کد خبر: ۷۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
تجارت آنلاین لزوم کاهش نقش عامل انسانی در بحث مالیات را تبیین کرد؛
اقتصاد کلان: به اذعان صاحب نظران اقتصادی مالیات مناسبترین و پایدارترین نوع درآمد برای دولت بوده و ابزاری است کارآمد جهت اجرای سیاستهای اقتصادی و حتی هدایت اقتصاد در مسیر اهداف کلان. به گزارش تجارت به نقل از ایرنا بر این اساس وجود یک نظام مالیاتی کارآمد برای تداوم فعالیتهای دولت از ضرورتهایی است که به هیچ عنوان نمیتوان آن را نادیده گرفت.

ضرورت هوشمندسازی نظام مالیاتی

اقتصاد کلان: به اذعان صاحب نظران اقتصادی مالیات مناسبترین و پایدارترین نوع درآمد برای دولت بوده و ابزاری است کارآمد جهت اجرای سیاستهای اقتصادی و حتی هدایت اقتصاد در مسیر اهداف کلان. به گزارش تجارت به نقل از ایرنا بر این اساس وجود یک نظام مالیاتی کارآمد برای تداوم فعالیتهای دولت از ضرورتهایی است که به هیچ عنوان نمیتوان آن را نادیده گرفت.

توسعه الکترونیکی نظام مالیاتی؛ یک ضرورت

نظام مالیاتی کشور به این دلیل که از شفافیت و ساز و کار پاسخگویی لازم برخوردار نیست نتوانسته است چنان که باید در جذب اعتماد مودیان موفق باشد و از این بابت دیدگاه مثبت و روشنی در میان مالیات دهندگان وجود ندارد. بر این اساس ضرورت دارد که با هوشمندسازی و الکترونیکی نمودن نظام مالیاتی کشور تا حد ممکن واسطه انسانی و رو در رو حذف و نسبت به هوشمند سازی این سیستم اقدام شود. در همین راستا وزیر اقتصاد و دارایی گفت: سال گذشته بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالی تحقق یافته و به عبارت دقیق تر می توان گفت که تا ۱۰۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شده است.

«فرهاد دژپسند» روز شنبه در مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: مالیات باید به سمت الکترونیکی شدن حرکت کند و همان گونه که رئیس جمهوری عنوان کرد بحث توسعه باید پیگیری شود.

وی گفت: روابط چهره به چهره در نظام مالیاتی باید به حداقل برسد و در این بخش سیستم باید عمل کند. انتطار این است که تا پایان دولت دوازدهم مالیات الکترونیک محقق شود و الکترونیکی شدن مقدمه هوشمندسازی مالیات ستانی است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: بحث افزایش درآمدهای مالیاتی در سیاستهای اصل ۴۴ مطرح شده است اما تا زمانی که نظام مالیاتی هوشمند نشود، نیروی انسانی در مرکز کار قرار دارد و البته نیروی انسانی رکن اصلی وصول درآمدهای سالم مالیاتی است.

مالیات ستانی هوشمند نیازمند عزم جدی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مراسم تکریم و معارفه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به طرح جامع مالیاتی گفت: تلاش میکنیم تا از مالیات ستانی سنتی به مالیات ستانی هوشمند حرکت کنیم و تغییر این رویکرد نیازمند یک عزم جدی است تا اتصال اطلاعاتی صورت بگیرد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: متاسفانه در بدنه سازمان مالیاتی نسبت به جایگزینی سیستممحوری با ممیزمحوری مقاومت وجود دارد و این مقاومت نه در سطح مدیران بلکه در سطح کارشناسان است. ما باید توجه داشته باشیم چرا تا این اندازه فرار مالیاتی وجود دارد؟ بنابراین در طرح جامع ما به دنبال تحقق دو هدف هستیم اولا جلوگیری از فرار مالیاتی و دوم سیستمی و هوشمند کردن مالیات است.

وی اتکا به درآمدهای نفتی را پاشنه آشیل اقتصاد ایران دانست و افزود: این موضوع باعث شد تا آمریکاییها در این زمینه طمع کنند و اگر بتوانیم در این زمینه یک تحول ساختاری به ویژه در بخش مالیاتی داشته باشیم پاسخ مناسبی برای تحریمهای آمریکا خواهد بود البته آمریکاییها به این نتیجه رسیدهاند و از همین روی با برخی کشورهای منطقه در زمینه مذاکره تماس گرفتهاند و این نشان دهنده استیصال آمریکا است.

تغییر قواعد بازی زمینهساز ارتقای نظام مالیاتی کشور است

امیدعلی پارسا نیز در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: یکی از اقدامات مهم در راستای مدرن سازی نظام مالیاتی ماده 169 است که نیازمند همکاری هر چه بیشتر هر سه قوه و کل ارکان نظام است این موضوع از نان شب هم واجبتر است. ما باید به دنبال توسعه پایدار باشیم که نیازمند حکمرانی خوب و البته استفاده از دادهها و اطلاعات مناسب است.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور ما نزدیک به 9.2 درصد است در حالی که در کشورهای در حال توسعه بین 12 تا 18 و برای کشورهای پیشرفته 25 تا 30 درصد است. بنابراین با وجود تلاشهای زیاد در سالهای اخیر هنوز این فاصله وجود دارد و باید آن را جبران کنیم که بخشی از آن از طریق تغییر قواعد بازی صورت میگیرد از همین روی باید در بسیاری از قوانین و بخشنامهها بازنگری شود.

جمع بندی

همانطوری که در آغاز سخن اشاره شد قوانین مالیاتی از شفافیت لازم برخوردار نیست و در مواردی اعمال آنها اثرات منفی، به ویژه در عملکرد و فعالیت شرکتها و بنگاههای اقتصادی برجای میگذارد. به گزارش ایرنا بخشی از ضعف فرهنگ مالیاتی کشور نیز به پایین بودن میزان اعتماد نهادی در جامعه مربوط میشود. از آنجایی که در سازوکاری شفاف، محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی به طور کامل برای مردم مشخص نیست اعتماد اجتماعی نسبت به نظام مالیاتی کشور تضعیف شده است. بنابر این، دولت و مجلس میتوانند طی یک سری اقدامات هماهنگ دست به اصلاح نظام مالیاتی کشور زده و با جلب اعتماد مؤدیان مالیاتی فرهنگ مالیاتی را در جامعه ترمیم و تقویت کنند.برای مثال مجلس میتواند قوانین را طی بررسیهای کارشناسانه در کمیسیونهای مربوطه اصلاح کند. دولت نیز میتواند با استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی نظام مالیاتی کشور را سریع، دقیق و چابک گرداند. اگر بنا است اقتصاد کشور از حالت دولتی خارج شده و به یک اقتصاد خصوصی تبدیل شود، اصلاح نظام مالیاتی و همچنین فرهنگ مالیاتی در جامعه از ضرورتهای غیر قابل انکار است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار