کد خبر: ۷۶۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
قاضی مسعودی مقام در هشتمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه:
قاضی مسعودی مقام خطاب به رضوی و دلاویز گفت: شما می‌دانید پول‌ها را برای چه گرفتید من اینجا از گفتن برخی مطالب معذورم اما بعداً به شما پاسخ می‌دهم. من بارها به شما تذکر دادم که صداقت را رعایت کنید و ما می‌دانیم که این پولشویی ها کجا رفته است و در آینده تمام موارد روشن می‌شود، سعی نکنید که به گونه‌ای رفتار کنید که از هیچ چیز خبر ندارید شما از همه موارد اطلاع دارید و بهتر از همه آگاه هستید.

می دانیم پولشویی ها کجا رفته است؛ معذورم الان بگویم

هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات تعدادی از متهمان پرونده بانک سرمایه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده بانک سرمایه از دقایقی پیش به صورت علنی برگزار شد.

قرار است در ابتدای این جلسه، وکیل متهم ردیف دوم این پرونده به دفاع از موکل خود یعنی احسان دلاویز بپردازد. پس از آن کیفرخواست تعداد دیگری از متهمان پرونده قرائت می‌شود.

تا کنون به اتهامات سید محمدهادی رضوی و احسان دلاویز رسیدگی و هر دو این متهمان به دفاع از خود پرداختند. این پرونده ۳۰ متهم دارد.

در ابتدای دادگاه قاضی مسعودی مقام گفت: جلسه دیروز آخرین دفاعیات از احسان دلاویز متهم ردیف دوم اخذ شد و امروز به ادامه دفاعیات وکیل مدافع دلاویز گوش می‌دهیم.

جعفرزاده وکیل مدافع احسان دلاویز در دفاع از موکلش گفت: از صبر و حوصله دادگاه برای استماع دفاعیات متهمان تشکر می‌کنم. روز گذشته آقای قهرمانی نماینده دادستان گفتند که با موکلم و همسر ایشان برای حضور در دادسرا تماس گرفته شد اما متهم از دسترس خارج بود که موکلم اظهار می‌کند هیچ تماسی با وی گرفته نشده است.

جعفرزاده ادامه داد: همچنین نماینده دادستان گفتند که بیشترین موجودی حساب موکلم قبل از سال ۹۲، ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و بعد از سال ۹۲، گردش حساب وی به بالای ۳۰ میلیارد تومان رسیده است که این مطالب درست نیست و موکلم امروز صبح پرینتی از یکی از حساب‌های خود گرفته است که نشان می‌دهد موجودی حساب او قبل از سال ۹۲ بیشتر از رقم اعلامی در دادگاه است.

وی گفت: آقای قهرمانی فرد باهوشی است که گفتند گردش مالی حساب موکلم بعد از سال ۹۲، ۳۰ میلیارد تومان است زیرا اگر یک میلیارد تومان وارد حساب و بعد از مدتی برداشت شود در گردش مالی دو برابر محاسبه می‌شود.

قهرمانی نماینده دادستان گفت: ما با متهم تماس گرفتیم اما پاسخگو نبود.

قاضی مسعودی مقام گفت: من تمام مستندات تماس با متهم و همسر ایشان را مشاهده کردم. با احسان دلاویز از دادستانی تماس گرفته شده که پاسخگو نبوده است.

جعفرزاده در رابطه با چک‌های مطزوحه در پرونده گفت: ما از این مطالب بی اطلاعیم. آنچه من اطلاع دارم ۱۱ فقره چک است که توسط خانم زهرا شریف کاظمی به مبلغ دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان صادر شده است که این چک‌ها در وجه آقای قادری بوده است. البته بهتر بود این چک‌ها ردیابی می‌شد تا ببینید چه کسی آنها را وصول کرده است.

وی ادامه داد: نماینده دادستان گفته بود که این چک‌ها ۱۳ دست چرخیده و به یک شرکت داده شده است. وقتی مواردی برای شما ابهام دارد، چرا خودتان رفع ابهام نکردید؟ رضوی در جای دیگر گفته دو فقره چک از بانک مسکن داده‌ایم. در جلد چهارم رضوی درباره دلاویز گفته که نمی‌داند قادری چه کاره است. در واقع بخشی از اظهارات علیه دلاویز به سخنان رضوی و بخش دیگر به اظهارات سایر متهمان برمی‌گردد.

وی تأکید کرد: این مبلغ برای تبلیغات در سریال شاهگوش بوده و قرار بوده درصدی از آن مبلغ را دلاویز دریافت کند. البته اظهارات خانم شریف کاظمی با اظهارات سایر متهمان و حتی خودش تناقض دارد.

جعفرزاده با اشاره به اظهارات روز گذشته نماینده دادستان گفت: آقای قهرمانی قاضی باهوشی است. چون گفت ۳۰ میلیارد تومان گردش مالی دلاویز بعد از سال ۹۳ بوده در حالی که گردش مالی یعنی اینکه رقمی وارد حساب شود و پس از مدتی خارج شود و اسناد و مدارک آن موجود است.

وی با طرح مسائل حقوقی درباره اظهارات شهود و مطلعین گفت: ماده ۱۶۰ به بعد قانون مجازات اسلامی درباره ادله اثبات دعوا است و علم قاضی مهمترین مسئله‌ای است که از طرق مختلف حاصل می‌شود.

قاضی مسعودی: ما می‌دانیم که این پولشویی ها کجا رفته است

جعفرزاده وکیل دلاویز گفت: کار دادستانی بعد از صدور کیفرخواست تمام می‌شود مگر اینکه متهم پرونده دیگری داشته باشد به همین دلیل گرفتن پرینت از حساب موکلم بعد از صدور کیفرخواست توسط دادستانی درست نبوده است.

وی خطاب به نماینده دادستان گفت: شما از موکلم خواستید در مورد ۲ میلیارد تومان که برایتان ابهام داشت توضیح دهد، شما چطور در رابطه با موضوعی که در خصوصش ابهام داشتید کیفرخواست صادر کردید.

وی گفت: اولین بار رضوی بحث دو میلیارد تومان را مطرح کرد این پول بابت هزینه‌های فیلم شهرزاد بود.

در ادامه قاضی مسعودی مقام خطاب به رضوی و دلاویز گفت: شما می‌دانید پول‌ها را برای چه گرفتید من اینجا از گفتن برخی مطالب معذورم اما بعداً به شما پاسخ می‌دهم. من بارها به شما تذکر دادم که صداقت را رعایت کنید و ما می‌دانیم که این پولشویی ها کجا رفته است و در آینده تمام موارد روشن می‌شود، سعی نکنید که به گونه‌ای رفتار کنید که از هیچ چیز خبر ندارید شما از همه موارد اطلاع دارید و بهتر از همه آگاه هستید.

قرائت کیفرخواست ۸ نفر از مدیران بانک سرمایه

در ادامه، رسول امیر قهرمانی نماینده دادستان تهران با حضور در جایگاه، به قرائت کیفرخواست ۸ نفر از مدیران بانک سرمایه پرداخت و گفت: بانک سرمایه به عنوان اولین بانک خصوصی، با سرمایه بسیار بالا، کار خود را با سرمایه ۳۵۳۵ هزار میلیارد آغاز کرد. صندوق ذخیره فرهنگیان و گروه ریخته‌گران، از سهامداران عمده این بانک بودند که نتیجه آن، عدم ثبات مدیریتی و اعمال نفوذ مجموعه فوق، به منظور ارائه تسهیلات غیرقانونی بود.

وی ادامه داد: مدیران و کارکنان بانک سرمایه به عنوان بانک خصوصی، امین و وکیل این بانک بوده و ملزم به مصرف وجوه بانک در راستای اعطای تسهیلات از طرق قانونی بودند، اما پیرو تبانی با برخی تسهیل‌گیرندگان، موجب اتلاف وجوه منابع بانکی شدند که این موضوع تحت عنوان «خیانت در امانت» قابل تعقیب است. همچنین با توجه به کلان بودن تسهیلات، مدیران بانک سرمایه اخلال در نظام اقتصادی را مرتکب شدند.

قهرمانی با بیان اینکه نقش ۸ نفر از اعضای هیئت مدیره در وقوع تخلفات بانکی قابل توجیه نیست، گفت: یاسر ضیایی، محمدرضا خانی، محمد هادی، مهرداد باقری، علیرضا حیدرپور، خادم و خیرالله بیرانوند و همچنین پرویز احمدی از جمله اعضای هیئت مدیره هستند که کیفرخواست آنها قرائت می‌شود.

نماینده دادستان تهران افزود: نامبردگان صدها میلیارد تومان از اموال بیت‌المال را در اختیار برخی افراد سودجو از جمله گروه ریخته‌گران قرار دادند و موجبات اتلاف منابع بانکی را فراهم کردند. حسب تحقیقات، وجوه موضوع تسهیلات به جای آنکه صرف اشتغالزایی شود، صرف امورات شخصی از جمله خرید ماشین‌های لوکس، املاک و آپارتمان‌های مختلف شده است. علم به مؤثر بودن اقدامات این افراد، مفروض است و اقدامات آنها مشمول اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق نظام پولی و بانکی می‌شود.

وی به نقش محمدرضا خانی از مدیران ارشد بانک سرمایه اشاره و تصریح کرد: وی متولد سال ۵۱، کارمند قبلی بانک مسکن، دارای تحصیلات دکتری، دارای قرار منع اشتغال است که با صدور حکم بازداشت موقت، در زندان به سر می‌برد. وی از تاریخ ۱۶/‏۰۱/‏۹۵‬ تا ۹۶/۲/۲۳ مدیرعامل بانک سرمایه بوده است. وی در خصوص ارائه تسهیلات به ۱۱ شرکت، منجر به حیف و میل سرمایه بانک به میزان ۹۴ هزار میلیارد و ۸۰۴ میلیون تومان شده است.

نماینده دادستان تهران گفت: کلیه تسهیلات پرداختی متهم در فقره مشکوک‌الوصول قرار می‌گیرد. شرکت‌های توسعه پایدار قشم، سایه‌گستر، هواپیمای سهند آسیا و چندین شرکت دیگر، از جمله شرکت‌هایی است که خانی از طرف تهاتر، گران‌نمایی و تسهیلات غیرمجاز پرداخت کرده است. خانی همچنین به تحصیل دو فقره به مبالغ ۲۱۶ و ۱۰۸ میلیون تومان از طریق شرکت سایه‌گستر که زیرمجموعه بانک سرمایه است، اقدام کرده است. وی همچنین متهم به مشارکت در ۱۳ فقره خیانت در امانت به مبلغ ۱,۳۳۹ میلیارد و ۴ میلیون تومان است.

قهرمانی همچنین به دیگر اتهامات این متهم اشاره کرد و گفت: خانی به دریافت فرش‌هایی نفیس از فرش عظیم‌زاده، پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان به شخصی به نام قاسم خلیلی برای خرید خودرو برای برادرزاده‌اش، متهم است. لازم به ذکر است پرونده متهم در خصوص تسهیلات ارزی پرداختی به شرکت‌های پترومال در دادسرا مفتوح به رسیدگی است.

وی ادامه داد: فساد بانک سرمایه در زمان وی افشا شده بود و برخی متهمان از جمله قندالی بازداشت شده بودند به همین منظور متهم خانی و دیگر اعضای هیئت مدیره به منظور دور زدن نهادهای نظارتی، سناریویی برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های خاص را طراحی کردند. به همین منظور شرکت توسعه پایدار قشم به حیات‌خلوت مدیران برای اعطای تسهیلات به افراد خاص تبدیل شده بود.

قهرمانی به سوابق این متهم اشاره کرد و گفت: سوابق قریب به ۳۰ ساله متهم در حوزه بانک و همچنین عدم توجه به هشدارها و مراودات وی با تسهیلات‌گیرندگان، بیانگر این است که اقدامات وی کاملاً عامدانه و با علم به مؤثر بودن اقداماتش بوده است.

وی افزود: حسب اظهارات آرمان علمایی با اعمال فشار امامی به قندالی، خانی به عنوان مدیرعامل بانک سرمایه منصوب می‌شود. وی در اظهاراتش اعلام کرده که هر وقت نزد خانی می‌رفتم، رضوی و امامی آنجا بودند.

نماینده دادستان تهران اظهار داشت: همچنین بر اساس این اظهارات، ۶۰۰ میلیون تومان فرش‌های دستباف به خانی تحویل داده می‌شود. یک میلیارد تومان حق دلالی هم به آرمان علمایی پرداخت شده است. علمایی همچنین در مراجعه به دفتر داریوش امان می‌بیند که برادر خانی به دنبال وثیقه برای آزادی برادرش است. به همین دلیل در یک بازه زمانی، خانی با وثیقه این شخص آزاد می‌شود.

این خبر تکمیل می شود…

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار