کد خبر: ۷۶۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶
روحانی در فرودگاه مهرآباد:
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات اخیر آمریکایی‌ها تروریسم اقتصادی است، گفت: آمریکا برای اولین بار جنگ را با یک ملت شروع کرده است.

آمریکا وارد جنگ با یک ملت شده است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات اخیر آمریکایی‌ها تروریسم اقتصادی است، گفت: آمریکا برای اولین بار جنگ را با یک ملت شروع کرده است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی پیش از ترک تهران برای شرکت در دو اجلاس «سازمان همکاری‌های شانگهای» و «سیکا» در قرقیزستان و تاجیکستان در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سفر به دو کشور دوست قرقیزستان و تاجیکستان به دعوت رؤسای‌جمهور این کشورها و برای شرکت در دو اجلاس مهم است. تاجیکستان و قرقیزستان دو کشور مسلمان و از کشورهای آسیای مرکزی هستند که روابط بسیار خوبی با آنها داریم.

رئیس‌جمهور با اشاره به برگزاری اجلاس شانگهای در قرقیزستان، ادامه داد: این اجلاس بسیار حائز اهمیت است و در آن معمولاً مسایل امنیت منطقه و سایر مسائل مورد علاقه بحث و بررسی می‌شود.

روحانی با بیان اینکه امروز مسأله امنیت چه در منطقه بسیار حساس خلیج فارس، چه در خاورمیانه و چه در کل آسیا و جهان برای ما اهمیت خاص و ویژه‌ای داردف گفت: تلاش ما همیشه این بوده که از صلح و امنیت منطقه حراست و حفاظت کنیم. در طول سال‌های گذشته در عمل نشان دادیم که چقدر نسبت به کشورهای همسایه و امنیت منطقه حساس هستیم.

وی افزود: در اجلاس شانگهای کشورهای مهمی نظیر روسیه و چین حضور دارند که هم روابط دوجانبه ما با چین اهمیت دارد و هم روابط ما با روسیه.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این دو کشور از دوستان جمهوری اسلامی ایران هستند و از آنجایی که هر دو کشور عضو ۱+۴ هستند، بنابراین ضرورت دارد که در شرایط فعلی درخصوص توافق هسته‌ای با این دو کشور بحث و گفتگو داشته باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: مردم ما کاملاً آگاه هستند که جمهوری اسلامی ایران به تفاهمات، توافقات و تعهدات بین‌المللی همواره پایبند بوده است و در تفاهم هسته‌ای نیز ایران طبق ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهدات خودش عمل کرده اما متاسفانه آمریکا تعهدات خود را زیر پا گذاشته و از سوی دیگر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده و همچنین دست به جنگ و ترو اقتصادی زده است.

وی ادامه داد: کاری که امروز آمریکا انجام می‌دهد بالاتر از نقض قطعنامه یا تخلف از یک پیمان و معاهده است، درواقع اقدامی که آمریکا انجام می‌دهد تروریسم اقتصادی است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: آمریکا برای اولین بار جنگ را با یک ملت بصورت علنی، مخصوصاً با اقشار آسیب پذیر جامعه، آغاز کرده است. امروز آمریکایی‌ها با میلیون‌ها انسان فهیم و فرهنگی این کشور جنگ را آغاز کرده‌اند که البته ملت ایران در این جنگ پیروز خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه هدف همه این اجلاس‌ها بحث امنیت و مبارزه با ترور است، گفت: تروریسم به هر شکل آن از نظر ما محکوم است و تروریسم اقتصادی یکی از اشکال بد ترور در شرایط امروز جامعه است.

وی تصریح کرد: امیدواریم با چین و روسیه، که عضو ۱+۵ بودند، درخصوص این مسائل گفتگو کنیم. البته کشور میزبان هم برای ما اهمیت دارد و با مقامات این کشور هم ملاقات‌هایی را خواهیم داشت.

رئیس‌جمهور با اشاره به اجلاس تاجیکستان تصریح کرد: اجلاس «سیکا» نیز در روز شنبه برگزار می‌شود و کشورهای مهمی در این اجلاس شرکت می‌کنند.

روحانی افزود: علاوه بر اینکه من در این دو اجلاس سخنرانی دارم و نظرات دولت و ملت ایران را تبیین خواهم کرد، با سران کشورهایی که در این اجلاس حضور دارند نیز ملاقات‌هایی را خواهم داشت.

وی اکید کرد: امیدوارم تصمیماتی که در این دو اجلاس گرفته می‌شود و هم ملاقات‌هایی که در حاشیه آن انجام می‌گیرد به نفع ملت ایران و منطقه باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار