کد خبر: ۷۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
تجارت آنلاین بررسی می کند؛
گروه اقتصاد کلان: فروردین ماه امسال بود که رییس كل بانك مركزی در دیدار نوروزی با اهالی رسانه از تعیین هیات مدیره بازار متشكل ارزی خبر داد و اعلام كرد كه این بازار به زودی و تا پایان فروردین ماه فعال می شود.

بیم‌و امیدهای بازار متشکل ارزی

گروه اقتصاد کلان: فروردین ماه امسال بود که رییس كل بانك مركزی در دیدار نوروزی با اهالی رسانه از تعیین هیات مدیره بازار متشكل ارزی خبر داد و اعلام كرد كه این بازار به زودی و تا پایان فروردین ماه فعال می شود.

وعده عبدالناصر همتی اما تا روز گذشته، یعنی قریب سه ماه بعد به طول انجامید و سرانجام رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی خبر راه اندازی این بازار را اعلام کرد . به گزارش تجارت، کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با ایلنا، درباره ساز و کار بازار متشکل ارزی و نقش بانک‌ها در این بازار اظهار داشت: بانک مرکزی به دنبال این است که با ایجاد ساختار و شبکه‌ای مستقل با حضور بانک‌ها و صرافی‌ها به شفاف سازی عملیات در بازار ارز کمک کند. وی افزود: با توجه به اینکه رانت‌هایی در حوزه ارز مطرح است و مسائلی را ایجاد کرده، این ساختار می‌تواند به شفاف سازی ساختار کمک و بازار را قابل پیش بینی کند.

پیش‌بینی قیمت دلار در ماه‌های آینده

این روزها که نرخ دلار به کانال 12 هزار تومانی برگشته است برخی فعالان بازار ارز دلیل آن را خبر تشکیل بازار متشکل ارزی، خبرهای غیر رسمی مبنی ‌برحذف تدریجی سامانه نیما و یکی شدن قیمت‌های آن با بازار آزاد دانسته اند. اما این که آیا به راستی بازار متشکل ارزی خواهد توانست به ماموریتی که برای آن تعریف شده است جامه عمل بپوشاند یا خیر موضوعی است که چند تن از نمایندگان مجلس به آن پاسخ گفته اند.

اما و اگرهای بازار متشکل ارزی

به گزارش تجارت به نقل از تجارت نیوز،‌ عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلسمی‌گوید: باید منتظر ماند تا عملکرد بازار متشکل ارزی به صورت دقیق و شفاف مشاهده شود. اگر قصد از راه‌اندازی این بازار تنها ساماندهی بازار ارز باشد بسیار عملکرد مطلوبی است، اما اگر نیت از تشکیل این بازار دخالت در تعیین نرخ ارز است بدون شک تبعات منفی به همراه خواهد داشت.

ضرورت راه اندازی بازار متشکل ارزی

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس نیز تصریح می‌کند: راه‌اندازی بازار متشکل ارزی یک ضرورت است و بدون شک می‌تواند ثباتی در قیمت ارز ایجاد کند، اما مداخله بانک مرکزی نباید به نحوی باشد که بانک از ذخایر ارزی خود استفاده کند، بلکه کنترل بازار ارز باید به نحوی هوشمندانه باشد تا مردم احساس ثبات در بازار ارز کنند. بدون شک ثبات در بازار ارز باعث رونق تولید داخلی و توسعه سرمایه‌گذاری در کشور خواهد شد.

آلارم روند نزولی نرخ ارز

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه خبر تشکیل بازار متشکل ارزی در حال حاضر به بازار ارز آلارم روند نزولی داده، می گوید: دولت به دنبال تشکیل بازار متشکل ارزی است که بدون شک این بازار باعث کاهش قیمت دلار خواهد شد، البته منظور از کاهش قیمت دلار، کمتر از ۱۳ هزار تومان نیست، بلکه نرخ دلار حدود ۱۳ هزار تومان مدیریت خواهد شد، بنابراین کاهش قیمت دلار به دلیل دخالت مستقیم دولت و استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی نیست.

دلار باید کمتر از هفت هزار تومان شود

سمیه محمودی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در شرایط فعلی قیمت منطقی و واقعی دلار کمتر از هفت تا هشت هزار تومان است، می‌گوید: متاسفانه چند نرخی بودن ارز یعنی ارز ترجیحی، ارز نیمایی و ارز موجود در بازار آزاد ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد کرده و باعث ایجاد فساد در بازار ارز شده است.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: امیدواریم بازار متشکل ارزی راهی دوباره برای ایجاد فساد باز نکند، زیرا متاسفانه ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بسیار فسادآور بود و ضربه جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کرد.

قیمت دلار ۱۰ هزار تومان می‌شود

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفته است: معتقدم دولت به هیچ عنوان نباید در بازار ارز دخالتی داشته باشد، زیرا تعادل حجم عرضه و تقاضا به خودی خود باعث فروکش شدن هیجانات و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد می‌شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: در حال حاضر برای واردات کالاهای اساسی ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و برای واردات سایر کالاها ارز نیمایی تخصیص می‌شود و تنها برای انجام سفر و سایر امورات از ارز آزاد استفاده می‌شود که قیمت واقعی ارز آزاد را هم تنها بازار آن هم براساس تعادل حجم عرضه و تقاضا مشخص می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم می‌افزاید: در حال حاضر ضرورت دارد که بیشترین توجه و تلاش دولت به سمت بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور باشد، نه اینکه با تزریق ذخایر ارزی در بازار آزاد ارز مداخله کند. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: مخالف راه‌اندازی بازار متشکل ارزی هستم، زیرا در حال حاضر هم ارز ترجیحی، هم ارز نیمایی و هم ارز آزاد در کشور داریم، به همین منظور تشکیل بازار متشکل ارزی معنایی ندارد و تنها مشکلات بازار ارز را بیشتر می‌کند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مداخله دولت در بازار ارز را سم می‌دانم، می‌گوید: قیمت ارز در هر دولتی سه برابر افزایش پیدا کرده، به همین جهت متناسب با نرخ تورم، قیمت واقعی دلار ۱۰ هزار تومان می‌شود.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار