کد خبر: ۷۶۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران که از ۱۵ اردیبهشت ماه وارد یک دور صعودی تازه شده بود، رشدش چندان داوم نیافت و از روز یکشنبه وارد روند نزولی شد به طوری که این روند نزولی ظرف روی های سه شنبه و چهارشنبه شتاب بیشتری گرفت.

در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران با ۲۲۶۸ واحد افت به ۲۳۴ هزارو ۸۷۹ واحد رسید و همگام با این نزول شاخص فرا بورس هم با یک افت سنگین معادل  ۱.۸۵ درصد کاهش یافت.

به نظر می رسد بخش زیادی از نزول بورس در ۲ روز گذشته ناشی از اعمال برخی مقررات جدید برای مدیریت ریسک و همین طور چالش های سیاسی باشد.

به طوری که از روز سه شنبه که مرحله سوم سامانه مدیریت ریسک اجرا شده حاشیه های فراوانی در شبکه های مجازی علیه این مقررات شکل گرفته است، برخی سهامداران بر این باورند با اجرای این مقررات محدویت هایی در اعطای اعتبار به سهامداران از سوی کارگزاران انجام خواهد شد و این موضوع در زمان معاملات دیروز حاشیه های منفی زیادی در بازار سهام ایجاد کرد.

اما آن طور که مقامات مسول بازار سرمایه استدلال می کنند قرار نیست اعتباردهی حذف شود یا تغییری پیدا کند؛ بلکه قرار است با راه‌اندازی سامانه مدیریت ریسک، اعتبار کارگزاران به مشتریان ثبت شود تا از بروز مشکلات ناشی از بدحسابی برخی سهامداران یا اشتباه معامله‌گران جلوگیری شود. بنابراین هر کارگزاری می‌تواند به هر میزان به مشتریان اعتبار دهد اما تخصیص اعتبار به جای شفاهی به صورت سیستمی خواهد بود.

محسن خدا بخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در این باره به همشهری گفت: سازمان بورس هیچ محدودیتی برای اعطای اعتبار از سوی کارگزاران ایجاد نکرده است و نحوه اعتبار دهی در اختیار خود کارگزاران است اما از طریق سامانه جدید مدیریت ریسک مدیریت ریسک معاملات مشتریان توسط خود کارگزاران انجام می شود.

به گفته او هدف اول این سامانه مدیریت ریسک سفارش های بدون پشتوانه است یعنی اینکه مشتری ها برای ارسال سفارش حتما باید در حسابشان وجه نقد داشته باشند.

همچنین آن طور که که سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ کرده است این سیستم خودکار از ساعت ۸.۳۰ تا ۱۱:۳۰ هر روز فعال خواهد بود و این همان موضوعی است که مورد اختلاف سهامدان است.

حسن قاسمی مدیرعامل کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی در همین رابطه  توضیح داد: در مرحله نخست اجرای این طرح قبل از ساعت اجرای معاملات انجام می شد؛ اما رفته رفته محدودیت ها در حال افزایش است تا جاییکه اکنون تا ساعت ۱۱ و نیم این سامانه اجرا می شود و پس از آن یعنی تا ساعت ۱۲ و نیم امکان انجام سفارشات و شارژ مشتریان به شکل دستی برای کارگزاری‌ها وجود دارد.

او تاکید کرد: در خصوص نرم افزار این سامانه مشکلاتی نیز وجود دارد. هر چند که این موضوع در بیشتر نرم افزارهای بازار سرمایه وجود دارد. این مشکلات قاعداتا معاملات را دچار مشکل می کند. به این شکل که ممکن است با وجود واریز شدن پول برای انجام معاملات، در زمان به روز رسانی سامانه مدیریت ریسک، مانده حساب آن به دلایلی برای روز بعد، به روز رسانی نشود. در این حالت به رغم وجود پول و شارژ حساب کارگزاری، امکان خرید و انجام معامله وجود نخواهد داشت، درحالی که کارگزاری‌ها باید جوابگو باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار