کد خبر: ۷۶۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

شب گذشته، گوگل در اکانت رسمی خود در توییتر، تصویری از پیکسل ۴ منتشر کرد. چنین کاری تعجب بسیاری از کاربران را به همراه داشته و اگرچه در این تصویر فقط پنل پشتی این گوشی دیده می‌شود، ولی بر اساس آن می‌توانیم به موارد زیادی بپردازیم. به‌عنوان مثال، این نخستین گوشی پیکسل مبتنی بر دوربین دوگانه است، در ضمن شاهد تغییرات مفصلی در طراحی هستیم. در ادامه، به صورت مختصر و مفید اطلاعاتی که می‌توان از این تصویر به دست آورد، مطرح می‌کنیم.

دوربین دوگانه

اول از همه به مهم‌ترین مشخصه یعنی دوربین دوگانه می‌پردازیم. گوگل در سال‌های اخیر علی‌رغم ترندهای روز، برای گوشی‌های پیکسل تنها از دوربین واحد استفاده کرده که با همین یک دوربین هم نتایج قابل توجهی را به ارمغان آورده است. اما حالا که تمام دوربین‌های رده‌بالا حداقل از دوربین دوگانه یا سه‌گانه بهره می‌برند، گوگل هم تصمیم گرفته برای پیکسل ۴ از دوربین دوگانه بهره ببرد زیرا مواردی مانند فاصله کانونی را نمی‌توان صرفا از طریق بخش نرم‌افزاری شبیه‌سازی کرد.

پیکسل 4

تصویر رسمی منتشر شده از سوی گوگل

در این میان، نمی‌دانیم که گوگل از لحاظ نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری چه برنامه‌هایی برای دوربین ثانویه دارد. اپل برای آیفون‌های خود به بهره‌گیری از دوربین ثانوی تله‌فوتو روی آورد که امکان زوم و حالت پرتره را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. اما اخیرا، بسیاری از شرکت‌ها به تعبیه دوربین اولترا واید روی آورده‌اند که به افراد اجازه می‌دهند بخش وسیع‌تری از مناظر را ثبت کنند.

علاوه بر این، باید ببینیم که گوگل برای دوربین ثانوی پیکسل ۴ از لحاظ نرم‌افزاری چه برنامه‌هایی دارد. گوگل پیش از این موفق شده که تنها با استفاده از یک لنز قابلیت‌های جالبی در زمینه‌ی واقعیت افزوده امکان‌پذیر کند. در ضمن این شرکت قبلا با پروژه تانگو (که در نهایت تعطیل شد) نشان داده که با استفاده از دوربین‌های چندگانه در زمینه‌ی واقعیت افزوده می‌تواند امکانات قابل توجهی را ارائه کند.

سنسور سوم

پیکسل 4

اگر بر عکس منتشر شده از جانب گوگل زوم کنید، در بخش فوقانی برآمدگی دوربین یک سنسور مرموز توجه را جلب می‌کند که هنوز معلوم نیست چه کارکردی دارد. به‌عنوان مثال، هواوی P30 پرو از سنسور ToF بهره می‌برد که با محاسبه‌ی زمان رفت و برگشت پالس‌های نوری می‌تواند تصویر دقیق‌تری از محیط اطراف را برای گوشی به ارمغان بیاورد و مثلا حالت پرتره را با دقت بسیار بیشتری ارائه کند. به همین خاطر شاید این سنسور هم از نوع ToF باشد یا اینکه این سنسور به طور کلی ماهیت دیگری دارد.

فلش دوگانه

مانند دیگر گوشی‌های پیکسل، دوربین پیکسل ۴ هم از فلش دوگانه بهره می‌برد و در گوشه‌ی این برآمدگی هم یک نقطه بسیار کوچک دیده می‌شود که به احتمال زیاد مربوط به میکروفون است. قبلا هم در کنار دوربین این گوشی شاهد تعبیه میکروفون و سیستم فوکوس لیزری بوده‌ایم. البته احتمال اینکه این مورد مربوط به فوکوس لیزری باشد، بسیار پایین است زیرا قبلا گوگل برای این کار از دو سنسور استفاده می‌کرده ولی این بار شاهد یک نقطه بسیار کوچک هستیم.

فقدان حسگر اثر انگشت در پنل پشتی

در رابطه با این موضوع شایعات زیادی منتظر شده و حالا می‌توانیم با قاطعیت به آن بپردازیم. پیکسل ۴ نخستین گوشی پیکسل است که از حسگر اثر انگشت تعبیه شده در پنل پشتی بهره نمی‌برد. برخی از شایعات حاکی از آن هستند که گوگل برای این گوشی به بهره‌گیری از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر روی آورده است اما برخی دیگر هم می‌گویند این گوشی مانند آیفون X از سیستم تشخیص چهره بهره می‌برد.

پیکسل 4

دکمه پاور با رنگ متضاد

این یک تغییر کوچک ولی جالب توجه محسوب می‌شود. در دو سال گذشته، گوگل برای گوشی‌های پیکسل خود، به غیر از رنگ سیاه برای دکمه پاور از رنگ دیگری استفاده کرده است. این یعنی مثلا پیکسل صورتی از دکمه پاور نارنجی رنگ بهره می‌برد ولی برای بدنه مشکی، دکمه پاور همان رنگ بود. همین تغییر کوچک، ظاهر پیکسل ۴ را خاص‌تر می‌کند.

طراحی بسیار متفاوت در پنل پشتی

گوگل برای سه نسل نخست پیکسل از طراحی تقریبا یکسانی-به‌خصوص در پنل پشتی-استفاده کرده است که به‌عنوان مثال بخش براق در بالای پنل پشتی و بخش مات بزرگ‌تر در قسمت پایین پنل توجهات را جلب می‌کردند. اما حالا گوگل برای پیکسل ۴ تصمیم گرفته این طراحی را کنار بگذارد. هنوز معلوم نیست که در ساخت پنل پشتی از مواد مات یا شفاف استفاده شده ولی چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که به غیر از برآمدگی دوربین، پنل پشتی از بافت یکپارچه‌ای بهره می‌برد. در همین زمینه می‌توانیم به آیفون‌های ۲۰۱۹ اشاره کنیم که قرار است از بدنه یکپارچه و برآمدگی بزرگی برای دوربین بهره ببرند و این یعنی آیفون‌های جدید و پیکسل ۴ شباهت زیادی به یکدیگر خواهند داشت.

مشخصه‌های مورد انتظار

پیکسل 4

در رابطه با دیگر بخش‌های پیکسل ۴ نمی‌توانیم با قاطعیت زیادی اظهارنظر کنیم. اما در هر صورت، می‌توانیم انتظار بهره‌گیری از اسنپ‌دراگون ۸۵۵ و ارتقا در حافظه رم را داشته باشیم. علاوه بر این، مشخصه‌های نرم‌افزاری به‌خصوص در زمینه‌ی دوربین همواره نقطه قوت گوشی‌های پیکسل بوده‌اند و پیکسل ۴ هم از این قاعده مستثنا نخواهد بود. این گوشی مانند نسل‌های قبلی به احتمال زیاد در ماه اکتبر معرفی می‌شود. اما اگر مانند این چند روزه، در ماه‌های آینده هم روند انتشار تصاویر و گزارش‌های مربوط به این گوشی ادامه داشته باشد، مطمئنا مانند پیکسل ۳ قبل از معرفی رسمی به تمام جزییات پیکسل ۴ دسترسی خواهیم داشت.

برچسب ها: پیکسل 4 ، گوگل
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار