کد خبر: ۷۶۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱

فرهاد فلاحتی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

شاه کلید اقتصاد مقاومتی در توصیههای مقام معظم رهبری است یعنی اگر بگوییم که کلید طلایی اقتصاد مقاومتی چیست باید گفت که خودکفایی است. موضوعی که از بدو پیروزی انقلاب درباره آن صحبت شده، برنامهریزی و کار شده این است که وابستگی کشور را از کشورهای... دیگر به حداقل برسانیم به ویژه وابستگیهای اساسی و اصولی را باید کم کنیم.

اولین کار این است که باید بر روی خودکفایی در معیشت و رفاه مردم در حوزههایی که نیازمندیهای ضروری است، تمرکز کنیم یعنی بحثهای درمانی و دارویی همیشه جزء اولویتهای اول کشور بوده و اکنون نیز است و در این قضیه بسیار پیشرفت کردیم بهطوریکه زمانی پزشک را از هند و بنگلادش وارد میکردیم و نیروهای متخصص اندکی داشتیم و در مناطق محروم نیز متخصصان ایرانی را نمیتوانستیم پیدا کنیم اما درحالحاضر در این زمینه به حد کافی به خودکفایی رسیدیم. در برخی از ارقام و مباحث به ویژه در مسائل دانش و فناوریهای روز در برخی از حوزهها به دلیل ضعف در برنامهریزی و پیگیریهایی که دولتها داشتندعقب ماندیم و نگاه رهبری ناظر بر خودکفایی در این حوزهها از جمله مباحث روتین جامعه مثل کشاورزی و فناوریهای روز است.

با در حوزه علوم انسانی و کتب علوم انسانی معمولا مترجم هستیم و بخشی از این موضوع این است که اگر در پیشینه تاریخی و فرهنگی ورود کنیم میبینیم که به خودکفایی رسیدیم و صادرات اندیشه داشته و داریم. در حوزه اقتصادی نیز نیاز به این قضیه وجود دارد و به نظر میرسد که یکی از مباحث عمدهای که در فرمایشات مقام معظم رهبری تکرار دارد، وابسته نبودن اقتصاد کشور به نفت است و این یکی از مهمترین مسائل خودکفایی است یعنی بودجه کشور را بدون نفت تامین کنیم نه اینکه صادرات نفت را صفر کنیم، بلکه سفره کشور منهای نفت بچرخد و نفت برای توسعه زیرساختهای کشور باشد؛ این مهمترین خودکفایی است که باید در این قضیه ورود کنیم.

منبع: خانه ملت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار