کد خبر: ۷۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱
در نشست با دادستان‌های استان ها؛
دادستان کل کشور بر حمایت دستگاه قضا از تولیدکنندگان برای رونق تولید تاکید کرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در  نشست با دادستان های مراکز استان ها با اشاره به ضرورت حمایت از تولید داخلی افزود: مسئله امروز ما بحث مشکلات اقتصادی کنونی کشور و تاکید بر تحقق منویات مقام معظم رهبری حول شعار سال است .
این مقام عالی قضایی گفت: البته عمده مسئولیت‌های این موضوع در حوزه دولت و دستگاه‌های اجرایی است اما در جلسات عمومی و خصوصی دولتمردان از دستگاه قضایی خواسته‌اند که در تحقق رونق تولید در جاهایی که نیاز است قوه قضاییه به کمک آنها بیاید و کمک‌شان کند لذا هم ریاست قوه قضاییه و هم بنده بر این مسئله تاکید داشته و داریم و به دادستان‌ها هم مکرر تاکید کرده‌ام که برای تحقق شعار سال و کمک به رونق تولید تا جایی که جزو اختیارمان است باید کمک کنیم تا مشکلات تولیدکنندگان و در نهایت مشکلات مردم کم شود.
وی افزود: با اقداماتی که روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استانی و دستگاه‌های اجرایی مشترکا انجام داده‌اند خبرهای خوبی داشته‌ایم و کمک‌های شما عزیزان گره‌های بسیاری را از تولید کنندگان و کارآفرینان و کارخانجات باز کرده است.
وی تاکید کرد: برای این مسئله باید به دو نکته توجه کرد اولا اینکه بنگاه‌های تولیدی از بانک‌ها تسهیلاتی می‌گیرند و اکثرا در بازپرداخت تسهیلات دچار مشکل شده‌اند و بانک‌ها هم به علت طلب خود این کارخانه‌ها را توقیف کرده و به بهانه مطالبه، خود انها را در اختیار گرفتند که بعضا منجر به تعطیلی یا نیمه تعطیلی آن کارخانه‌ شده است.
دادستان کل کشور گفت: مدیران بانکی برای این کارشان معتقدند که این تسهیلاتی که به کارخانجات داده شده است از پول و سپرده مردم است و مردم هم پول‌شان را می‌خواهند و هم سودشان را مطالبه می‌کند و ما مجبور هستیم برای طلب‌های خود اقدام کنیم.
وی افزود: از یک طرف حقوق مردم در بانک‌ها مطرح است و از طرف دیگر می‌خواهیم که این مراکز تولید و کارخانجات تعطیل نشوند. و منظور ما این است در این تناقضی که بوجود امده باید تدبیری بیاندیشیم که هیچ کدام از طرفین متضرر نشوند و باید به گونه‌ای تصمیم گرفته شود نه بانک‌ها متضرر شوند و نه کارخانجات تعطیل شوند.دادستان کل کشور گفت: برای توسعه پیشگیری از جرایم، بخشی از برنامه های پیشگیرانه در حوزه اختیارات دادستان ها قرار می گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری همچنین در ابتدای نشست با تبریک هفته قوه قضائیه افزود: یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای حادثه هفتم تیر و در راس آن یاد و خاطره شهید بهشتی را که بدست منافقین به شهادت رسید و همچنین یاد و خاطره شهدای دیگر قوه قضاییه شهید قدوسی، شهید لاجوردی و دیگر شهدای دستگاه قضایی را گرامی می داریم و از خداوند برای همه علو درجات خواستاریم.
وی گفت: ما در سال‌های قبل همایش‌هایی را با دادستان‌های مراکز استان‌ها به صورت سراسری برگزار می‌کردیم اما امسال هم به علت مواجه شدن با تغییر و تحولات در قوه قضاییه و هم به علت تعطیلات نوروزی و هم به علت ماه مبارک رمضان برگزاری این نمایش کمی به تاخیر افتاد لذا برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها تصمیم گرفته شد که این همایش پس از همایش سراسری قوه قضاییه برگزار شود.
دادستان کل کشور ادامه داد: ما در چند ماه اخیر پس از تغییر و تحولات در راس دستگاه قضایی یکسری تغییرات در سطح مراکز استانی داشته‌ایم که تا کنون 8 نفر از دادستان‌های مراکز استان‌ها تغییر کرده اند.
حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری گفت: در چند ماه اخیر آقایان القاصی مهر به عنوان دادستان تهران، آسیابی به عنوان دادستان مرکز استان فارس، خانجانی به عنوان دادستان مرکز همدان، ابراهیمی به عنوان دادستان مرکز استان سمنان و جباری به عنوان دادستان مرکز استان کردستان منصوب شده‌اند و ان شا الله در آینده نزدیک آقایان حدادزاده به عنوان دادستان مرکز استان یزد، طباطبایی به عنوان دادستان مرکز استان اردبیل و کرمی هم به عنوان دادستان مرکز استان زنجان معرفی خواهند شد.
این مقام قضایی افزود: امیدواریم حضور این دادستان ها موجب تقویت بیش از بیش حوزه‌های قضایی آنان شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما اکنون با بحث پیشگیری از وقوع جرم مواجه هستیم در دوره ریاست آیت‌الله لاریجانی این بحث مطرح شد و از ناحیه تعدادی از روسای دادگستری‌ها استانی مسائلی به ما انتقال یافت و بحث بر این بود که بخشی از مسائل پیشگیری در حوزه اختیارات دادستان‌ها باشد و معتقد بودند که برخی اقدامات پیشگیرانه باید در حوزه اختیارات دادستانی‌ها قرار گیرد و تاکید داشتند که برای این مسئله تصمیم مناسبی اتخاذ گردد لذا در دوره ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی این مسئله بحث شد که بخشی از وظایف محوله به معاونت پیشگیری به دادستانی کل کشور و دادستان های مراکز استان‌ها تنفیذ شود.
دادستان کل کشور تاکید کرد: در دوره ریاست جدید قوه قضاییه باز هم این مسئله مطرح شد و با تغییراتی که قرار است انجام شود احتمالا بخشی از مسئولیت‌ معاونت پیشگیرانه تفکیک شود و به مسئولیت‌ها و وظایف دادستانی کل تنفیذ شود البته این مسئله هنوز ابلاغ نشده است اما اینجا برای شما این مسئله را مطرح کردیم تا شما برای این موضوع آمادگی داشته باشید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار