۰۰ هزار مسکن ساخته شود که در سال‌های اخیر این اقدام انجام نشد؛ این یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون برنامه ششم در مورد ساخت مسکن شهری و روستایی سقف گذاشته شده است که باید فلان مقدار مسکن ساخته شود. در روستاها هم باید ساخت مسکن مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید در روستاها هم به ساخت مسکن توجه شود، اظهار داشت: تعیین حریم روستاها باعث شده که زمین مناسب برای ساخت مسکن وجود نداشته باشد. آقای اسلامی اعلام کردند که این حریم‌ها مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

وی خطاب به رحمانی فضلی گفت: به استانداران نیز دستور دهید در شورای برنامه ریزی به مشکلات حریم روستاها توجه کنند.

لاریجانی اظهار داشت: در شهرهای متوسط و کوچک هم مشکل زمین وجود دارد. باید در داخل شهر، زمین برای واگذاری وجود داشته باشد یا محدوده شهرها افزایش یابد که در این خصوص نیز مشکلی وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکار حل مشکل مسکن در کلان شهرها، تأکید کرد: شهرهای بزرگ نیاز به شهرک‌های اقماری دارند که در طرح وزارت مسکن به این موضوع توجه شده است.

وی گفت: در صورت اجرای این تصمیمات در چند سال آینده مشکل مسکن برطرف خواهد شد به شرط آنکه ساخت یک میلیون مسکن در سال محقق شود.

لاریجانی در خصوص تسهیلات ساخت مسکن نیز اظهار داشت: مقرر شد در روستاها ۴۰ میلیون، شهرهای کوچک ۶۰ و شهرهای بزرگ ۸۰ میلیون وام ساخت مسکن اعطا شود. پیش از این افراد برای دریافت وام مسکن مدت زیادی در نوبت بودند با صحبت‌هایی با بانک مرکزی شد مقرر شد سهم تسهیلات بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی به میزان ۲۰ درصد افزایش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این بخش ملاحظات و ریزه کاری‌هایی وجود دارد. باید نظام مالیاتی بر مسکن‌های خالی وضع شود و مالیات سنگین از مسکن خالی اخذ شود اما در صورت اجاره دادن مسکن‌ها افراد معاف شوند.

وی افزود: در دنیا زمین به سازندگان و انبوه سازان اختصاص داده می‌شود و سهم دولت به شهرداری‌ها واگذار شده و آنها می‌توانند اجاره دهند.

نماینده مردم قم تصریح کرد: با اجرای این طرح زمین از حالت بورس بازی خارج می‌شود. البته اگر فوراً اسناد این خانه‌ها منتقل شود این خانه‌ها نیز وارد بورس بازی خواهد شد.

وی به وزیر راه و شهرسازی گفت: حتماً برای شهرک‌های اقماری امکانات شهری در نظر گرفته شود که مشکلات مسکن مهر تکرار نشود.

لاریجانی همچنین به کمیسیون عمران مسئولیت داد بر اجرای گام به گام این برنامه‌ها نظارت کند تا مشکل مسکن زوج‌های جوان حل شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار