کد خبر: ۷۶۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
در بازدید خبرنگاران از شرکت پارس سرام در قرچک ورامین مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه نقدشوندگی سهم یکی از اصول اصلی برای اعضای هیات مدیره این شرکت به حساب می آید، گفت: با توجه به مزیت های رقابتی که نسبت به سایر رقبایمان داریم هدف گذاری کرده ایم که بیشترین سهم بازار را در اختیار داشته باشیم. همچنین هیات مدیره مصوب کرده که تا پایان سال مالی 1398 شرکت سودده شود.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، دکتر محسن عالی‌خانی مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت پارس سرام در نشست خبری با خبرنگاران بازار سرمایه که در محل کارخانه برگزار شد با اشاره به تغییر و تحولات سهامداران عمده و مدیران این شرکت، گفت: از بهمن سال 1397 تغییرات مدیریتی و مالکیتی در پارس سرام اتفاق افتاد و از 8 بهمن ماه بنده به عنوان مدیرعامل انتخاب شدم.
وی با اشاره به اینکه پارس سرام در بازار دوم بورس در گروه کانه های غیرفلزی معامله می شود، بیان کرد: تنها شرکتی که در بورس در صنعت چینی بهداشتی وجود دارد پارس سرام است البته سابقا "چینی کرد" در فرابورس بود که مجمع فوق العاده تشکیل داد و از فرابورس خارج شد.
عالی‌خانی ادامه داد:5 شرکت بزرگ در حوزه چینی بهداشتی در ایران وجود دارد که هر کدام از این ها بیش از 10 درصد سهم بازار را دارند. برخی از شرکت های دیگر هم هستند که به علت کوچک بودن، اطلاعاتی از سهم بازار آن ها در دست نیست.
عضو هیات مدیره و مدیرعامل پارس سرام، در پاسخ به پرسشی درباره سهم بازار پارس سرام نسبت به دیگر رقبا، تشریح کرد: ما یک انجمن صنفی چینی بهداشتی داریم که مدیران شرکت ها در آن اطلاعات خود، از جمله اطلاعاتی درباره سهم بازارشان را اعلام می کنند ولی این اطلاعات در آن راستی آزمایی نمی شود. طبق اعلام انجمن صنفی ما در ماه های گذشته 11 درصد از سهم بازار را داشتیم اما به تازگی اعلام کردند که20 الی 25 درصد از سهم بازار را داریم و فعلا از نظر سهم بازار سوم هستیم و اگر به 9500 تن در سال برسیم اول بازار خواهیم بود.
ظرفیت تولید را به 7500 تن می‌رسانیم
وی ادامه داد: ظرفیت اسمی و مجوز تولید ما در سال، 14 هزار و 200 تن است که در سال های گذشته 4 الی 5 هزار تن تولید داشته ایم به بیانی در حال حاضر با حدود 40 درصد ظرفیت اسمی تولید می کنیم اما برنامه داریم که این مقدار تولید را تا پایان سال مالی به 7500 تن برسانیم.
عالی خانی تاکید کرد: هیات مدیره تکلیف کرده که تا پایان سال مالی 1398 ( یعنی 31 شهریور سال جاری) شرکت را سود ده کنم که اگر این موضوع محقق نشود احتمالا از هیات مدیره خداحافظی خواهم کرد.
وی درباره سود آوری این شرکت توضیح داد: زمانی که من به هیات مدیره این شرکت آمدم شرکت در نقطه سر به سر نبود اما ما توانستیم به محض ورود شرکت را در نقطه سر به سر عملیاتی قرار دهیم ولی به دلیل هزینه های غیر عملیاتی، اداری و فروش نتوانستیم در آن زمان شرکت را سودده کنیم.
گچ چینی بهداشتی رقبا را تامین می کنیم
عالی خانی افزود: مزیت های رقابتی پارس سرام نسبت به رقبا این است که اولا ما کمترین مواد اولیه وارداتی را مصرف می کنیم دوما برعکس رقبا زنجیره تولیدمان تکمیل است چرا که به عنوان نمونه خودمان آسیاب گچ داریم و گچ چینی بهداشتی که با گچ ساختمانی متفاوت است را در داخل شرکت تولید می کنیم. ما مازاد تولید داریم در نتیجه بخشی از گچ چینی بهداشتی رقبا را هم تامین می کنیم. ما همچنین برعکس رقبا بخش در زنجیره تولیدمان بخش لعاب سازی داریم.
مدیرعامل پارس سرام درباره صورت های مالی شرکت گفت: ما این شرکت را از مدیران قبلی تحویل گرفتیم. در وضعیت فعلی به اصلاح حساب ها و اصلاح ساختارهایی نیاز داریم. حسابدارمان به ما گفته که حساب های شما راکد و سنواتی است و باید برای آن ها ذخیره بگیریم در نتیجه ما 500 میلیون تومان ذخیره مطالبات گرفتیم که این موضوع باعث می شود که زیان دهی بیشتری شناسایی کنیم.
وی در پاسخ به اینکه زیان انباشته شرکت چقدر است؟ گفت: 6 میلیارد تومان سرمایه اسمی شرکت است که در حال حاضر زیان انباشته ما 90 درصد از این سرمایه ی اسمی یعنی حدود 5 میلیارد و 400 میلیون تومان است.
حداقل 20 میلیارد تومان افزایش سرمایه می دهیم
عالی‌خانی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به ماده 141 قانون تجارت اقدام به افزایش سرمایه خواهید کرد یا خیر، گفت: هم موضوع افزایش سرمایه در حال بررسی است و هم موضوع ماندن یا نماندن در تابلوی دوم بورس. حدود 20 میلیارد تومان باید افزایش سرمایه دهیم. ما اگر با مازاد تجدید ارزیابی افزایش سرمایه دهیم از ماده 141 خارج می شویم ولی مشکل نقدینگی مان حل نمی شود در نتیجه ما باید مشکل نقدینگی شرکت را حل کنیم.
مدیرعامل پارس سرام، افزود: ما به خاطر اینکه مشمول ماده 141 هستیم، نمی توانستیم تسهیلات بگیریم و مشکل نقدینگی داریم در نتیجه افزایش سرمایه از طریقه آورده نقدی را حتما باید داشته باشیم قبلا مصوبه داشتیم 6 میلیارد تومان افزایش سرمایه دهیم ولی بنده در تلاش هستم که هیات مدیره را قانع کنم که حتی بیشتر از 20 میلیارد تومان از آورده نقدی افزایش سرمایه دهیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا تجدید ارزیابی دارید یا خیر؟ گفت: تجدید ارزیابی منوط به بحث معافیت مالیاتی است اگر موضوع معافیت مالیاتی درست شود تجدید ارزیابی خواهیم کرد.
مدیر عامل پارس سرام، افزود: ما یک میلیارد و 500 میلیون تومان مطالبات داریم که از این مقدار یک میلیارد تومان حقوقی است. نمی توان به راحتی بیان کرد که چقدر از آن وصول می شود ولی طبق برآورد من 500 میلیون تومان از آن وصول می شود.
عالیخانی ادامه داد: یکی از دلایل بالا بودن بهای تمام شده کالا، هزینه های سربار است. چون ساختار کارخانه بر اساس 700-750 نفر شکل گرفته اما حدود 260 نفر پرسنل داریم.
وی درباره رقبای خارجی نیز گفت: تقریبا یک سال و نیم است که واردات چینی بهداشتی به کشور ممنوع است و این موضوع سبب شده که خارجی ها سهم از بازار نداشته باشند که این یک فرصت برای شرکت های داخلی محسوب می شود.
فروش فروردین ماه به یک میلیارد تومان رسید
مدیرعامل پارس سرام درباره برنامه هایی که تا کنون صورت گرفته اظهار کرد: ما سیاست های فروش را تغییر دادیم در فروردین ماه سال قبل فروش 200-300 میلیون تومان بود اما امسال یک میلیارد تومان فروش داشتیم. 90 درصد فروش فروردین نقدی است. همچنین از آنجایی که میانگین سن ماشین آلات اینجا 35 سال است برنامه ریزی کردیم که دستگاه ها را بازسازی کنیم تا ظرفیت تولید افزایش یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: