کد خبر: ۷۶۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
بررسی های تجارت آنلاین نشان می دهد؛
اتحادیه اوراسیا از جمله اتحادیه هایی است که ایران می تواند با عضویت در آن تحریم های مورد نظر آمریکا و غرب را تا حدود قابل توجهی خنثی کند.

توسعه تجارت خارجی با پیمان های منطقه ای

گروه اقتصاد کلان: جهان به یک معنا عرصه همگرایی ها و واگرایی هاست. یک مطالعه تاریخی نه چندان عمیق تاریخی نشان می دهد که هر از گاهی چند قوم و قبیله و منطق ه و کشور برای حفاظت از یکدیگر در برابر تهدیدهای مشترک، اقدام به انعقاد یک پیمان سیاسی یا اقتصادی و یا اجتماعی می کنند و به همگرایی با یکدیگر روی می آورند و این همپیمانی و همدستی پس از رفع تهدید مشترک و یا به دلیل اختلافات داخلی میل به واگرایی و گسیختگی پیدا می کند. پیمان های اقتصادی منطقه ای از جمله این پیمان هاست که در توسعه تجاری و افزایش ثروت عمومی کشورها و مناطق همجوار و هم پیمان نقش بسیاری دارد. در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا که ایران با داشتن یک موقعیت ممتاز استراتژیک عضوی از آن محسوب می شود تفاهم نامه ها و پیمان های اقتصادی و تجاری متعددی وجود دارد اما کشورمان چندان که باید و بنا به دلایل عمدتا سیاسی، بهره چندانی از این موقعیت نصیب و عاید خود کند. این در حالی است که ایران طی چند سال اخیر از سوی آمریکا و قدرت های غربی با محدودیت های شدید اقتصادی و تجاری و سیاسی مواجه شده است و اگر به جای تمرکز بر برجام می توانست بر همگرایی های منطقه ای تمرکز و جدیت داشته باشد قطعا دوره تحریم ها را با توفیق بیشتری سپری می کرد.

منافع تهران در پیوستن به پیمان اقتصادی اوراسیا

اتحادیه اوراسیا از جمله اتحادیه هایی است که ایران می تواند با عضویت در آن تحریم های مورد نظر آمریکا و غرب را تا حدود قابل توجهی خنثی کند. یک کارشناس مسائل سیاسی در این رابطه می گوید: در شرایط فعلی که تحریمهای سنگین علیه کشورمان وضع شده، عضویت در اتحادیه اوراسیا میتواند بخشی از آن را خنثی کند. حسن بهشتیپور در گفت و گو با ایلنا با اشاره به ظرفیت اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه در گفتوگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه طی سالهای گذشته فراز و فرودها و همچنین مصوبات زیادی را از سر گذرانده است اما عملیاتی شدن مسائل مطروحه در این کمیسیون به کُندی صورت میگیرد. بخشی از این ایرادها به ایران و بسیاری دیگر به سایر کشورها باز میگردد که این موضوع ریشه در ساختار کلان نظام بینالملل دارد. به عنوان مثال یکی از مسائلی که به عنوان مهمترین محورهای این دوره از اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در دستور کار قرار گرفته، بحث الحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. وی ادامه داد: پس از فروپاشی شوروی، مسکو تلاش داشت تا وارد بازارهای جهانی شود و در این راه به جدال با غرب پرداخت که در سال ۲۰۰۸ شاهد تشدید این منازعه و نهایتاً در سال ۲۰۱۴ (با شروع انقلاب اوکراین) نظارهگر اوج اختلافهای روسیه با غرب بر سر بسیاری از موارد سیاسی و امنیتی بودیم که نهایتاً تحریم روسیه در دستور کار واشنگتن و متحدان آن قرار گرفت. این پژوهشگر مسائل روسیه در پایان خاطرنشان کرد: اگر مشکلات بانکی حل شود یا مثلاً یک بانک در روسیه یا کشوری دیگر بتواند مسائل مربوط به تراکنش را حل و فصل کند، بدون تردید میتوانیم فصل جدیدی را رقم بزنیم. از سوی دیگر برای آنکه بتوانیم از تمام ظرفیت پیماننامه اقتصادی اوراسیا به نفع خودمان استفاده کنیم باید در زمینه حمل و نقل دریایی در دریای خزر بیشتر فعال شویم. همچنین در زمینه حمل و نفل زمینی و ریلی باید بسترهای آن برای کاهش هزینهها و امنیت تبادلهای اقتصادی گسترش یابد. بنابراین اگر هدفگذاری مناسب در مورد پیماننامه اقتصادی اوراسیا به خوبی صورت بگیرد و متولیان امر بتوانند از تمام ظرفیتهای اعضاء و همچنین پتانسیل شرکتهای خصوصی داخلی استفاده کنند، میتوان امید داشت تا بخشی از بار سنگین تحریمها از دوش کشور برداشته شود.

پیمان شانگهای از نگاه کارشناسان

یکی دیگر از پیمان های مهم منطقه ای که می تواند نقش تعیین کننده در کاهش اثر تحریم ها داشته باشد پیمان شانگهای است .

به گزارش ایرنا «گسترش همکاری های دوجانبه به خصوص با متحدان شرقی ایران در شرایط تحریم» و «تسهیل در مناسبات تجاری ایران با اعضای شانگهای» از مهمترین دستاوردهای سفر اخیر روحانی است. «محسن روحی صفت» کارشناس مسائل شبه قاره و جنوب شرق آسیا در این باره گفت: به هر نسبتی که مشکلات و چالش های ما با جهان غرب، به خصوص ایالات متحده آمریکا در حال افزایش باشد از آن سو به همان نسب ضرورت همکاری بیشتر با متحدان شرقی و پیوستن در پیمان شانگهای بیشتر احساس میشود. «احمد شیرزاد» کارشناس مسائل بین المللی نیز به سابقه آمریکا در تحریم کشورها و ناامنی که در این شرایط متوجه آنها میشود، اشاره کرد و میگوید: رفتارهای آمریکادر قبال ایران و همچنین اقدامات مشابه با سایر کشورها، سیگنالی به همه کشورهاست که از آن احساس خطر و نگرانی کنند؛ چرا که آمریکا به دنبال آن است تا از مبادلات تجاری در جهت اغراض سیاسی خودش استفاده کند.وی افزود: اجلاس شانگهای در راستای افزایش امنیت در منطقه آسیا و تاکید بر این مساله است که مبادلات تجاری بین المللی باید در جهت منافع ملتها باشد. شیرزاد درباره دستاوردهای سفر رئیس جمهوری کشورمان در این اجلاس گفت: شانگهای ابزاری برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی بین کشورهای عضو این سازمان است و حضور ایران در این نشست گام مثبتی بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار