کد خبر: ۷۶۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
نسخه جدید ریاست جمهوری آمریکا برای اقتصاد جهان
تمایل ترامپ به دلار ضعیف‌تر در تضاد آشکار با سیاست "دلار نیرومند" است که همواره طی دو دهه اخیر توسط رؤسای جمهور آمریکا چه از حزب دموکرات و چه از حزب جمهوری خواه پیگیری شده است. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد در سال ۲۰۱۸ موفق شد بازدهی خیره‌کننده ۴.۴ درصدی را به ثبت رساند.

ترامپ دلار را هم قربانی می کند!

گروه بین الملل: رئیس جمهور آمریکا در توئیتی نوشت نرخ برابری یورو در برابر دلار تعمدا پایین تر از حدی است که باید باشد.

حساب توئیتری "بلومبرگ آپینیون" در گزارشی با اشاره به افزایش شمار گردشگران ورودی به کشورهای اروپایی پرسیده بود که چگونه می‌توان جلوی این رویه را گرفت و دونالد ترامپ در پاسخ به این پرسش نوشت: این مساله به این دلیل است که ارزش یورو و ارزهای دیگر تعمدا در برابر دلار پایین نگه داشته است و این مساله باعث محروم ماندن آمریکا از مزیت رقابتی شده است. نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا بسیار بالا است و به این مساله باید سیاست انقباضی را نیز اضافه کرد! آن‌ها سرنخ را ندارند.

شمار کسانی که منتظر تضعیف بیشتر دلار در سال ۲۰۱۹ هستند با این توئیت ترامپ افزایش یافته است به ویژه حالا که فدرال رزرو بیشتر از هر زمان دیگری آماده کاهش نرخ بهره است. آلن راسکین، استراتژیست بین‌الملل "دویچه بانک" گفت: احتمالاً با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۹، بازار ارز بیشتر با توئیت های این چنینی ترامپ مواجه خواهد شد.

تمایل ترامپ به دلار ضعیف‌تر در تضاد آشکار با سیاست "دلار نیرومند" است که همواره طی دو دهه اخیر توسط رؤسای جمهور آمریکا چه از حزب دموکرات و چه از حزب جمهوری خواه پیگیری شده است. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد در سال ۲۰۱۸ موفق شد بازدهی خیره‌کننده ۴.۴ درصدی را به ثبت رساند. یورو که وزنه ۰.۶ درصدی در محاسبه شاخص دلار دارد از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون حدود ۰.۶ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.

کارشناسان سیاسی معتقدند ترامپ در صدد است با ایجاد جنگ تجاری و تعرفه ای و کاهش ارزش دلار در برابر نرخهای دیگر جهان از نوسانات نرخ دلار به عنوان یک اهرم قدرت استفاده کند.

در همین رابطه چند روز قبل رئیس جمهور روسیه با تاکید بر این نکته که اطمینان جهان به دلار در حال سقوط است، آمریکا را به سوء‌استفاده ابزاری از دلار متهم کرد.

ولادیمیر پوتین در جریان سخنرانی خود در همایش اقتصادی شهر سنت پترزبورگ روسیه با اشاره به اینکه نقش دلار به عنوان ذخیره ارزی، با توجه به تبدیل شدن آن به ابزار سیاسی پیشبرد اهداف واشنگتن باید مورد بازبینی قرار گیرد، گفت: سازمان‌های مالی جهانی نیاز به تغییرات عمیقی دارند. باید در نقش دلار بازبینی شود، چراکه دلار از یک ذخیره ارزی جهانی به ابزار فشار یک کشور بر ضد بقیه جهان تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور روسیه اقدامات آمریکایی‌ها را از بین برنده مزایای دلار که در نتیجه سیستم "برتون وودز" ایجاد شد دانست و گفت: اطمینان جهان به دلار در حال سقوط است.

پوتین همچنین دلار را در ایفای نقشش به عنوان ارز غالب مبادلات تجاری و ارزی، شکست خورده توصیف کرد.

پوتین آمریکایی‌ها را به سلطه‌جویی بر جهان متهم کرد و افزود: در شرایطی که آنها عاشق حرف زدن راجع به آزادی و برابری هستند، از تمامی ابزارهای خود برای حفظ برتری بر دیگر کشورهای جهان استفاده می‌کنند. کشورهایی که قبلاً خود را نماد آزادی تجارت و بازار باز و رقابتی معرفی می‌کردند، اکنون به زبان جنگ تجاری و تحریم سخن می‌گویند و با استفاده از روش‌های غیر رقابتی و غیر بازاری به دنبال حذف رقبا هستند.

دیگر مقام روسی یعنی ماکسیم اورشکین - وزیر اقتصاد این کشور - نیز گفته بود که روند کاهش وابستگی به دلار توسط کشورهای مختلف آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه دلار به تدریج در حال از دست دادن جایگاه خود در بازار جهانی است، گفت: چین، ترکیه و کشورهای اروپایی در حال تقویت سهم یورو از ذخایر ارزی خود هستند و دلار به تدریج و ناگزیر در حال از دست دادن سهم خود است. این مساله نه تنها در روسیه که در همه جای جهان در حال اتفاق افتادن است. با این شرایط به نظر می رسد بعد از ده ها امپراطوری دلار بر دنیا حالا با نسخه جدید ترامپ باید منتظر سقوط دلار و تاج گذاری یورو در بازارهای جهانی باشیم.

در بین ارزهای مختلف، یورو بهترین جایگزین دلار برای شرکت‌های چینی است چرا که از نظر مقبولیت در بین کشورهای جهان و قدرت اقتصادی تقریباً برابر، یورو تنها رقیب جدی دلار در حال حاضر محسوب می‌شود و جنگ تجاری بین چین و آمریکا فرصتی طلایی برای اروپایی‌ها است تا جایگاه یورو در جهان را تقویت کنند.

اخیراً وزارت خزانه داری آمریکا در گزارشی بر اخبار کوچ چینی‌ها از دارایی‌های دلاری صحه گذاشت و تأیید کرد که میزان اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا که در اختیار چینی‌ها است به پایین‌ترین سطح دو سال و نیم اخیر رسیده است.

در صورتی که روند فعلی تداوم یابد و چیزی بیش از یک واکنش صرف از طرف چینی باشد، به نظر می‌رسد وزنه یورو در برابر دلار افزایش خواهد یافت به ویژه آن که چین بزرگ‌ترین دارنده اوراق قرضه آمریکا در جهان است و عرضه سنگین این اوراق از جانب چین به شدت بر ارزش اوراق دلاری و سپس دلار تأثیر خواهد گذاشت. مقامات اروپایی هم تمایل خود برای مقابله با هژمونی دلار را پنهان نکرده‌اند و ممکن است با روند فعلی دلار به تازه ترین قربانی ترامپ تبدیل شود.

برچسب ها: ترامپ ، دلار ، آمریکا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار