کد خبر: ۷۶۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در حاشیه کارگاه بلاک چین و بانکداری گفت: ابزارهای نو مانند بلاک چین خط بطلانی روی سیستم های متمرکز فعلی در دنیا کشیده اند.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، دکتر علی صالح آبادی اظهار داشت: سوئیفت از یک پایگاه اطلاعاتی متمرکز برخوردار است و آمریکا به دلیل برخورداری از کنترل سوئیفت، از این دسترسی سواستفاده کرده و تبادلات مالی دنیا را مدیریت می کند؛ در واقع از طریق تهدید قطع دسترسی به سوئیفت، به کشورهای مختلف فشار وارد می آورد تا با لیست بانکهای تحت تحریم تعامل نداشته باشند و این بخاطر متمرکز بودن ساختار سوئیفت است.
وی افزود: از طرفی به دلیل اینکه بسیاری از ذخائر دنیا روی دلار متمرکز است، دلار نیز تبدیل به ابزاری شده که آمریکا از آن برای فشار بر کشورهای دیگر استفاده می کند.
صالح آبادی بیان داشت؛ بر این باورم که با توسعه ساختار بلاک چین در دنیا بعنوان ابزاری با ساز و کار غیر متمرکز، سلطه ابزاری آمریکا و سایر قدرتهای مستبد را به طرز چشمگیری کاهش خواهد داد.
وی در ادامه تشریح کرد: تکنولوژی بلاک چین بستری از اعتماد فراهم می کند که بر مبنای آن معاملات بدون شبهه انجام می شوند و افراد زیادی نیز در این فرایند در نقش شاهد ظاهر شده و بر آن صحه می گذارند.
علی صالح آبادی با اشاره به اینکه شاید بسیاری از سازمان ها و ساختارهای متمرکز با تحقق پارادایم بلاک چین، مفهوم خودشان را از دست بدهند، گفت: بعنوان مثال با تحقق مفهوم بلاک چین، موضوعیت بانکها تغییر خواهد کرد؛ ما در بانکها امین پول و اموال مشتریان هستیم و بعنوان وکیل سپرده گذاران ، مسئولیت هایی چون افتتاح حساب و نقل و انتقالات مالی را برایشان انجام می دهیم؛ در بخش خدمات بانکی با ورود تکنولوژی بلاک چین شاید چندان نیازی نباشد که پول مردم به شکل متمرکز در جایی نگهداری شود از طرفی در حوزه تسهیلات بانکی این موضوع مطرح می شود که علی رغم اعتماد مردم به نظام بانکی، شاید بانک بهترین سیاست گذار و تصمیم گیرنده برای پول مردم نباشد؛ گرچه تا کنون در کشور ما بانکی ورشکست نشده اما نمونه های زیادی از ور شکستگی بانک ها در دنیا مشاهده شده که ناشی از عملکرد نامطلوب و مدیریت نامناسب بوده است.
صالح آبادی اذعان داشت: بر این باورم که با تکنولوژی بلاکچین ظرف ده تا پانزده سال آینده، نظام مالی و بانکی دچار تحول عمیق خواهد شد؛ به نحوی که افراد بسته به میزان ریسک پذیری، خودشان تصمیم بگیرند که کجا و چگونه پولشان را سرمایه گذاری کنند؛ بستر فنی این جریان از طریق اطلاعاتی که در چیپس های روی کارت های بانکی و شناسایی افراد وجود دارد، فراهم است و به این ترتیب همه اطلاعات با اتصال سامانه های مختلف، همخوان شده و آگاهی لازم را برای یک انتخاب صحیح و مناسب شکل می گیرد؛ مانند کاری که شرکت اعتبارسنجی ایرانیان برای ارائه رتبه اعتباری به افراد انجام داده است به این صورت که افراد می توانند با ارائه کد ملی و پرداخت هزینه ای مشخص، رتبه اعتباری خود را دریافت کنند؛ هدف از طراحی این ساز و کار افزایش سطح اعتماد بین سازمانهای مختلف و مشتریان است که نتیجه آن عدم نیاز به حضور موسسات مالی برای اعتبار سنجی افراد خواهد بود.
به گفته علی صالح آبادی شاید مفهوم بانک نیز در آینده ای نه چندان دور مورد بازنگری قرار بگیرد؛ ممکن است این دست از تکنولوژی های غیرمتمرکز بانک ها را کنار بزنند و یا بانکها با هماهنگ شدن با تکنولوژی های نو، بانکداری را به شیوه های نوین تغییر داده و به روز عمل می کنند. ضروریست بعنوان مدیران بانکی در مورد انطباق با تکنولوژی های نوین فکر کنیم تا در آینده، حذف و یا به حاشیه رانده نشویم.
به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز گارگاه بلاک چین و بانکداری صبح روز بیستم خردادماه توسط بانک توسعه صادرات ایران با حضور مدیران ارشد بانکی، کارشناسان و علاقه مندان به موضوع بلاک چین در این بانک برگزارشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: